Partnerzy serwisu:
Prawo & Finanse

SKM Warszawa: Nowe stawki za dostęp hamują rozwój przewozów

Dalej Wstecz
Data publikacji:
15-10-2013
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

PRAWO & FINANSE
SKM Warszawa: Nowe stawki za dostęp hamują rozwój przewozów
fot. Action Direct, wikipedia.org fot. Action Direct, wikipedia.org
Wdrożenie nowego cennika PKP PLK za dostęp do infrastruktury będzie oznaczać dla SKM Warszawa wzrost kosztów o ok. 8%. Takie informacje przekazał „Rynkowi Kolejowemu” Jerzy Obrębski, członek zarządu SKM.

- W związku z przedstawieniem i przekazaniem przez PKP PLK do zatwierdzenia przez Prezesa Urzędu Transportu Kolejowego projektu nowego cennika stawek, z zadowoleniem przyjęliśmy informację o obniżce stawek dostępu do infrastruktury kolejowej średnio o ok. 20%. Jednak szczegółowa analiza proponowanych zmian wskazuje, że dla naszej spółki koszty związane z dostępem do infrastruktury kolejowej w rozkładzie 2013/2014 będą wyższe o ok. 8%. Ten wzrost spowodowany jest głównie podwyższeniem stawek za dostęp i korzystanie z peronów – informuje Jerzy Obrębski.

Same stawki za dostęp do torów szlakowych mają spaść średnio o 20,4%, choć w przypadku niektórych kategorii linii i niektórych pociągów (szczególnie lekkich składów pasażerskich) następować będzie podwyżka. Zgodnie z szacunkami SKM Warszawa, opłaty za korzystanie z torów szlakowych spadną o 4,4%. W rozbiciu na poszczególne trasy obsługiwane przez SKM, oszacowane spadki są następujące: S1 Pruszków – Otwock o ok. 4.4%, S2 Warszawa Lotnisko Chopina – Sulejówek Miłosna o ok. 3,6%, S3 Warszawa Lotnisko Chopina – Wieliszew o ok. 4,4%, a S9 Warszawa Zachodnia P8 – Wieliszew o ok. 9,2%.

– Pociągi SKM korzystają głownie z linii kolejowych kategorii 3-5. W poprzednim cenniku wiele odcinków było zakwalifikowanych do niższej kategorii. Obecnie, mimo obniżki stawek jednostkowych koszt przejazdu pociągu daną linią zmieni się nieznacznie. Należy również zwrócić uwagę na zawarte w cenniku nowe przedziały całkowitej masy brutto pociągów, zmieniające się co 60 ton. SKM eksploatuje wyłącznie elektryczne zespoły trakcyjne i możliwość konfiguracji zestawienia pociągów jest ograniczona – dodaje Jerzy Obrębski.

Nasz rozmówca zwrócił też uwagę na znaczący wzrost tzw. stawek „towarzyszących”. Koszty związane z systemem informacji pasażerskiej (wyświetlacze i zapowiedzi megafonowe) mają przypadku SKM Warszawa wzrosnąć aż o… 330%. Wyraźnie odczuwalny dla SKM ma być też wzrost opłat za dostęp do peronów. – Ponieważ jesteśmy przewoźnikiem aglomeracyjnym, nasze pociągi mają na swoich liniach wiele przystanków i stacji. W związku z tym, porównując opłaty tylko za dostęp i korzystanie z peronów w rozkładach 2012/2013 oraz 2013/2014, wzrost opłat z tego tytułu wyniesie ponad 62%. W opinii SKM koszty dostępu do infrastruktury kolejowej, jako jednego z głównych składników kosztów działalności spółki, są nadal zbyt wysokie i nie odpowiadają oferowanej jakości. Obecne zasady kalkulowania tych kosztów skuteczne hamują rozwój przewozów regionalnych i aglomeracyjnych – kończy Jerzy Obrębski.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5