Partnerzy serwisu:
Przestrzeń

W Warszawie parkowanie mieszkańców jest najtańsze w Polsce

Dalej Wstecz
Autor:

Jakub Dybalski

Data publikacji:
2019-04-27 09:00
Tagi:
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

W Warszawie parkowanie mieszkańców jest najtańsze w Polsce
fot. Jakub Dybalski
Na marginesie toczonych właśnie debat i propozycji zmierzających do rozwiązania warszawskiego problemu parkingowego warto zauważyć, że abonament parkingowy w warszawskiej strefie płatnego parkowania jest… najtańszy w Polsce. Jednak nawet podniesienie go do poziomu cen w innych miastach, mniejszych lub większych, problemu by raczej nie rozwiązało.

W związku z bardzo ciekawym zestawieniem przygotowanym przez Polską Organizację Branży Parkingowej, ankieterzy przyjrzeli się funkcjonowaniu stref płatnego parkowania w 26 miastach. Ta warszawska, szacowana na 30 tys. miejsc, jest największa, choć niewiele ustępuje jej krakowska (23 tys.). Obie znacząco przerastają inne strefy parkowania, które rzadko przekraczają wielkością 5 tys. miejsc parkingowych. Tak jest w przypadku stref w Poznaniu (ok 8,5 tys.), Szczecinie (ok. 8 tys.) i Gdańsku (niecałe 6 tys.), a blisko 5 tys. miejsc liczą strefy w Łodzi i we Wrocławiu.

Choć opłaty parkingowe są w Warszawie najwyższe, jakie dziś dopuszcza ustawa (3 zł za pierwszą godzinę, 3,6 zł za drugą, 4,2 zł za trzecią i znów 3 zł za czwartą i kolejne) i w związku z tym, a także z jej wielkością, warszawska Strefa Płatnego Parkowania Niestrzeżonego przynosi zdecydowanie największy przychód, to jeśli chodzi o opłatę dla mieszkańców, miejsce parkingowe w centrum stolicy jest… najtańsze w Polsce.

Tanio jak w stolicy

Warszawiak mieszkający w centrum płaci za możliwość parkowania przed domem 30 zł rocznie. Tyle samo płaci mieszkaniec Kielc. W Bytomiu i Olsztynie płaci się 50 zł rocznie. Większość miast ma dla mieszkańców taryfikatory miesięczne, które powodują, że w ciągu roku na miejsce dla auta trzeba wydać ok. 100–120 zł.

W tym tygodniu stowarzyszenie Miasto Jest Nasze zaproponowało pakiet zmian jeśli chodzi o politykę parkingową w Warszawie. Jednym z jej elementów jest zmiana wysokości opłaty abonamentowej na 10 zł miesięcznie dla pierwszego auta pod danym adresem, w przypadku gdy jego posiadacz rozlicza PIT w Warszawie. W istocie jest to zaproponowanie rozwiązania, które już dziś obowiązuje w Krakowie.

Bo poza niską ceną, warszawscy kierowcy korzystają też na innych zasadach z abonamentu. W stolicy przysługuje on właścicielowi auta, który jest zameldowany w SPPN i jest właścicielem auta. I tyle. Samochód nie musi być zarejestrowany pod konkretnym adresem, Właściciel auta nie musi mieć prawa jazdy. Nie ma limitu samochodów, na które można mieć abonament, więc rekordziści abonamentują się nawet na kilkanaście aut.

„Drogo” jak w Krakowie

Tymczasem we wspomnianym Krakowie jedna osoba może wykupić jeden abonament na samochód, który w dowodzie rejestracyjnym ma adres zgodny z adresem zameldowania posiadacza. Abonament nie przysługuje posiadaczom aut w leasingu czy kredytowanym.

W wielu miastach abonament przysługuje tylko na jedno auto albo parkowanie drugiego i kolejnego samochodu są dużo droższe. W Rzeszowie za pierwszy i drugi samochód na adres płaci się 10 zł miesięcznie, ale za trzeci już 100 zł miesięcznie. W Krakowie mieszkaniec ma prawo tylko do jednego abonamentu. Funkcjonują za to abonamenty ogólnodostępne – za 250 zł za miesiąc (są pomysły by cenę podnieść).

Miejsce lepiej trzymać

Niskie ceny parkowania w Warszawie – abonamentowe, ale też jednorazowe – powodują, że w centrum stolicy zaparkowanie auta graniczy z cudem, a często powtarzaną, również przez urzędników liczbą jest to, że 20–30 proc. ruchu samochodowego w śródmieściu to kierowcy szukający wolnego parkingu. W SPPN wydano więcej abonamentów niż jest miejsc. Nic dziwnego, że kłopot z parkowaniem mają nawet mieszkańcy i w związku z tym „okupują” miejsce raz zajęte, by go nie stracić.

Rzecz w tym, że podniesienie ceny abonamentu choćby do poziomu ogólnopolskiego raczej nie spowoduje, że rotacja zrobi się większa. MJN w swojej propozycji zakłada zresztą szereg innych działań, które mają wymusić rotację parkujących aut. Sama opłata parkingowa, podniesiona do poziomu 120 zł za rok będzie i tak mniej więcej dziesięciokrotnie mniejszą sumą w porównaniu z tą, jaką mieszkaniec Warszawy wydaje na bilet na Karcie Miejskiej.

Z drugiej strony sytuacja, w której parkowanie w centrum stolicy jest tańsze niż w centrum Krakowa, Poznania, Bytomia, czy Radomia, stanowi mocny argument na poparcie tezy, że władze Warszawy nie przykładają należytej wagi do rozwiązania problemu parkingowego.

Podziel się z innymi:


facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz również
Warszawa. Miasto Jest Nasze proponuje Nowy Ład Parkingowy

Przestrzeń

Warszawa. Miasto Jest Nasze proponuje Nowy Ład Parkingowy

Jakub Dybalski 25 kwietnia 2019

Warszawa planuje system parkingowy jakiego nie ma nikt na świecie

Przestrzeń

Warszawa planuje system parkingowy jakiego nie ma nikt na świecie

Jakub Dybalski 16 kwietnia 2019

Amsterdam likwiduje ok. 10 tys. miejsc parkingowych

Przestrzeń

Amsterdam likwiduje ok. 10 tys. miejsc parkingowych

Jakub Dybalski 13 kwietnia 2019

 

 

 

 

 

 

Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.


współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5