Od środy oficjalnie rozpocznie się produkcja „Panoramy”, czyli tramwaju, który Olsztynowi zaproponował turecki producent Durmazlar. W tym tygodniu zaplanowano podpisanie umowy.
Za 21 miesięcy do Olsztyna powinny trafić pierwsze dwa tramwaje tureckiego Durmazlara, a wraz z każdym kolejnym miesiącem – sukcesywnie po dwa następne. Łącznie do stolicy Warmii i Mazur dotrze ich na razie 12, bo na decyzję w związku z zamówieniem uzupełniającym na kolejnych 12 wozów, Olsztyn dał sobie czas do 31 grudnia 2021 roku.
Wiadomość, że to właśnie tureckie tramwaje dotrą do Olsztyna nie była taka oczywista. Przetarg finalnie zakończył się złożeniem wyłącznie jednej oferty, którą miasto wskazało za najkorzystniejszą. Wybór ten został jednak mocno oprotestowany przez innych producentów – także z polskiego – rynku tramwajowego. Formalnie nie mogli oni odwołać się od przetargu, bo nie złożyli ofert, więc skończyło się
wysłaniem skarg do Urzędu Zamówień Publicznych, który na etapie kontroli uprzedniej musiał wyjaśnić wszelkie przesłanki o możliwym odstępstwie od zapisów specyfikacji istotnych warunków zamówienia. Ostatecznie Olsztyn
uzyskał jednak zielone światło i historia kończy się podpisaniem umowy z Durmazlarem.
Ważny podpis dla Olsztyna– Nasi urzędnicy odbyli wizytę w fabryce Durmazlara w Turcji, gdzie rozmawiali z przedstawicielami producenta. Wygląda to naprawdę dobrze – wyjaśnia Piotr Grzymowicz, prezydent Olsztyna. – W środę 18 lipca podpisujemy z Durmazlarem umowę – dodaje.
Oznacza to, że w Olsztynie, jako pierwszym mieście w Unii Europejskiej, zawitają tureckie tramwaje Durmazlara. Dla tego producenta to przede wszystkim utorowanie sobie drogi na rynek Unii Europejskiej. Pozwoli to na udział w innych przetargach, gdyż często warunkiem udziału jest doświadczenie w zakresie dostawy tramwajów homologowanych w Unii Europejskiej. Poza tym dobrze zrealizowany olsztyński kontrakt będzie także dobrą rekomendacją dla tego mało znanego na europejskim rynku producenta. Można się zatem spodziewać dużego zaangażowania Durmazlara, żeby dostarczyć dobry produkt. Warto tutaj podkreślić, że podobny scenariusz Olsztyn przechodził z Solarisem, który również kontraktem z miastem torował sobie drogę na rynek Unii Europejskiej.
Ta sama szerokośćTureckie tramwaje będą nieco dłuższe od obecnych w Olsztynie Tramino Solarisa, bo ten parametr wyniesie 32,5 metra. Szerokość pudła pozostanie ta sama jak dotychczas – 2,5 metra. Pojazd będzie niskopodłogowy ze wzniosami nad wózkami. Niską podłogę udało się zaproponować na całej długości tramwaju. Według deklaracji producenta Durmazlar, Panorama ma mieć możliwość rozpędzenia się do 70 km/h. Pojazdy pomieszczą 210 pasażerów, z czego we wnętrzu zapewnionych będzie 40 siedzeń. W najszerszych fragmentach pudła producent zapewni układ 2+1 lub 1+1. Więcej o parametrach technicznych
pisaliśmy tutaj.
Tramwaje mają zostać wykorzystane do wzmocnienia obsługi istniejących linii, a także obsługi nowej trasy. Jest jednak
problem z przetargiem na jej budowę z powodu zbyt drogich ofert. Miasto zapowiedziało, że
obecnego przetargu rozstrzygać nie będzie.