Jest szansa, że temat buspasa w ciągu al. Prymasa Tysiąclecia nie utknie w miejscu. Ratusz polecił ZTM-owi przygotowanie analizy, która pokaże skutki wdrożenia wydzielonych pasów na ruch i funkcjonowanie komunikacji miejskiej. Jednoczesnie ZTM przystąpił do projektowania trzech innych buspasów.
Wczoraj pisaliśmy o
pomyśle wytyczenia dwukierunkowych buspasów w ciągu al. Prymasa Tysiąclecia od ronda Zesłańców Syberyjskich do Górczewskiej. To ważna trasa łącząca Ochotę i Wolę. Na najbardziej obciążonym odcinku – do Kasprzaka – w godzinie szczytu przejeżdża ok. 50 autobusów na godzinę.
Jak informowaliśmy, buspas ten
nie znalazł się na niedawno zaprezentowanej przez prezydenta Rafała Trzaskowskiego liście buspasów, które miałyby zostać wytyczone w przyszłym roku. Brakowało decyzji kierunkowej co do ewentualnego rozpoczęcia przygotowań do realizacji buspasa.
Dowiedzieliśmy się, że Biuro Polityki Mobilności i Transportu wydało właśnie zielone światło dla analizy przed przygotowaniem i wdrożeniem wydzielonych pasów dla autobusów. – Przygotujemy analizy, które pozwalają ocenić faktyczną skuteczność działania buspasa. Wśród analizowanych czynników znajdują się m.in. natężenie ruchu pojazdów transportu zbiorowego, okres funkcjonowania buspasa, straty czasowe w ruchu komunikacji miejskiej występujące przed wprowadzeniem usprawnienia, liczba skrzyżowań oraz długość odcinków prostych (od skrzyżowania do skrzyżowania) – wyjaśnia Tomasz Kunert, rzecznik prasowy ZTM. To także wstęp do określenia założeń organizacji ruchu, w tym rozwiązania kwestii wjazdów z ulic poprzecznych.
W tym momencie nie jest więc jeszcze przesądzone, czy buspas zostanie wytyczony. Analiza odpowie na pytania związane ze skutkami wprowadzenia wydzielonych pasów i czy przynoszą one oczekiwany efekt – układ komunikacji należy ocenić bowiem w szerszym kontekście, by nie okazało się, że autobusy tracą więcej czasu na dojazdach.
Warto dodać, że obecnie w Warszawie funkcjonuje ok. 70 km buspasów. ZTM rozpoczął prace nad projektami organizacji ruchu dla buspasów w ciągu ul. Bitwy Warszawskiej 1920 r. (w obu kierunkach, od ronda Zesłańców Syberyjskich do ul. Grójeckiej), Radzymińskiej (w kierunku północnym, od ul. Trockiej do Łodygowej) oraz Puławskiej (w obu kierunkach, od Doliny Służewieckiej do al. Wilanowskiej).