Francuski producent taboru kolejowego i infrastruktury transportowej dostarczył do Strasburga swój pierwszy autobus elektryczny. To realizacja zamówienia z marca zeszłego roku. Do głównego miasta Alzacji dojedzie w sumie 12 takich pojazdów.
Aptis to próba wejścia Alstomu na rynek autobusów elektrycznych.
Pojazd na pewno się wyróżnia wyglądem, i w ciągu kilku ostatnich lat był intensywnie testowany w kilku francuskich miastach. W oczy rzucają się przede wszystkim szerokie drzwi i bardzo duże okna (w sumie mają o 25 proc. powierzchni więcej niż standardowo), które powodują, że w środku jest bardzo jasno, a także skrętne tylne koła, które, według zapewnień producentów, pozwalają na manewrowanie w dużo bardziej ciasnych ulicach niż zwykłe pojazdy.
Aptisy to pojazdy 12-metrowe, całkowicie niskopodłogowe i całkowicie elektryczne. Te dostarczane do Strasburga są przystosowane do wolnego ładowania na zajezdni. Każdy z pojazdów ma troje drzwi.
Lokalny przewoźnik Compagnie des Transports Strasbourgeois dzięki pierwszemu autobusowi we flocie będzie w stanie przeszkolić 150 kierowców, którzy mają korzystać z tych pojazdów.
Alstom bardzo mocno podkreśla „francuski charakter” swojego produktu. Autobusy w ponad połowie złożone są z tamtejszych komponentów. Od 2018 r. aptisy znalazły się w ofercie CATP, czyli centralnej instytucji koordynującej zakupy dla instytucji publicznych. W niej m.in. samorządy mogą zamówić autobusy bezpośrednio, bez długiej procedury przetargowej.
Pojazdy Alstomu zostały już zamówione m.in. przez aglomeracje Toulonu, La Rochelle, Grenoble, a także paryskie RATP. Będą dostarczane w tym roku.