Partnerzy serwisu:
PARTNER DZIAŁU


Komunikacja

Technologia zmienia mobilność. Nowe taryfy, pojazdy, sposoby zarządzania parkowaniem

Dalej Wstecz
Autor:

Kasper Fiszer

Data publikacji:
2021-04-21 09:30
Tagi:
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Technologia zmienia mobilność. Nowe taryfy, pojazdy, sposoby zarządzania parkowaniem
fot. Kasper FiszerRzeszowski autobus miejski
Co zmieniło się w ostatnich latach w mobilności miejskiej? Choć autobusy i tramwaje kursują po tych samych ulicach, coraz częściej inaczej płacimy za bilet, czasem korzystamy z nowych form poruszania się i np. wsiadamy na wypożyczoną hulajnogę, a kiedy zdecydujemy się na samochód – sprawdzamy, czy na miejscu jest gdzie zaparkować, jeszcze przed wyruszeniem w drogę. O tym wszystkim dyskutowali paneliści Kongresu Technologii Miejskich.

Nowe technologie coraz silniej wpływają na mobilność miejską. W Rzeszowie niebawem wdrożona ma zostać nowa taryfa biletowa, a opłaty za przejazd pobierane będą z karty płatniczej, którą pasażer będzie przytykać do kasownika przy wejściu i wyjściu. System sam obliczy najkorzystniejszą dla podróżnego opcję, np. biletu dobowego lub rozliczanego według nowego cennika przystankowego. – W każdym pojeździe są już minimum dwa kasowniki z możliwością płacenia. Teraz pracujemy nad algorytmami, które wyliczą odpowiednią kwotę do pobrania od pasażera – opisywał stan przygotowań do pełnego wdrożenia systemu Tomasz Wesołowski, zastępca dyrektora Zarządu Transportu Miejskiego w Rzeszowie. Dodał, że nie widzi żadnych barier prawnych, które mogłyby uniemożliwić wdrożenie tego rodzaju systemów opłat w warunkach polskich, zaznaczając, że dużym wyzwaniem jest stworzenie algorytmu, który poprawnie wyliczałby należność, a w przypadku wykrycia jego błędu – nadawał się do łatwej naprawy.

Miasta myślą i o hulajnogach, i o promocji na bilety teatralne

– Gdybyśmy wyłączyli ITS (inteligentny system transportowy), mielibyśmy zupełnie inny świat – określił zaś wagę rozwiązań informatycznych Robert Bednarski, zastępca dyrektora ds. smart city w Urzędzie Miejskim we Wrocławiu. Mówił o ogromie przetwarzanych przez miasta danych i tysiącach decyzji dotyczących ruchu ulicznego podejmowanych na podstawie analizy aktualnych parametrów. Stałe monitorowanie ruchu ma też jego zdaniem pozwalać na dostrzeżenie aktualnych trendów. – Widzimy, jak pojawiają się nowe formy transportu, np. hulajnogi. Mieszkańcy zaczynają odchodzić od samochodów m.in. w kierunku mikromobilności – stwierdził.

Konrad Komornicki ze stołecznego Zarządu Transportu Miejskiego poinformował o trwających pracach nad kartą miejską, która integrowałaby różnego rodzaju usługi publiczne. Byłaby więc nie tylko nośnikiem biletów komunikacji miejskiej, ale także tych teatralnych czy wydawanych w obiektach sportowych. To z kolei otworzyłoby duże pole do zaproponowania użytkownikom programów lojalnościowych obejmujących różne obszary, np. ulga na spektakle dla stałych pasażerów. – Platforma będzie też otwarta na usługi prywatne, np. korporacji taksówkarskich – zapowiedział panelista.

Łatwiej znaleźć parking, łatwiej złapać tych, którzy łamią przepisy

Inny przedstawiciel warszawskiego ratusza – Kamil Aniszewski, naczelnik Wydziału Parkowania w Zarządzie Dróg Miejskich – mówił, że współczesne technologie pozwoliły na zmapowanie wszystkich miejsc w strefie płatnego parkowania. – Nie mamy natomiast zmapowanych tzw. dzikich miejs – przyznał, dodając, że jego zdaniem jest to niemożliwe. Na plan miasta można by natomiast nanieść strefy wyłączone z ruchu albo obszary objęte zakazem postoju. Ma to wkrótce pomóc w walce z nielegalnym parkowaniem. – W prosty sposób można pozyskać dokumentację dla straży miejskiej czy policji – tłumaczył naczelnik z ZDM. Zdjęcia miałby robić samochód wykorzystywany już obecnie do automatycznej kontroli wnoszenia opłat.

Zalety systemów wskazujących kierowcom aktualną dostępność miejsc postojowych wskazywał zaś Maciej Zawadzki, wiceprezes zarządu Polskiej Organizacjii Branży Parkingowej. – Ograniczone są puste przebiegi. Kierowca nie krąży i nie szuka miejsca. Mniejszy jest więc ruch, a to oznacza mniejsze zanieczyszczenia – zauważył. Zaznaczył jednocześnie, że systemy takie działałyby jeszcze lepiej, gdyby miasta włączyły w nie duże parkingi kubaturowe. Te w większości przypadków są bowiem prywatne, a nie samorządowe.

Podziel się z innymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz również
Ostatni pociąg metra Inspiro wyruszył z Nowego Sącza do Sofii

Przestrzeń

Ostatni pociąg metra Inspiro wyruszył z Nowego Sącza do Sofii

Witold Urbanowicz 20 kwietnia 2021

Autobusem „pod prąd” na Kongresie Technologii Miejskich

Mobilność

Autobusem „pod prąd” na Kongresie Technologii Miejskich

TOR Konferencje 03 marca 2020

II Kongres Technologii Miejskich już 22 kwietnia w Warszawie

Mobilność

II Kongres Technologii Miejskich już 22 kwietnia w Warszawie

TOR Konferencje 14 lutego 2020

 

 

 

 

 

 

Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.


współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5