Alstom otrzymał właśnie pierwsze zamówienie na w pełni elektryczny autobus Aptis złożone przez Compagnie des transports strasbourgeois (CTS – spółka transportu miejskiego w Strasburgu). Dotyczy ono 12 autobusów Aptis o długości 12 metrów, wyposażonych w troje drzwi. Autobusy Aptis będą pierwszymi autobusami elektrycznymi we flocie pojazdów CTS.
System umożliwiający podjeżdżanie maksymalnie blisko chodnika (ma cztery skrętne koła), niska i całkowicie płaska podłoga oraz szerokie podwójne drzwi zapewniają łatwy dostęp dla osób o ograniczonych możliwościach poruszania się i dla wózków dziecięcych. Autobusy Aptis wyposażono w szerokie panoramiczne okna o powierzchni o 25 proc. większej, niż w standardowym autobusie, a także w dodatkową przestrzeń dla pasażerów w tylnej części pojazdu.
– Jesteśmy dumni z otrzymania pierwszego zamówienia na autobusy Aptis, które są naszym rozwiązaniem zapewniającym całkowicie elektryczną mobilność. Autobusy Aptis zostały zaprojektowane przez zespoły Alstomu w zakładzie w Hangenbieten, w Alzacji. Cieszymy się z zaufania, jakim obdarzył nas CTS – powiedział Jean-Baptiste Eyméoud, prezes Alstom France.
Pojazdy zamówione przez Strasburg są zaprojektowane tak, aby ich wolne ładowanie odbywało się w nocy w zajezdni. Autobusy Aptis są ponadto przystosowane do okazjonalnego ładowania na stacji końcowej: od dołu, za pomocą statycznego systemu ładowania (SRS), lub od góry, za pomocą odwróconego pantografu.
Pojazdy zaprojektowano tak, aby zoptymalizować ich całkowity koszt. Jest to możliwe dzięki niższym kosztom utrzymania i eksploatacji oraz dłuższemu cyklowi życia niż w przypadku zwykłych autobusów. Celem władz lokalnych jest zrównanie całkowitego kosztu autobusów Aptis z kosztem obecnych autobusów z silnikiem diesla.
Ponadto od września 2018 r. autobusy Aptis wchodzą w skład oferty autobusów elektrycznych przygotowanej przez francuską Centrale d’Achat du Transport Public (CATP – centrala zakupów transportu publicznego) i przeznaczonej dla nabywców publicznych z władz samorządowych. Uwzględnienie naszych autobusów w ofercie sprawia, że władze samorządowe przypisane do CATP mogą w łatwy sposób zamawiać pojazdy bezpośrednio u CATP, omijając w ten sposób długie i kosztowne procedury.
Od prezentacji prototypu autobusu Aptis w marcu 2017 r. cztery pojazdy testowe pokonały ponad 40 tys. km w realnych warunkach eksploatacyjnych we Francji, gdzie były testowane w 14 miastach, a także w Belgii, Holandii, Hiszpanii i w Niemczech. Autobusy Aptis otrzymały Nagrodę Innowacyjności na targach Busworld w 2017 r. oraz Trofeum Konstruktora roku od czasopisma Bus & Car Connexion w 2018 r.