Partnerzy serwisu:
Prawo & Finanse

PKS Grodzisk: Niewidzialna ręka rynku? Nie w transporcie zbiorowym

Dalej Wstecz
Data publikacji:
10-11-2021

Podziel się ze znajomymi:

PRAWO & FINANSE
PKS Grodzisk: Niewidzialna ręka rynku? Nie w transporcie zbiorowym
fot. Roman Czubiński
Nie uda się zapewnić sprawnej komunikacji publicznej poza dużymi miastami bez silnych organizatorów – stwierdził na debacie podczas Kongresu Transportu Publicznego i Inteligentnego Miasta wiceprezes Przedsiębiorstwa Komunikacji Samochodowej w Grodzisku Mazowieckim Radosław Marek. Jak dodał, poszczególni dotowani przewoźnicy nie powinni konkurować między sobą, uruchamiając połączenia w tych samych relacjach, lecz synchronizować swoje kursy, by zapewnić pasażerom możliwość przesiadki.

– Od samego początku nie wierzyłem w niewidzialną rękę rynku w transporcie zbiorowym – zadeklarował przedstawiciel przewoźnika. Jednym z argumentów na rzecz takiego stanowiska są obserwacje z lat 90. ubiegłego wieku. – Powstający wówczas nowi, prywatni przewoźnicy regionalni wyjeżdżali kilka minut przed autobusami PKS w godzinach szczytowych. W efekcie, jeśli początkowo PKS było stać na utrzymanie linii między godziną 5 a 22 – gdy pojawiał się dodatkowy przewoźnik kursujący między 6 a 18, oferujący niższą cenę, dotychczasowy operator musiał ograniczać ofertę. Sytuacja była więc korzystna dla pasażera tylko przez krótki czas – argumentował.

Konkurencja? Tylko w przetargu

Zdaniem Marka w sektorze rynku tak trudnym i mało opłacalnym, jak komunikacja autobusowa w regionach, konkurencja powinna istnieć tylko na poziomie przetargu ogłaszanego przez organizatora przewozów. – Dawniej poszczególne przedsiębiorstwa PKS uzgadniały między sobą siatkę połączeń i rozkłady jazdy tak, by nie dublować połączeń i by w miarę możliwości pasażerowie mogli się przesiadać – przypomniał wiceprezes. Konkurowanie z nowymi operatorami, a także poszczególnych PKS między sobą, w jego ocenie zmieniło tę sytuację na gorsze. Jak przekonywał, powrót do stanu wcześniejszego byłby w interesie pasażerów.

Co gorsza, także dziś nie wszystkie podmioty na rynku przewozowym konkurują uczciwie. – Powinno się skuteczniej walczyć z wyłudzaniem ulg. Potrzeba częstszych kontroli. Jeśli w jakimś autobusie na każdym kursie są wystawiane np. po trzy bilety dla niepełnosprawnych, to sygnał, że coś jest nie w porządku – przekonywał mówca. Rozwiązaniem, w jego ocenie, mogłoby być przerzucenie środków z dopłat do ulg ustawowych na cele organizacji transportu (taki głos nie był na Kongresie odosobniony). – Innym możliwym środkiem jest przejście na elektroniczną weryfikację uprawnień danej osoby do ulgi – dodał.

Osobnym zagadnieniem jest konkurencja międzygałęziowa. Wiceprezes PKS Grodzisk zaproponował, by podatek od środków transportu, który muszą dziś płacić przewoźnicy autobusowi, rozciągnąć także na właścicieli samochodów osobowych. – Mogłoby to skłonić część z nich do przesiadki na komunikację publiczną. Czy chcemy mieć państwo, w którym każdy jeździ własnym samochodem? – pytał retorycznie.

Trudności na drodze do integracji

– Tam, gdzie nie ma wiele zasobów, można zacząć budować sieć na bazie przewozów szkolnych i pojedynczych linii powiatowych – radził samorządom prezes PKS Grodzisk. Podobnie jak inni uczestnicy debaty, podkreślił, że zintegrowanie oferty pod względem biletowym i rozkładowym jest dziś trudne. – Czasem sprowadza się to do tego, że np. pasażerowie z biletem miesięcznym linii powiatowej podróżują linią gminną za darmo. Mamy porozumienie z Łódzką Koleją Aglomeracyjną w spawie sprzedaży wspólnych biletów kolejowo-autobusowych po obniżonej cenie. Działa to jednak tylko w przypadku biletów normalnych: bilety ulgowe są nadal osobne – nie da się ich połączyć. Chcielibyśmy wspólnie sprzedawać je taniej, ale ustawa na to nie pozwala: konsekwencją byłaby utrata ulg ustawowych – stwierdził.

Większość przewozów PKS Grodzisk jest realizowanych w obszarze funkcjonalnym Warszawy. W większych miastach aglomeracji, takich jak Grodzisk, Pruszków czy Ząbki, przewoźnik działa w formule komunikacji miejskiej. Pozostałe przewozy są znacznie bardziej różnorodne. – W naszej grupie są cztery spółki (PKS Grodzisk, PKS Gostynin, PKS Skierniewice i PKS Kutno). Mamy ok. 40 umów na komunikację użyteczności publicznej dla różnych samorządów, czasami z dopłatą z Funduszu Rozwoju Przewozów Autobusowych. Działamy w okolicach Kutna, Płocka, Skierniewic, Sochaczewa, Rawy, Grodziska czy Pruszkowa – wyliczył Marek. Perspektywy rozwoju są obiecujące: powiat grodziski z sąsiednimi gminami założył związek powiatowo-gminny, który przygotowuje na przyszły rok przetarg na 4-5 mln wozokilometrów rocznie.

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Ruszył kolejny etap testów Mevo

Mobilność

Ruszył kolejny etap testów Mevo

Izabela Biała 14 września 2023

MZK Bydgoszcz ma już dwa nowe Swingi

Komunikacja

MZK Bydgoszcz ma już dwa nowe Swingi

Redakcja/inf. pras. 14 września 2023

Szczecin tnie tramwaje

Prawo & Finanse

Szczecin tnie tramwaje

Jakub Rösler 14 września 2023

Zobacz również:

HEAL Polska: Sprawny transport zbiorowy to kwestia zdrowia

Komunikacja

HEAL Polska: Sprawny transport zbiorowy to kwestia zdrowia

Roman Czubiński 15 listopada 2021

Samorządowiec: Nieżyciowe przepisy blokują transport w regionach

Prawo & Finanse

Dobre prawo ważniejsze od dotacji

Prawo & Finanse

Dobre prawo ważniejsze od dotacji

Roman Czubiński 09 listopada 2021

Pozostałe z wątku:

Ruszył kolejny etap testów Mevo

Mobilność

Ruszył kolejny etap testów Mevo

Izabela Biała 14 września 2023

MZK Bydgoszcz ma już dwa nowe Swingi

Komunikacja

MZK Bydgoszcz ma już dwa nowe Swingi

Redakcja/inf. pras. 14 września 2023

Szczecin tnie tramwaje

Prawo & Finanse

Szczecin tnie tramwaje

Jakub Rösler 14 września 2023

Zobacz również:

HEAL Polska: Sprawny transport zbiorowy to kwestia zdrowia

Komunikacja

HEAL Polska: Sprawny transport zbiorowy to kwestia zdrowia

Roman Czubiński 15 listopada 2021

Samorządowiec: Nieżyciowe przepisy blokują transport w regionach

Prawo & Finanse

Dobre prawo ważniejsze od dotacji

Prawo & Finanse

Dobre prawo ważniejsze od dotacji

Roman Czubiński 09 listopada 2021

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5