Partnerzy serwisu:
Prawo & Finanse

Samorządowiec: Nieżyciowe przepisy blokują transport w regionach

Dalej Wstecz
Data publikacji:
09-11-2021

Podziel się ze znajomymi:

PRAWO & FINANSE
Samorządowiec: Nieżyciowe przepisy blokują transport w regionach
fot. Roman Czubiński
Aby siatka połączeń autobusowych w regionie odpowiadała rzeczywistym potrzebom mieszkańców, nie powinna być skrępowana granicami administracyjnymi – powiedział Krzysztof Zienkiewicz ze Starostwa Powiatowego w Olsztynie podczas debaty na Kongresie Transportu Publicznego i Inteligentnego Miasta. Jak dodał, pandemia COVID-19 przysporzyła komunikacji regionalnej wiele problemów, z drugiej dała jednak sposobność zademonstrowania pasażerom pewności oferty.

Zdaniem samorządowca politycy decydujący o wspieraniu transportu regionalnego nie określają jasno kierunku, w którym powinien on zmierzać. – Żeby zachęcić kogoś do transportu zbiorowego, zwłaszcza na wsi, trzeba najpierw mieć taką sieć transportową. U nas jako pierwsza zaczęła ją organizować gmina Dywity. Dziś niejasne i trudne przepisy zmuszają nas do rozwiązań pośrednich: organizatorami są albo poszczególne gminy, albo – na liniach międzygminnych – starostwo – stwierdził Zienkiewicz. Na to nakładają się inne wyzwania, takie jak niedobór kierowców na rynku pracy czy słaba na Warmii oferta regionalnego transportu kolejowego.

W przyszłości samorząd powiatu olsztyńskiego zamierza utworzyć związek powiatowo-gminny. Jedną z korzyści z takiego rozwiązania ma być skoncentrowanie całego zarządzania transportem autobusowym na obszarze powiatu w jednej instytucji. – Już dziś staramy się wprowadzać ujednoliconą taryfę w komunikacji wszystkich gmin oraz powiatowej. Dzięki temu pasażerom łatwo zapoznać się z cennikiem – zaznaczył. Uczestniczące w tym przedsięwzięciu samorządy przyjęły zasadę niewprowadzania żadnych dodatkowych ulg oprócz ustawowych – priorytetem jest ograniczanie dodatkowych kosztów.

Więcej integracji ponad granicami samorządów

– Fundusz Rozwoju Przewozów Autobusowych ułatwia nam organizację komunikacji, ale nie rozwiązuje wszystkich problemów – zaznaczył Zienkiewicz. Zapewnianie połączeń w potrzebnych relacjach utrudniają – między innymi – nieżyciowe przepisy. – Jako powiat sąsiadujący z powiatem grodzkim nie możemy wjeżdżać liniami z naszą taryfą w jego granice – podał przykład.

Obecne warunki prawne nie dają też możliwości zintegrowania taryf komunikacji regionalnej i miejskiej – nawet jeśli taką wolę wyrażają obaj organizatorzy. – Trzeba to zmienić: wszystkie środki transportu zbiorowego, niezależnie od organizatora, powinny w końcu mieć jednolitą taryfę. Nawet przy dotacji z FRPA powinna być możliwość integracji taryfowej aż do granic miasta. Nie można zakładać, że jeśli autobus regionalny wjeżdża do miasta, to jest już transportem miejskim – argumentował Zienkiewicz.

Przepis na sukces: dobra oferta i pewność kursowania

Zdaniem Zienkiewicza do korzystania z autobusów regionalnych zachęca przede wszystkim dobrze skrojona oferta. Wyniki potrafią wówczas pozytywnie zaskoczyć samych organizatorów. Mówca przytoczył przykład gminy Biskupiec, w której uruchomiono niedawno kilka linii gminnych i jedną łączącą miasto z Olsztynem. – Zaplanowaliśmy jej obsługę autobusami 15-metrowymi, bo takie – trochę na wyrost – zaproponował nam operator. Teraz zastanawiamy się, co zrobić, by pomieścić w autobusach wszystkich chętnych! Tak samo dzieje się na liniach gminnych: zderzyliśmy się z nad wyraz dużym popytem na przewozy i musieliśmy zastępować mniejsze autobusy większymi – relacjonował samorządowiec.

W przypadku powiatu olsztyńskiego ważną rolę odegrała postawa organizatora, który – nie bacząc na spadki frekwencji – pokazywał, że na ofercie publicznego transportu zbiorowego można polegać. – W czasie pandemii linie przez cały czas działały. Nie było drastycznej redukcji kursów. Wprowadzaliśmy najwyżej reorganizację, ale w taki sposób, by zapewnić możliwość dojazdu w najważniejsze miejsca przez cały czas – mówił przedstawicie starostwa. Odbudowa transportu, zdegradowanego wcześniej przez 30 lat braku polityki jego rozwoju, musi jednak potrwać.

Pasażerowie wracają, ale nie z samochodów

Po spadku frekwencji w pojazdach transportu powiatowego po wybuchu pandemii liczba pasażerów znów rośnie. Według samorządowca komunikacja publiczna przejmuje jednak pasażerów nie z samochodów, ale z prywatnych busów. – Przewoźnicy prywatni nie mają już rezerw finansowych, by utrzymać linie mimo presji wzrostu cen paliw – a wzrost cen biletów przekłada się na odpływ pasażerów. Szukają oni tańszej formy dojazdu do miasta (np. transportem publicznym) albo przesiadają się do samochodów – stwierdził mówca.

Przedstawiciel samorządu wyraził sceptycyzm co do perspektyw elektryfikacji regionalnego transportu autobusowego. – Nie jestem przekonany, czy autobusy elektryczne są dobrym rozwiązaniem. W komunikacji regionalnej zaniedbania są tak duże, że w niektórych miejscach autobusy jeżdżą jeszcze po drogach szutrowych. Nie mamy szans na dojście do tego poziomu technologicznego w tak krótkim czasie – ocenił.

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Ruszył kolejny etap testów Mevo

Mobilność

Ruszył kolejny etap testów Mevo

Izabela Biała 14 września 2023

MZK Bydgoszcz ma już dwa nowe Swingi

Komunikacja

MZK Bydgoszcz ma już dwa nowe Swingi

Redakcja/inf. pras. 14 września 2023

Szczecin tnie tramwaje

Prawo & Finanse

Szczecin tnie tramwaje

Jakub Rösler 14 września 2023

Zobacz również:

HEAL Polska: Sprawny transport zbiorowy to kwestia zdrowia

Komunikacja

HEAL Polska: Sprawny transport zbiorowy to kwestia zdrowia

Roman Czubiński 15 listopada 2021

PKS Grodzisk: Niewidzialna ręka rynku? Nie w transporcie zbiorowym

Prawo & Finanse

Dobre prawo ważniejsze od dotacji

Prawo & Finanse

Dobre prawo ważniejsze od dotacji

Roman Czubiński 09 listopada 2021

Pozostałe z wątku:

Ruszył kolejny etap testów Mevo

Mobilność

Ruszył kolejny etap testów Mevo

Izabela Biała 14 września 2023

MZK Bydgoszcz ma już dwa nowe Swingi

Komunikacja

MZK Bydgoszcz ma już dwa nowe Swingi

Redakcja/inf. pras. 14 września 2023

Szczecin tnie tramwaje

Prawo & Finanse

Szczecin tnie tramwaje

Jakub Rösler 14 września 2023

Zobacz również:

HEAL Polska: Sprawny transport zbiorowy to kwestia zdrowia

Komunikacja

HEAL Polska: Sprawny transport zbiorowy to kwestia zdrowia

Roman Czubiński 15 listopada 2021

PKS Grodzisk: Niewidzialna ręka rynku? Nie w transporcie zbiorowym

Prawo & Finanse

Dobre prawo ważniejsze od dotacji

Prawo & Finanse

Dobre prawo ważniejsze od dotacji

Roman Czubiński 09 listopada 2021

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5