fot. Mariordo (Mario Roberto Duran Ortiz), CC BY-SA 3.0, commons.wikimedia.org
Bilbao planuje uruchomienie programu inwestycyjnego o wartości od 700 do 800 milionów euro. Jak przekazuje rząd prowincji Basków, m.in. zakupionych ma zostać 37 nowych pociągów metra. Zastąpią one pojazdy pierwszej generacji. Do końca tego roku ma ruszyć przetarg.
Projekt ma polegać na zakupie nowej floty drugiej generacji, na którą składać się będzie 37 pociągów drugiej generacji. Posłużą one do obsługi ponad 30-letniej sieci metra w Bilbao, na którą składa się 51 kilometrów tras. W ramach programu inwestycyjnego zaplanowano także modernizację systemów sygnalizacji i łączności.
- Od 11 listopada 1995 roku Metro Bilbao odnotowało wiele kamieni milowych w swojej historii. Po przebyciu ponad 123 milionów kilometrów – równowartości podróży na Marsa i z powrotem – i odbyciu ponad 2,281 miliona podróży, metro z niecierpliwością czeka na nowy etap, ponieważ część floty zostanie odnowiona, a system sygnalizacji zmodernizowany – przekazała Elixabete Etxanobe, zastępca generalny przewodniczącej prowincji Bizkaia.
Do końca tego roku metro w Bilbao ma dysponować dokumentacją techniczną, która określi charakterystykę drugiej generacji pojazdów. Etxanobe zwróci się następnie do zarządu Konsorcjum Transportowego Bizkaia z prośbą o „ogłoszenie przetargu na modernizację metra Bilbao”. – Będzie to bardzo ważna inwestycja, warta od 700 do 800 milionów euro. Rada Prowincji przygotowała plan finansowy, który ma na celu sfinansowanie 50% kosztów tego przedsięwzięcia – przekazał Eneko Aurrebarrena, dyrektor metra.
Metro Bilbao dysponuje flotą składającą się z 46 pociągów wyprodukowanych przez CAF, z czego 37 ma zostać wymienionych w ramach nowego kontraktu. Nowe pociągi będą składać się z pięciu wagonów, co ujednolici flotę i zwiększy pojemność taboru nawet o 15%. Będą one również wyposażone w czujniki umożliwiające transmisję danych w czasie rzeczywistym, co umożliwi przewidywać z większą dokładnością prace konserwacyjne oraz zmniejszy zużycie energii o 35%.
Program inwestycyjny obejmuje również modernizację systemów sygnalizacji i sterowania siecią. Metro Bilbao planuje wprowadzenie systemu CBTC, który usprawni automatyzację, bezpieczeństwo i zwiększy przepustowość usług. Centrum kontroli operacji zostanie również zmodernizowane, aby sprostać wyższym wymaganiom w zakresie danych i wydajności związanym z nowym systemem.
Według wstępnych planów przedstawionych w 2024 roku, harmonogram produkcji umożliwiłby dostawę około 12 pociągów rocznie, co umożliwiłoby dostawę wszystkich nowych pociągów w ciągu pięciu lat od podpisania kontraktu. Pierwsze nowe pociągi mają zatem wejść do eksploatacji między 2027 a 2028 rokiem, a cała nowa flota ma być gotowa do użytku do 2033 roku.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem
zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów
zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji
handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu
w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z
siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.