Kraków rozstrzygnął przetarg na wykonanie wykonalności budowy szybkiego, bezkolizyjnego transportu szynowego w Krakowie. Zwycięzcą została firma ILF Consulting Engineers Polska, która na swoim koncie ma wiele wykonanych projektów dla odcinków II linii metra. Dokument odpowie, czy w Krakowie należy realizować klasyczne metro, czy też tunel powinien być częścią systemu tramwajowego.
Kilka miesięcy temu miasto ogłosiło przetarg na wykonanie studium wykonalności dla budowy bezkolizyjnego środka transportu. Zlecany przez miasto dokument ma na celu uszczegółowienie sformułowanych w dokumentach planistycznych kierunków rozwoju, tj. rozwoju infrastruktury szybkiego, bezkolizyjnego transportu szynowego, jego technologii, parametrów techniczno-funkcjonalnych i wynikających stąd niezbędnych nakładów finansowych na jego realizację i późniejszą eksploatację. Jednym z zagadnień, z którym muszą zmierzyć się wykonawcy studium, jest kwestia etapowania inwestycji – czy powstający tunel powinien być połączony z siecią tramwajową, czy też powinien być realizowany niezależnie od systemu tramwajowego.
Dzisiaj (2 sierpnia) zamawiający dokonał rozstrzygnięcia. Wybrano ofertę firmy ILF Consulting Engineers Polska na kwotę 9,5 mln zł brutto. Wykonawca
pokonał dziewięć innych podmiotów, w tym tańszą firm WYG International, która jednak zdobyła mniej punktów w kryterium dodatkowego doświadczenia osoby skierowanej do realizacji zamówienia – specjalisty w zakresie projektowania obiektów mostowych. Jednocześnie odrzucono ofertę złożoną przez austriackie konsorcjum D2 Consult i Nast Consulting oraz najtańszą w przetargu propozycję brytyjskiej firmy Ove Arup & Partners. Decyzja te nie jest oczywiście jeszcze prawomocna i można spodziewać się odwołań. Zamówienie ma zostać zrealizowane w ciągu 68 tygodni od jej podpisania, jednak nie później niż do 16 grudnia 2019 r.
Firma ILF ma już duże doświadczenie w zakresie realizacji projektów związanych z komunikacją podziemną. Podmiot ten przygotowywał projekt wykonawczy dla centralnego odcinka II linii metra (na bazie projektu koncepcyjnego przygotowanego przez inny podmiot), a także odpowiada – po wygraniu konkursów na koncepcje architektoniczno-budowlane – za projekty dla dwóch wschodnich-północnych odcinków II linii metra (
na Targówek i
na Bródno). Odcinek na Targówek jest w trakcie budowy, a niebawem ma dojść do
podpisania umowy z wykonawcą prac budowlanych na odcinek na Bródno.
Kraków przekonuje, że zejście pod ziemię – z uwagi na ograniczenia istniejącej sieci tramwajowej – jest koniecznie. – Na obecnej sieci więcej tramwajów nie zmieści się. Mamy bufor na 3-5 lat – do czasu uruchomienia kolei metropolitalnej lub rozpoczęcia zaawansowanych prac nad sprowadzeniem tramwaju pod ziemię albo wręcz budowy metra. Następnym krokiem będzie musiała być budowa nowej infrastruktury w centrum. Pytanie brzmi tylko, na jakim odcinku to zrobić – i czy sprowadzić pod powierzchnię klasyczny tramwaj, czy budować metro z prawdziwego zdarzenia –
mówi Łukasz Franek, wicedyrektor ZIKiT w Krakowie.