Partnerzy serwisu:
Komunikacja

Buspas na Puławskiej – więcej pasażerów, wyższa punktualność

Dalej Wstecz
Partner działu

Sultof

Data publikacji:
03-06-2023
Ostatnia modyfikacja:
02-06-2023
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
TP

Podziel się ze znajomymi:

KOMUNIKACJA
Buspas na Puławskiej – więcej pasażerów, wyższa punktualność
fot. ZDM Warszawa
Wdrożenie buspasa na ulicy Puławskiej w Warszawie poprawiło punktualność autobusów i zachęciło do korzystania z transportu publicznego. Niestety nie udało się znaleźć rozwiązania problemów z linią 739 – wprowadzenie dłuższych autobusów nie jest możliwe, a kolej dział zbyt słabo by stać się alternatywą dla mieszkańców Piaseczna.

Pod koniec września ubiegłego roku w Warszawie został uruchomiony buspas na ulicy Puławskiej. Wytyczono go na obu jezdniach na odcinku od granicy miasta do ulicy Pileckiego – odcinek ten ma ok 10 km długości. Jego uruchomienie wzbudziło niezadowolenie kierowców, ale i pasażerów. W autobusach zrobiło się tłoczno – od tego czasu trwają dyskusję jak poprawić funkcjonowanie transportu publicznego, a zwłaszcza linii 739 mającej kluczowe znaczenie dla mieszkańców Piaseczna.

ZTM analizuje i wprowadza korekty

Funkcjonowanie buspasa na ulicy Puławskiej ma być bacznie obserwowane przez stołeczny ZTM. Z otrzymanych przez nas informacji, że pogłębione analizy przeprowadzono dla głównych linii strefowych 709, 727 oraz 739 w maju, czerwcu, październiku 2022 roku oraz styczniu 2023 roku. Te miesiące zostały wybrane ze względu na to, że w okresie wakacyjnym (lipiec, sierpień) oraz we wrześniu liczba pasażerów w transporcie publicznym jest mniejsza niż w normalnym okresie roku i użycie danych z tych miesięcy byłoby niemiarodajne.

– Wszystkie linie zanotowały znaczącą poprawę punktualności. Autobusy 709 w kierunku Wilanowskiej w szczycie porannym w zdecydowanej większości kursów jechały zgodnie z rozkładem jazdy - maksymalne odchylenie wyniosło 6 minuty. Odcinek z buspasem generował minimalne opóźnienia, najczęściej poniżej 1 minuty a nawet pozwalał zmniejszać opóźnienia z wcześniejszego odcinka trasy bo kursy były realizowane szybciej niż rozkładowo – podkreśla Katarzyna Strzegowska, dyrektor ZTM-u.

– W przypadku linii 727 opóźnienia zmniejszyły się do maks. 10 minut, przy czym w zdecydowanej większości generowane były na odcinku trasy przed buspasem. Odcinek z buspasem powodował minimalne opóźnienia, maks. do pół minuty i podobnie jak dla 709, zmniejszał spóźnienie bo kursy były realizowane szybciej niż rozkładowo – dodaje Strzegowska.

Od 4 maja tego roku wprowadzono korekty rozkładach jazdy tak aby uwzględniały krótsze czasy przejazdów.

Kłopoty z 739 – krótkie autobusy i niewiarygodna kolej

Poprawę sytuacji odnotowano także na linii 739, w przypadku której opóźnienia znacznie się zmniejszyły (maks. 9 minut) i powstawały na odcinku poza buspasem. – Przejazdy buspasem odbywały się w zdecydowanej większości zgodnie z rozkładem a nawet przed czasem (maks. do 2 minut) co pozwalało zmniejszać opóźnienia z pozostałej części trasy – wyjaśnia Strzegowska.

– Z naszych analiz wynika, że liczba miejsc jest wystarczająca, aczkolwiek zauważamy, że napełnienia autobusów w godzinach szczytu są znaczne (przekraczają 100 osób). W kierunku Warszawy największe napełnienia odnotowujemy w szczycie porannym. W tym czasie kursy w niektóre dni mogą być na granicy oferowanej liczby miejsc – przyznaje szefowa ZTM.

Zwraca przy tym uwagę, że głównym problemem na ulicy Puławskiej jest to, że na linii 739 może jeździć tylko 12 metrowy tabor co oznacza, że jest w każdym kursie jest mniejsza oferta miejsc. – Niestety, infrastruktura w gminie nie pozwala na wysyłanie na trasę 18 metrowych autobusów i mimo, że zwiększona została częstotliwość kursowania linii 739 w godzinach szczytu, liczba miejsc wydaje się być nadal niewystarczająca – dodaje Strzegowska.

Szefowa ZTM zaznacza, że wraz z gminą Piaseczno analizowane są różne scenariusze poprawy sytuacji, w tym poprawa dojazdu do stacji kolejowej. – Planujemy wspólnie z Piasecznem uruchomić połączenie autobusowe do stacji kolejowej, skąd wyruszają SKM S4 i S40, ale ze względu na powtarzające się zakłócenia w ruchu kolejowym na razie się z tym wstrzymujemy – nie chcemy dowozić pasażerów do nieregularnie kursujących pociągów – wyjaśnia dyrektor ZTM.

Pasażerów przybyło na wszystkich liniach

Najważniejsze jest jednak to, że zmiany na Puławskiej zachęciły nowych podróżnych do skorzystania z miejskich autobusów. – Zestawienie liczby pasażerów wszystkich autobusów wskazuje na wzrost ich liczby w październiku w porównaniu do września o ok. 18 proc. Łącznie w tym zespole przystankowym w październiku odnotowaliśmy blisko 21 tys. osób dziennie, przy przeciętnej liczbie 17,5 tys. we wrześniu. Również w weekendy przyrost liczby pasażerów jest znaczący, ponieważ sięga 25 proc. – informuje Strzegowska.

Warto zauważyć, ze na całej sieci WTP w autobusach między wrześniem a październikiem liczba pasażerów wzrosła o ok. 9,8 proc., tym samym wzrost na ulicy Puławskiej okazał się znacznie wyższy. Analiza danych styczniowych pokazuje, że ten trend się umacnia.
Partner działu

Sultof

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

ZTM Warszawa z ofertami na przewoźników „pomostowych”

Przestrzeń

ZTM Warszawa z ofertami na przewoźników „pomostowych”

Witold Urbanowicz 21 czerwca 2024

Stołeczna komunikacja z wakacyjnym rozkładem jazdy

Komunikacja

Zobacz również:

Warszawa unieważnia przetarg na analizę buspasów

Komunikacja

Warszawa unieważnia przetarg na analizę buspasów

Paulina Piziorska 24 sierpnia 2025

Warszawska Odyseja buspasowa

Mobilność

Warszawska Odyseja buspasowa

Paulina Piziorska 28 marca 2025

Gdańsk uruchamia buspas na al. Grunwaldzkiej

Prawo & Finanse

Gdańsk uruchamia buspas na al. Grunwaldzkiej

Robert Pietrzak / UM Gdańsk, oprac. JR 24 lipca 2024

Pozostałe z wątku:

ZTM Warszawa z ofertami na przewoźników „pomostowych”

Przestrzeń

ZTM Warszawa z ofertami na przewoźników „pomostowych”

Witold Urbanowicz 21 czerwca 2024

Stołeczna komunikacja z wakacyjnym rozkładem jazdy

Komunikacja

Zobacz również:

Warszawa unieważnia przetarg na analizę buspasów

Komunikacja

Warszawa unieważnia przetarg na analizę buspasów

Paulina Piziorska 24 sierpnia 2025

Warszawska Odyseja buspasowa

Mobilność

Warszawska Odyseja buspasowa

Paulina Piziorska 28 marca 2025

Gdańsk uruchamia buspas na al. Grunwaldzkiej

Prawo & Finanse

Gdańsk uruchamia buspas na al. Grunwaldzkiej

Robert Pietrzak / UM Gdańsk, oprac. JR 24 lipca 2024

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5
Zamknij