Partnerzy serwisu:
PARTNER DZIAŁU


Komunikacja

Samorządy: Nie ma alternatywy dla odejścia od samochodu w miastach

Dalej Wstecz
Autor:

Kasper Fiszer

Data publikacji:
2021-05-05 13:00
Tagi:
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Samorządy: Nie ma alternatywy dla odejścia od samochodu w miastach
fot. Ralf Roletschek (talk) - Fahrradtechnik auf fahrradmonteur.de, lic. GFDL 1.2Tramwaj w Gdańsku
Pomiędzy celami władz samorządowych a opinią mieszkańców na kwestie mobilności miejskiej może pojawić się spory rozdźwięk. Urzędy miast coraz powszechniej dążą bowiem do zwiększenia roli komunikacji zbiorowej, podczas gdy spora część społeczeństwa wciąż chce poruszać się głównie własnym samochodem. Odwrotu od przyjętej ścieżki nie ma – przekonują jednak samorządowcy biorący udział w Kongresie Technologii Miejskich.

– Transport indywidualny, zwłaszcza w dzielnicach centralnych, to melodia przeszłości. Wszyscy myślimy o tym, jak zmienić miasto w taki sposób, by mieszkańcy korzystali z transportu zbiorowego – mówił podczas Kongresu Technologii Miejskich Piotr Borawski, zastępca prezydenta Gdańska ds. przedsiębiorczości i ochrony klimatu. Podkreślał też wagę nowych technologii, które pomagają w planowaniu siatki komunikacyjnej. – U nas sprawa jest o tyle skomplikowana, że działamy w układzie metropolitalnym, i to takim bez jednego dominującego gracza – stwierdził. Tłumaczył, że konieczne jest planowanie rozwiązań w skali większej niż jedno miasto, bo duża część mieszkańców pracuje np. w Gdańsku, mieszka w Gdyni, a chce spędzać czas wolny w Sopocie.

Całe Trójmiasto dąży do rozwoju komunikacji zbiorowej

Potwierdził to Marek Łucyk,, wiceprezydent Gdyni ds. rozwoju. Jednocześnie ocenił, że jednym z największych wyzwań stojących dziś przed miastami jest nakłonienie mieszkańców do niekorzystania z samochodów osobowych. – Mamy zarejestrowane ok. 700 aut na 1000 mieszkańców. To bardzo dużo – wskazywał. Mają temu służyć m.in. buspasy i drogi rowerowe, przy czym układ miasta nie sprzyja często ich tworzeniu. Z powodów przestrzennych trudne okazało się np. wytyczenie przestrzeni dla rowerzystów na trasie spod dworca kolejowego na skwer Kościuszki.

– Nasza sytuacja jest szczególna, bo jesteśmy kurortem i zwłaszcza w weekendy mamy najazd turystów. Wówczas problemem staje się kwestia transportu, a przede wszystkim parkowania – stwierdził natomiast Wojciech Zemła, sekretarz miasta Sopotu. – Myślę, że wszyscy możemy się więc zgodzić z kierunkiem polityki stawiającym na przesiadanie się do transportu zbiorowego czy na rowery – podkreślił. Transport publiczny ma być także ekologiczny, czemu sprzyja szersze niż dawniej wykorzystanie gdyńskich trolejbusów na terenie Sopotu, co okazało się możliwe w związku z zainstalowaniem w części pojazdów napędów bateryjnych.

Poparcie wśród samorządów, ale niekoniecznie wśród mieszkańców

Często przekonanie mieszkańców do zmiany środka transportu okazuje się jednak trudne. – Zazdroszczę moim przedmówcom dobrego klimatu w mieście, jeśli chodzi o transport zbiorowy, ścieżki rowerowe czy buspasy – mówił Krzysztof Balawejder, prezes Miejskiego Przedsiębiorstwa Komunikacyjnego we Wrocławiu. Wskazywał tu na dużą rolę lokalnych mediów, które w jego opinii nadają ton miejskiej debacie publicznej. – U nas powstała bardzo mocna narracja, że prezydent walczy z samochodami i każdy buspas oznacza wielką walkę. Spór pomiędzy „samochodziarzami” a rowerzystami też ma u nas wojenny wymiar. Bardzo mnie to niepokoi – dodał.

– Mamy powszechnąą zgodę wśród samorządów, jaką drogę trzeba obrać. Coraz więcej samorządów stara się też podejmować niepopularne decyzje, bo nie da się wspierać transportu zbiorowego tak, by kierowcy nie stracili – ocenił Adrian Furgalski, prezes Zespołu Doradców Gospodarczych TOR. Zwrócił jednak uwagę, że poparcie wśród mieszkańców dla tego kierunku działań nie jest już tak szerokie. Pewnym problemem jest w jego opinii mało słyszalny przekaz organizacji społecznych, które dostarczają sensownych argumentów za rozwojem alternatywnych wobec własnego samochodu rozwiązań transportowych.

Podziel się z innymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz również

 

 

 

 

 

 

Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.


współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5