Partnerzy serwisu:
Komunikacja

Umowa podpisana! Pierwsze z 213 tramwajów Hyundaia w Warszawie wiosną 2021 r.

Dalej Wstecz
Autor:

Witold Urbanowicz

Data publikacji:
2019-06-12 14:20
Tagi:
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Umowa podpisana! Pierwsze z 213 tramwajów Hyundaia w Warszawie wiosną 2021 r.
mat. UM Warszawa
Umowa podpisana! Pierwsze z 213 tramwajów Hyundaia w Warszawie wiosną 2021 r.
Umowa podpisana! Pierwsze z 213 tramwajów Hyundaia w Warszawie wiosną 2021 r.
Umowa podpisana! Pierwsze z 213 tramwajów Hyundaia w Warszawie wiosną 2021 r.
Umowa podpisana! Pierwsze z 213 tramwajów Hyundaia w Warszawie wiosną 2021 r.
Umowa podpisana! Pierwsze z 213 tramwajów Hyundaia w Warszawie wiosną 2021 r.
Umowa podpisana! Pierwsze z 213 tramwajów Hyundaia w Warszawie wiosną 2021 r.
Umowa podpisana! Pierwsze z 213 tramwajów Hyundaia w Warszawie wiosną 2021 r.
Tramwaje Warszawskie podpisały właśnie umowę z koreańską firmą Hyundai Rotem na dostawy 123 nowych tramwajów z opcją na zwiększenie zamówienia o kolejne 90 pojazdów. – Na razie współpraca układa się bardzo dobrze. Mam nadzieję, że ambitny termin – niecałe dwa lata – zostanie dotrzymany i już w 2021 r. będziemy mogli pochwalić się pierwszymi tramwajami – mówi Wojciech Bartelski, prezes Tramwajów Warszawskich.

Umowa na dostawy do 213 tramwajów to jeden z największych kontaktów w Europie. Za realizację całej umowy, zawartej dziś z firmą Hyundai Rotem, Tramwaje Warszawskie zapłacą 1,825 mld zł netto. Do Warszawy trafią pojazdy różnej długości. Zamówienie podstawowe obejmuje 85 tramwajów dwukierunkowych i 18 tramwajów jednokierunkowych o długości 32,5 m, a także 20 krótszych, o długości do 24 m. Opcja zakłada dostawy 45 tramwajów dwukierunkowych i 45 tramwajów jednokierunkowych o długości 32,5 m. Tramwaje Hyundaia będą o ponad dwa metry dłuższe od obecnie eksploatowanych Swingów.

Zamówienie bez precedensu

– To wydarzenie bez precedensu dla Tramwajów Warszawskich. Zmieni to jakościowo tabor spółki. Mówimy o ponad 1,8 mld zł – mówi Robert Soszyński, wiceprezydent Warszawy. Jak podkreśla, spora część komponentów i prac będzie wykonywana w Polsce bądź w kooperacji z polskimi firmami.

Wydarzenie uświetniła też Mira Sun, ambasador Korei Południowej. – Warszawa planuje rozwój nowoczesnej sieci tramwajowej. Jestem pewna, że doświadczenia Hyundai Rotem m.in. przy produkcji tramwajów dla Turcji będą pomagać, by osiągnąć ten cel – mówi Mira Sun. Jak przypomina, w tym roku obchodzimy 30. rocznicę nawiązania stosunków dyplomatycznych między krajami. – Nasi partnerzy wzmacniają współpracę. Dzisiejsze wydarzenie jest dowodwem naszego kwitnącego partnerstwa i współpracy – przekonuje ambasador.

– Mamy ogromny program rozwoju sieci tramwajowej, zakładający budowę ponad 25 km nowych tras. Wpisujemy się w ogólnoświatowy trend renesansu tramwaju. Kontrakt zakłada bardzo duże okresy wsparcia technicznego. Myślę, że te tramwaje będą długo i dobrze służyć warszawiakom – wskazuje Wojciech Bartelski, prezes Tramwajów Warszawskich.

Zacieśnienie współpracy z Polską deklaruje producent. – Hyundai Rotem z dużą uwagą obserwuje zmiany zachodzące w Warszawie, w tym związane z transportem. Czujemy się zaszczyceni, że Hyundai przyczyni się do dalszego rozwoju transportu w Warszawie. Hyundai Rotem, jako część grupy Hyundai Motors, produkuje nie tylko pojazdy szynowe, ale też wojskowe i wyposażenie fabryk. Nasze pojazdy szynowe – jak tramwaje, pojazdy kolei lekkiej, dużych prędkości, bezobsługowe pociągi metra, tramwaje zasilane bez sieci trakcyjnej, tramwaje zasilane ogniwami wodorowymi – dostarczyliśmy do 36 krajów – mówi Geon Yong Lee, dyrektor generalny Hyundai Rotem. Zapowiada też otwarcie w Polsce oddziału na Europę.

Pierwsze tramwaje za 22 miesiące

Podpisanie umowy wieńczy długi i emocjonujący proces przetargowy. Pierwsze postępowanie, ogłoszone w lutym 2017 r., po licznych odwołaniach trzeba było unieważnić. Zwycięska oferta opierała się na nierealnych, niemożliwych do spełnienia parametrach, a pozostałe – albo zawierały błędy formalne, albo były zbyt drogie. Drugi przetarg, ogłoszony we wrześniu 2018 r., wygrała firma Hyundai Rotem. Również i tutaj były odwołania, pojawiły się też oskarżenia względem władz Warszawy o niewspieranie Pesy, czyli polskiego przemysłu, ale ostatecznie po kilku miesiącach udało się Tramwajom Warszawskim doprowadzić całą procedurę do końca.

Tramwaje dostarczane do stolicy będą „szyte na miarę” i będą posiadać całkowicie płaską podłogę (bez wzniosów) na całej długości. W odróżnieniu do obecnie eksploatowanych tramwajów przedni i ostatni wózek będą skrętne. Na to przyczynić się do ograniczenia zużycia szyn, a także zapewnić cichszą jazdę na łukach.

Nowe tramwaje mają zostać dostarczone do końca 2022 r. Jako pierwsze – w terminie 22 miesięcy od podpisania umowy – powinny zostać dostarczone dwa tramwaje dwukierunkowe o długości 33 m. Pierwszy pojazd powinien zostać odebrany w ciągu 25 miesięcy od podpisania umowy. Pojazdy z opcji, jeśli Warszawa zdecyduje się na skorzystanie z niej, powinny dotrzeć do stolicy do końca 2023 r.

Po dostawie hyundaiów ok. 80% eksploatowanych w Warszawie tramwajów będzie miało niską podłogę. Nowe pojazdy w dużej części zostaną wykorzystane do obsługi planowanych tras tramwajowych – m.in., do Wilanowa czy na Gocław. Niedawno spółka ogłosiła pierwsze przetargi – na torowisko w ciągu Gagarina (wspólnie z wodociągowcami) oraz przedłużenie linii tramwajowej z Nowodworów do węzła Winnica.


mat. UM Warszawa

Podziel się z innymi:


facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz również

 

 

 

 

 

 

Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.


współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5