Partnerzy serwisu:
Komunikacja

Tureckie tramwaje dla Olsztyna pod znakiem zapytania?

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Sultof
GMV

Data publikacji:
07-06-2018
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

KOMUNIKACJA
Tureckie tramwaje dla Olsztyna pod znakiem zapytania?
fot. Durmazlar
Tramwaje Durmazlara dla Olsztyna są niezgodne z SIWZ. Nieoficjalnie o tym wypowiadają się Siemens, Stadler i Pesa. Producenci podnoszą kwestię nachylenia podłogi w tureckiej Panoramie. Jednak tylko jedna z firm przyznała oficjalnie, że złożyła do Urzędu Zamówień Publicznych pismo w tej sprawie.

Przetarg na tabor tramwajowy dla Olsztyna zakończył się na wskazaniu (jedynej zresztą) oferty Durmazlara za najkorzystniejszą. Zdaniem urzędników oferta spełnia wymogi zamówienia i tureckiemu producentowi przyznali 84 punkty. – Wymagania były wysokie, ale tureckiemu producentowi udało się spełnić nasze oczekiwania – przyznał po wyborze oferty Piotr Grzymowicz, prezydent Olsztyna. Tramwajów miałoby być 12, a do Olsztyna powinny zacząć zjawiać się za 21 miesięcy od momentu podpisania umowy.

Do podpisania umowy jeszcze nie doszło, gdyż ta musi przejść na razie weryfikację. – Mieliśmy już kontrolę uprzednią z Urzędu Zamówień Publicznych i czekamy na jej wyniki – poinformowała pod koniec maja Marta Bartoszewicz, rzeczniczka prasowa Urzędu Miasta w Olsztynie. Od tej decyzji zależy, czy miasto może podpisać dokumenty potwierdzające realizację zamówienia.

Nieoficjalnie jednak wiemy, że Siemens, Stadler i Pesa skarżą się na niezgodność oferty Turków z wymaganiami zawartymi w Specyfikacji Istotnych Warunków Zamówienia. Wszyscy producenci podnoszą kwestię nachylenia podłogi. Po otwarciu ofert dowiedzieliśmy się dość dużo, jaki tramwaj zaproponował Durmazlar Olsztynowi. Podano wszystkie niezbędne w zamówieniu parametry, a także opublikowano szkice, na których rozrysowano na różnych planach rozwiązania koncepcyjne pojazdu.

Producenci oficjalnie kwestii jednak komentować nie chcą. – Mogę tylko potwierdzić, że po analizie dostępnych dokumentów przesłaliśmy do UZP pismo – mówi Maciej Grześkowiak, szef PR Pesy. Producent nie zdradza jakich argumentów używa.

Jak wynika z wymogów zamówienia, pojazdy muszą posiadać niską i płaską podłogę. Zamawiający wymaga, by niska podłoga znalazła się w przestrzeni pasażerskiej pomiędzy kabinami motorniczego. Nie może ona przekroczyć poziomu 370 mm liczonej od poziomu główki szyny. Jest jednak wyjątek od tej reguły. W przypadku zastosowania skrajnych wózków skrętnych zamawiający dopuszcza podniesienie podłogi do wysokości 480 mm liczonej od poziomu główki szyny pomiędzy czołem tramwaju a zewnętrznymi krawędziami skrajnych drzwi podwójnych przedziału pasażerskiego. Producent ma wtedy obowiązek zastosować stopień lub pochylnię, która nie przekroczy 8% pochyłości (to maksymalna pochyłość wynikająca z przepisów unijnych, aczkolwiek producenci mogli wykazać się w zakresie doświadczenia pojazdami o pochyłości podniesionej do 12%). Więcej o parametrach zamówienia pisaliśmy tutaj

Durmazlar, zdaniem olsztyńskiego ratusza, zaproponował miastu tramwaje ze skrętnymi wózkami. Wszystko wskazuje zatem, że opisany wyżej parametr został przekroczony, o czym świadczą właśnie udostępnione przez producenta szkice. Widnieje tam zapis, że wzniosy nad wózkami mają 7 stopni nachylenia, co daje prawie 13-procentową różnicę w poziomie podłogi. Oznaczałoby to, że oferta Durmazlara nie pokrywa się z wymogami zamówienia. A to może stanowić przesłankę do unieważnienia zamówienia. – Jeżeli producenci posiadają argumenty potwierdzające niezgodność produktu z SIWZ-em, to istnieje podstawa odwoławcza. Istnieje wtedy możliwość unieważnienia wyboru oferty przez zamawiającego – wyjaśnia radca Piotr Swaczyński z Kancelarii Prawnej Marek Starzak, specjalizującej się w prawie gospodarczym.
Partnerzy działu

Sultof
GMV

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Olsztyn. Zajezdnia tramwajowa prawie pod dachem

Przestrzeń

Olsztyn. Zajezdnia tramwajowa prawie pod dachem

Przemysław Farsewicz 11 lipca 2023

Olsztyn. Jest już szkielet rozbudowywanej zajezdni tramwajowej

Przestrzeń

Olsztyn. Będzie waloryzacja tramwajowego kontraktu. Jest porozumienie

Przestrzeń

Jednokierunkowa Pesa Twist dla rumuńskiej Krajowy na testach w Olsztynie

Przestrzeń

MPK Olsztyn myśli o tańszym prądzie dla tramwajów

Mobilność

MPK Olsztyn myśli o tańszym prądzie dla tramwajów

Przemysław Farsewicz 28 października 2022

Olsztyn. Za wykonawcą tramwajowym większość prac podziemnych

Przestrzeń

Zobacz również:

Olsztyn. Zajezdnia tramwajowa prawie pod dachem

Przestrzeń

Olsztyn. Zajezdnia tramwajowa prawie pod dachem

Przemysław Farsewicz 11 lipca 2023

Olsztyn. Jest już szkielet rozbudowywanej zajezdni tramwajowej

Przestrzeń

Olsztyn. Będzie waloryzacja tramwajowego kontraktu. Jest porozumienie

Przestrzeń

Jednokierunkowa Pesa Twist dla rumuńskiej Krajowy na testach w Olsztynie

Przestrzeń

MPK Olsztyn myśli o tańszym prądzie dla tramwajów

Mobilność

MPK Olsztyn myśli o tańszym prądzie dla tramwajów

Przemysław Farsewicz 28 października 2022

Olsztyn. Za wykonawcą tramwajowym większość prac podziemnych

Przestrzeń

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5