Wdrożenie nowego cennika PKP PLK za dostęp do infrastruktury będzie oznaczać dla SKM Warszawa wzrost kosztów o ok. 8%. Takie informacje przekazał „Rynkowi Kolejowemu” Jerzy Obrębski, członek zarządu SKM.
- W związku z przedstawieniem i przekazaniem przez PKP PLK do zatwierdzenia przez Prezesa Urzędu Transportu Kolejowego projektu nowego cennika stawek, z zadowoleniem przyjęliśmy informację o obniżce stawek dostępu do infrastruktury kolejowej średnio o ok. 20%. Jednak szczegółowa analiza proponowanych zmian wskazuje, że dla naszej spółki koszty związane z dostępem do infrastruktury kolejowej w rozkładzie 2013/2014 będą wyższe o ok. 8%. Ten wzrost spowodowany jest głównie podwyższeniem stawek za dostęp i korzystanie z peronów – informuje Jerzy Obrębski.
Same stawki za dostęp do torów szlakowych mają spaść średnio o 20,4%, choć w przypadku niektórych kategorii linii i niektórych pociągów (szczególnie lekkich składów pasażerskich) następować będzie podwyżka. Zgodnie z szacunkami SKM Warszawa, opłaty za korzystanie z torów szlakowych spadną o 4,4%. W rozbiciu na poszczególne trasy obsługiwane przez SKM, oszacowane spadki są następujące: S1 Pruszków – Otwock o ok. 4.4%, S2 Warszawa Lotnisko Chopina – Sulejówek Miłosna o ok. 3,6%, S3 Warszawa Lotnisko Chopina – Wieliszew o ok. 4,4%, a S9 Warszawa Zachodnia P8 – Wieliszew o ok. 9,2%.
– Pociągi SKM korzystają głownie z linii kolejowych kategorii 3-5. W poprzednim cenniku wiele odcinków było zakwalifikowanych do niższej kategorii. Obecnie, mimo obniżki stawek jednostkowych koszt przejazdu pociągu daną linią zmieni się nieznacznie. Należy również zwrócić uwagę na zawarte w cenniku nowe przedziały całkowitej masy brutto pociągów, zmieniające się co 60 ton. SKM eksploatuje wyłącznie elektryczne zespoły trakcyjne i możliwość konfiguracji zestawienia pociągów jest ograniczona – dodaje Jerzy Obrębski.
Nasz rozmówca zwrócił też uwagę na znaczący wzrost tzw. stawek „towarzyszących”. Koszty związane z systemem informacji pasażerskiej (wyświetlacze i zapowiedzi megafonowe) mają przypadku SKM Warszawa wzrosnąć aż o… 330%. Wyraźnie odczuwalny dla SKM ma być też wzrost opłat za dostęp do peronów. – Ponieważ jesteśmy przewoźnikiem aglomeracyjnym, nasze pociągi mają na swoich liniach wiele przystanków i stacji. W związku z tym, porównując opłaty tylko za dostęp i korzystanie z peronów w rozkładach 2012/2013 oraz 2013/2014, wzrost opłat z tego tytułu wyniesie ponad 62%. W opinii SKM koszty dostępu do infrastruktury kolejowej, jako jednego z głównych składników kosztów działalności spółki, są nadal zbyt wysokie i nie odpowiadają oferowanej jakości. Obecne zasady kalkulowania tych kosztów skuteczne hamują rozwój przewozów regionalnych i aglomeracyjnych – kończy Jerzy Obrębski.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.