Partnerzy serwisu:
Komunikacja

Metro. Kraków ceni Warszawę, ale pójdzie swoją ścieżką

Dalej Wstecz
Partner działu

Sultof

Data publikacji:
09-05-2025
Ostatnia modyfikacja:
09-05-2025
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

KOMUNIKACJA
Metro. Kraków ceni Warszawę, ale pójdzie swoją ścieżką
fot. WUPociąg Metra Warszawskiego
Kluczowe jest, abyśmy mówili nie tylko o „metrze” jako nazwie, ale pokazywali, co to metro będzie oznaczać dla Krakowa. Czyli szybki dojazd do centrum bez stania w korkach, wygodne przesiadki, krótszy czas podróży, lepsze powiązania między dzielnicami i impuls do ich rozwoju. I że nie chodzi o naśladowanie Warszawy jeden do jednego, tylko o stworzenie systemu transportu dopasowanego do krakowskich realiów - mówi Krzysztof Dąbrowa z Urzędu Miasta Krakowa.

Maciej Mikulski, Transport-Publiczny: Jakie różnice, między metrem krakowskim a warszawskim, dostrzeże przeciętny pasażer, który miał już okazję korzystać z kolejki podziemnej w stolicy kraju?

Krzysztof Dąbrowa, Referat ds. przygotowania budowy metra w Urzędzie Miasta Krakowa: Przede wszystkim formę i skalę inwestycji. Metro krakowskie najpewniej będzie systemem lżejszym – zarówno pod względem infrastruktury, jak i taboru. Warszawa zbudowała ciężkie, w pełni tunelowe metro, którego głównym zadaniem jest przenoszenie bardzo dużej liczby pasażerów na dużych dystansach. W Krakowie stawiamy na system bardziej elastyczny.

Bardzo istotną różnicą, którą ma odczuć pasażer, jest większa sprawność i przewidywalność systemu – m. in. dzięki zastosowaniu nowoczesnych, w pełni zautomatyzowanych rozwiązań sterowania ruchem. Metro krakowskie rozważane jest z myślą o autonomicznych pociągach, czyli takich, które poruszają się bez maszynisty, pod pełnym nadzorem systemów bezpieczeństwa.

Podczas naszej poprzedniej rozmowy przytaczaliśmy przykład Kopenhagi, gdzie metro jest w pełni autonomiczne. Przypomnijmy, co zyskują pasażerowie dzięki takiemu rozwiązaniu.

Co to daje pasażerowi? Przede wszystkim większe bezpieczeństwo, bo eliminuje ryzyko błędu ludzkiego. Po drugie – większą punktualność i elastyczność w dostosowywaniu częstotliwości kursowania do rzeczywistego zapotrzebowania. Taki system może dynamicznie reagować na sytuację w czasie rzeczywistym – np. wysyłać więcej składów w godzinach szczytu, bez konieczności czekania na wolnych maszynistów. Wszystko to przekłada się na jakość podróży: szybciej, wygodniej, z krótkim czasem dojścia do stacji i przejrzystym układem przesiadek.

Powiedzieliśmy już o różnicach między metrem w Warszawie a Krakowie. Na pewno jednak nie pomijacie doświadczeń warszawskich. Na jakich płaszczyznach będziecie z nich korzystali?

Zespół przygotowujący metro w Krakowie bardzo uważnie analizuje doświadczenia Warszawy, zarówno te pozytywne, jak i te, które były wyzwaniem. Korzystamy m.in. z wiedzy o przebiegu procesów przetargowych, rozwiązań projektowych, standardów technicznych i koordynacji międzybranżowej.

Bardzo ważne są też kwestie społeczne – komunikacja z mieszkańcami, konsultacje społeczne, ochrona zabytków czy organizacja ruchu podczas budowy. Warszawa przecierała szlak, więc możemy uniknąć powtarzania pewnych błędów, a jednocześnie czerpać z najlepszych praktyk – np. w zakresie planowania stacji przesiadkowych, integracji z komunikacją miejską czy estetyki przestrzeni publicznych wokół metra.

Wspomniałeś o unikaniu błędów. Jakich wad metra warszawskiego Kraków chciałby uniknąć?

Nie chcielibyśmy wskazywać jednoznacznych wad, warszawski system uznawany jest za jeden z najsprawniejszych w Europie i ma dobre perspektywy rozwojowe. W Krakowie z pewnością chcemy uniknąć nadmiernie głębokiego posadowienia stacji, które wydłuża czas dojścia i może zniechęcać pasażerów. Chcemy też projektować układ linii tak, aby zapewniał maksymalną efektywność komunikacyjną, bez niepotrzebnych luk w dostępie czy słabo skomunikowanych przesiadek.

Nie zdziwisz się chyba, jeśli zapytam teraz o zalety metra warszawskiego, które chcielibyście w Krakowie powtórzyć?

To, co zdecydowanie warto powielać, to wysoka częstotliwość kursowania, niezawodność systemu i przewidywalność – metro to przede wszystkim punktualność i szybki przejazd, bez stania w korkach. Chcemy też pójść śladem Warszawy w zakresie nowoczesnego designu stacji i dobrego wykorzystania przestrzeni publicznych wokół nich, otwierając przestrzeń na działalność handlową, ale też np. artystyczną czy związaną z ekspozycją na stacjach historycznych wykopalisk, które mogą zostać odnalezione w procesie wykopu stacji.

W czym Kraków może mieć "łatwiej" dzięki temu, że nie będzie pierwszym miastem w Polsce budującym metro?

Przede wszystkim możemy się uczyć na cudzych doświadczeniach. Warszawa musiała wypracować standardy praktycznie od zera – my mamy już gotowe wzorce. Mamy także bardziej zaawansowane narzędzia technologiczne – od symulacji ruchu, przez narzędzia GIS i modelowanie przestrzenne, po nowoczesne metody prowadzenia prac inżynieryjnych. Poza tym społeczna świadomość i akceptacja dla metra jest dziś znacznie większa niż 30 lat temu – mieszkańcy wiedzą, jak taki system funkcjonuje i jakie niesie korzyści. W największym stopniu dotyczyć to powinno samego procesu drążenia. Gdy Warszawa budowała swoją pierwszą linię, prace toczyły się w sposób odkrywkowy. W Krakowie, podobnie jak przy budowie drugiej linii w stolicy, chcemy wybrać odpowiednią metodę drążenia tarczowego, która w najmniejszy sposób będzie ingerować w codzienne życie mieszkańców, ograniczając zewnętrzne wykopy do przestrzeni stacji oraz przestrzeni infrastruktury towarzyszącej. Odpowiednią technologię wybierzemy we współpracy z ekspertami Akademii Górniczo-Hutniczej.

Czy wizja metra, zakodowana w głowach Polaków na bazie metra warszawskiego – czyli wyłącznie tunel, ciężkie pojazdy itd. – przeszkadza w przekazywaniu wizji metra krakowskiego do opinii publicznej? Czy złamanie stołecznych stereotypów jest trudne?

To rzeczywiście jedno z największych wyzwań komunikacyjnych. Dla wielu osób "metro" to synonim długiego, głęboko pod ziemią prowadzonego tunelu i dużych, ciężkich składów jak w Warszawie czy w Nowym Jorku. Tymczasem na świecie funkcjonuje wiele różnych form metra – są systemy z lżejszymi pojazdami, częściowo na powierzchni, z krótszymi pociągami i mniejszymi stacjami, ale wciąż zapewniające bardzo wysoką jakość transportu.

Dlatego kluczowe jest, abyśmy mówili nie tylko o „metrze” jako nazwie, ale pokazywali, co to metro będzie oznaczać dla Krakowa. Czyli szybki dojazd do centrum bez stania w korkach, wygodne przesiadki, krótszy czas podróży, lepsze powiązania między dzielnicami i impuls do ich rozwoju. I że nie chodzi o naśladowanie Warszawy jeden do jednego, tylko o stworzenie systemu transportu dopasowanego do krakowskich realiów – struktury miasta, liczby mieszkańców, uwarunkowań geologicznych i urbanistycznych.
Partner działu

Sultof

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Kraków ma Radę ds. Budowy Metra

Przestrzeń

Kraków ma Radę ds. Budowy Metra

UM Kraków 16 września 2024

Kraków wybiera metro w śladzie premetra. Zdecydowany głos władz miasta

Komunikacja

Kraków może stworzyć coś lepszego niż metro. Ale budowę tuneli trzeba zacząć niezwłocznie

Komunikacja

Kraków może stworzyć coś lepszego niż metro. Ale budowę tuneli trzeba zacząć niezwłocznie

Maciej Rochel, Kamil Bieniek, Jakub Florczykiewicz 01 lipca 2024

Zobacz również:

Kraków ma Radę ds. Budowy Metra

Przestrzeń

Kraków ma Radę ds. Budowy Metra

UM Kraków 16 września 2024

Kraków wybiera metro w śladzie premetra. Zdecydowany głos władz miasta

Komunikacja

Kraków może stworzyć coś lepszego niż metro. Ale budowę tuneli trzeba zacząć niezwłocznie

Komunikacja

Kraków może stworzyć coś lepszego niż metro. Ale budowę tuneli trzeba zacząć niezwłocznie

Maciej Rochel, Kamil Bieniek, Jakub Florczykiewicz 01 lipca 2024

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5
Zamknij