Partnerzy serwisu:
PARTNER DZIAŁU


Komunikacja

HEAL Polska: Sprawny transport zbiorowy to kwestia zdrowia

Dalej Wstecz
Autor:

Roman Czubiński

Data publikacji:
2021-11-15 12:30
Tagi:
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

HEAL Polska: Sprawny transport zbiorowy to kwestia zdrowia
fot. Roman Czubiński
Odbudowa publicznej komunikacji autobusowej to zadanie ważne nie tylko z punktu widzenia społecznego, ale także ekologicznego i zdrowotnego – stwierdziła podczas Kongresu Transportu Publicznego i Inteligentnego Miasta konsultant do spraw zdrowia i transportu w HEAL Polska Joanna Brzezińska. W jej ocenie cechami mającymi największe znaczenie przy wyborze środka transportu są stabilność oferty oraz częste kursy.

Zdaniem uczestniczki debaty – choć zdarzają się przypadki szybkiego zbudowania frekwencji na nowej linii – na ogół przekonanie pasażerów do korzystania z niej wymaga czasu. – Gdybyśmy uruchomili teraz linię autobusową tam, gdzie wcześniej jej nie było, z pewnością przez kilka miesięcy jeździłaby ona pusta. Trzeba zrobić to mądrze, przekonując pasażerów do tego, by widzieli w takiej komunikacji realną alternatywę. Powinniśmy skoncentrować się na młodych użytkownikach, urodzonych już w czasie, gdy w ich miejscowości nie było kolei ani PKS. Dziś w ogóle nie mają oni wyobrażenia, jak mógłby wyglądać sprawnie działający transport w regionie – przekonywała Brzezińska.

Pewność, częstotliwość i komfort

– Jak sprawić, by komunikacja publiczna stała się realnym i chętnie dokonywanym wyborem? Po pierwsze: częstotliwość kursów. Jeśli pasażer w dzień spóźni się na pociąg, powinien móc skorzystać z kolejnego wcześniej, niż następnego dnia. Kolejne czynniki to informacja pasażerska, gęsta sieć przystanków i komfort jazdy – kontynuowała. Za niedopuszczalną uznała częstą dziś sytuację, w której do autobusów podmiejskich nie mieszczą się wszyscy chętni. – Usługa musi jednak przede wszystkim być pewna – zaznaczyła.

Działania w tym kierunku trzeba – według Brzezińskiej – zacząć lub zintensyfikować niezwłocznie. W połowie dekady będzie już za późno, by przekonać mieszkańców do publicznego transportu zbiorowego, którego obecna oferta – w razie braku dostatecznego wsparcia – w dużej części już wówczas zniknie.

Brak oferty transportu zbiorowego odbija się negatywnie na jakości życia i szansach awansu społecznego mieszkańców obszarów wykluczonych komunikacyjnie. – Osoby z mniejszych miejscowości, które nie mają samochodu, w dużym stopniu nie korzystają z ochrony zdrowia czy z oferty kulturalnej w większych ośrodkach. Według raportu wrocławskiej młodzieżowej rady miejskiej dojazd 40 km do Wrocławia potrafi zajmować do 2 godzin w jedną stronę! – zwróciła uwagę konsultantka.

Klimat na nas nie zaczeka

Konsultantka HEAL zwróciła też uwagę na nadciągające, antropogeniczne zmiany klimatu. – Transport odpowiada za 20% emisji w całej UE. 71% emisji transportowych to zaś emisje samochodowe. Musimy rozwiązać ten problem – podkreśliła. Co więcej, do najbardziej niebezpiecznych przyczyn przedwczesnych zgonów należą zanieczyszczenia powietrza, również powodowane w dużej mierze przez ruch samochodowy (w miastach ok. 75% emisji tlenków azotu pochodzi ze spalin). Odchodzenie od samochodów w ogóle na rzecz komunikacji publicznej jest przy tym nieuniknione: nie ma szans na zakończenie wymiany wszystkich pojazdów spalinowych na elektryczne przed wyczerpaniem się paliw kopalnych.

Health and Environment Alliance (HEAL) to organizacja pozarządowa, zajmująca się analizą wpływu środowiska na zdrowie publiczne i promująca przyjazne zdrowiu rozwiązania prawne i polityczne. Jednym z głównych zagrożeń dla zdrowia w Polsce są zanieczyszczenia powietrza, co w naturalny sposób skłania HEAL Polska do zainteresowania kwestiami transportowymi.

Podziel się z innymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz również
PKS Grodzisk: Niewidzialna ręka rynku? Nie w transporcie zbiorowym

Prawo & Finanse

PKS Grodzisk: Niewidzialna ręka rynku? Nie w transporcie zbiorowym

Roman Czubiński 10 listopada 2021

Samorządowiec: Nieżyciowe przepisy blokują transport w regionach

Prawo & Finanse

Samorządowiec: Nieżyciowe przepisy blokują transport w regionach

Roman Czubiński 09 listopada 2021

Dobre prawo ważniejsze od dotacji

Prawo & Finanse

Dobre prawo ważniejsze od dotacji

Roman Czubiński 09 listopada 2021

 

 

 

 

 

 

Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.


współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5