Partnerzy serwisu:
Komunikacja

Tel Awiw. „Metro” zmienia miasto na lepsze

Dalej Wstecz
Partner działu

Sultof

Data publikacji:
16-11-2025
Ostatnia modyfikacja:
07-11-2025
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
TP

Podziel się ze znajomymi:

KOMUNIKACJA
Tel Awiw. „Metro” zmienia miasto na lepsze
fot. Mateusz Kieruzal
Pierwsza linia „metra” – kolei lekkiej – w Tel Awiwie ułatwiła poruszanie się po zakorkowanej aglomeracji. Celem wielomiliardowej (bardzo opóźnionej) inwestycji jest połączenie stolicy finansowo-technologicznej Izraela z otaczającymi miastami i stworzenie spójnego systemu publicznej komunikacji kolejowej.

W obszarze metropolitalnym Tel Awiw-Jaffa oraz aglomeracji Gusz Dan trwa jeden z największych projektów infrastrukturalnych w Izraelu – system lekkiej kolejki/tramwaju miejskiego/metra, który ma przekształcić sposób poruszania się po mieście, odciążając ulice (zmniejszając natężanie ruchu) i stanowiąc „kręgosłup” efektywnego transportu miejskiego w przyszłości, aby poprawić jakość życia w jednej z najbardziej zakorkowanych metropolii świata. Po dziesięcioleciach planów i wieloletnich opóźnień w sierpniu 2023 roku w Tel Awiwie ruszyła pierwsza linia systemu transportowo-kolejowego – największej inwestycji transportowej w historii Państwa Izrael.


Czerwona linia łączy miasto Bat Jam na południu z Petach Tikwą na północy, przebiegając przez samo serce nadmorskiej aglomeracji. Czerwona linia ma długość 24 kilometry i 34 przystanki, z czego 10 podziemnych. Część naziemna przypomina klasyczny tramwaj, natomiast śródmiejski odcinek podziemny funkcjonuje jak klasyczne metro. Trasa łączy Bat Jam, Tel Awiw, Bnei Brak i Petach Tikwę, mogąc dziennie obsługiwać nawet 234 tys. pasażerów. Elektryczne pociągi kursują co około sześć minut w godzinach szczytu. Proces zakupu biletów jest łatwy i intuicyjny – wystarczy wyrobić w automatach biletowych (lub poprzez mobilną aplikację) kartę Rav-Kav, którą później wystarczy doładowywać. Pojedynczy przejazd na dystansie do 15 kilometrów kosztuje osiem szekli (około dziewięć złotych), a przejazd powyżej 15 kilometrów – w zależności od konkretnej strefy taryfowej – kosztuje 14,5/16 szekli, a więc 16,30 lub 18 złotych.


Plany Tel Awiwu zakładają budowę dwóch kolejnych linii „metra”. Zielona linia, o długości 39 kilometrów (62 stacje, w tym cztery podziemne), połączy Riszon le-Cijjon i Holon z Herclijją, biegnąc przez centrum Tel Awiwu. Z kolei purpurowa linia, o planowanej długości około 27 kilometrów i około 43 stacjach, połączy ścisłe centrum miasta z dzielnicami wschodnimi i Ramat Ganem. Oba projekty, która prognozują redukcję natężenia ruchu ulicznego o 15 proc., są obecnie w fazie realizacji. Ich uruchomienie planowane jest w latach 2027–2028, choć dotychczasowe doświadczenia wskazują, że termin ten może ulec znacznemu przesunięciu.


System „metra” w Tel Awiwie to ambitne przedsięwzięcie, które może znacząco zmienić sposób, w jaki mieszkańcy i odwiedzający się poruszają po mieście i regionie. Choć napotyka na typowe dla dużych projektów infrastrukturalnych trudności – opóźnienia, koszty, zakłócenia – jego potencjał jest ogromny. Jeżeli zostanie zrealizowany zgodnie z założeniami, będzie przykładem nowoczesnej mobilności miejskiej w regionie Bliskiego Wschodu. Wtedy obraz Tel Awiwu ulegnie zmianie – od dawien dawna nowoczesna metropolia obsługiwana były wyłącznie przez autobusy i dzielone taksówki (sherut).

Partner działu

Sultof

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

PSL: W tych miastach ma być metro! Koszt: 32 mld zł

Komunikacja

PSL: W tych miastach ma być metro! Koszt: 32 mld zł

Daniel Siwak 15 listopada 2025

Metro w 10 miastach? Czy PSL składa obietnicę bez pokrycia?

Komunikacja

Kolejne Solarisy trafią do USA. Tym razem San Francisco

Komunikacja

Kolejne Solarisy trafią do USA. Tym razem San Francisco

Solaris Bus & Coach 14 listopada 2025

Używane autobusy dla Torunia za 6 milionów!

Komunikacja

Używane autobusy dla Torunia za 6 milionów!

Paulina Piziorska 12 listopada 2025

Bilbao planuje modernizację taboru metra za 800 mln euro

Komunikacja

Bilbao planuje modernizację taboru metra za 800 mln euro

Przemysław Farsewicz 15 listopada 2025

Trzy linie metra powstaną w Tel Awiwie

Komunikacja

Trzy linie metra powstaną w Tel Awiwie

Tomasz Kościelny 28 grudnia 2018

Zobacz również:

PSL: W tych miastach ma być metro! Koszt: 32 mld zł

Komunikacja

PSL: W tych miastach ma być metro! Koszt: 32 mld zł

Daniel Siwak 15 listopada 2025

Metro w 10 miastach? Czy PSL składa obietnicę bez pokrycia?

Komunikacja

Kolejne Solarisy trafią do USA. Tym razem San Francisco

Komunikacja

Kolejne Solarisy trafią do USA. Tym razem San Francisco

Solaris Bus & Coach 14 listopada 2025

Używane autobusy dla Torunia za 6 milionów!

Komunikacja

Używane autobusy dla Torunia za 6 milionów!

Paulina Piziorska 12 listopada 2025

Bilbao planuje modernizację taboru metra za 800 mln euro

Komunikacja

Bilbao planuje modernizację taboru metra za 800 mln euro

Przemysław Farsewicz 15 listopada 2025

Trzy linie metra powstaną w Tel Awiwie

Komunikacja

Trzy linie metra powstaną w Tel Awiwie

Tomasz Kościelny 28 grudnia 2018

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5
Zamknij