Partnerzy serwisu:
Komunikacja

Kraków wybiera metro w śladzie premetra. Zdecydowany głos władz miasta

Dalej Wstecz
Partner działu

Sultof

Data publikacji:
30-08-2024
Ostatnia modyfikacja:
30-08-2024
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

KOMUNIKACJA
Kraków wybiera metro w śladzie premetra. Zdecydowany głos władz miasta
map. UM Kraków
Na ostatniej sesji rady miasta władze Krakowa – przy akompaniamencie radnych – ogłosiły plan budowy metra. Inwestycja miałaby się zacząć od centralnego odcinka na trasie planowanego wcześniej premetra – czyli tunelu tramwajowego o szerszej skrajni umożliwiającej wprowadzenie metra. Koszt 6-kilometrowego odcinka szacowany jest na 6 mld zł, a całej 26-kilometrowej linii – na 13 mld zł.

Prace nad dokumentacją dla komunikacji podziemnej toczą się od 2014 r. – po referendum, w którym mieszkańcy opowiedzieli się za budową metra. Poprzednie władze miasta forsowały jednak wariant premetra w postaci tunelów powiązanych z siecią tramwajową.  Od dłuższego czasu Kraków pracuje nad dokumentacją środowiskową dla I etapu premetra, obejmującego około 6-kilometrową trasę od rejonu  ul. Reymonta i ul. Piastowskiej do ronda Młyńskiego (czyli podziemnego przystanku tramwajowego budowanego w ramach trasy do Mistrzejowic). Jak pisaliśmy, odcinek tunelowy miałby być wykonywany przy pomocy tarczy TBM i będzie przebiegać na głębokości od 17 m do 20 m.

Miasto postanowiło nie zamykać sobie furtki z ewentualną budową metra. – W trakcie realizacji zadania, w wyniku konsultacji ze środowiskiem eksperckim, podjęto decyzję o zwiększeniu średnicy tunelu z 9,6 m do 10,5 m. Zmiana ta podyktowana była potrzebą zachowania większej rezerwy pod elementy wyposażenia tunelu – tłumaczył nam w zeszłym roku Jak Machowski z Zarządu Inwestycji Miejskich.

W dalszym ciągu Kraków czeka na decyzję środowiskową 

W ostatnich wyborach samorządowych silnie wybijał temat metra. Mówił o tym także Aleksander Miszalski, obecny prezydent Krakowa. Na swojego zastępcę powołał Stanisława Mazura, który wcześniej roztaczał wizję budowy metra w stolicy Małopolski. Tematem zajęli się w ostatnim tygodniu sierpnia radni. – Proces ten nie postępował tak dynamicznie, jak można było oczekiwać. Jak na 10 lat, można było zrobić więcej – ocenia Miszalski.

Miasto poinformowało, że spodziewa się decyzji środowiskowej w I kwartale 2025 r. (kolejne przesunięcie terminu – pierwotnie dokument miał być gotowy w 2023 r.). Jak wskazuje magistrat, „zgodnie z wcześniejszymi założeniami przygotowywana jest realizacja tunelu, który umożliwi w przyszłości jazdę taboru metra”, co oznacza, że przyjęte rozwiązania – jeżeli chodzi o przebieg metra – będą opierać się na procedowanych już dokumentach dla centralnego odcinka premetra.

Kraków decyduje się na metro ciężkiego typu

– Krakowianie od lat wyrażają wolę, by w mieście powstało metro i my temu procesowi nadajemy priorytet i wyraźnie chcemy go przyspieszyć. Odchodzimy od myślenia o podziemnych tramwajach. Będziemy realizowali projekt metro typu ciężkiego. Rozpoczęcie budowy metra to najważniejsze zobowiązanie jakie złożyłem mieszkańcom w czasie kampanii wyborczej. Od początku kadencji przeprowadziliśmy szereg działań związanych z analizą dotychczasowej dokumentacji działań podjętych przez miasto. Aktywnie rozpatrujemy źródła finansowania i nawiązaliśmy współpracę ze spółką Metro Warszawskie, która realizuje transport podziemny w stolicy – mówił w czasie swojego wystąpienia prezydent Aleksander Miszalski.

Na przełomie II i III kwartału 2025 r. ma zostać ogłoszone postępowanie na dokumentację projektową. Umowa miałaby zostać zawarta do końca 2025 r., a na prace projektowe przewidziano 36 miesięcy. Kraków spodziewa się, że prace projektowe – wraz z uzyskaniem pozwolenia na budowę – zakończą się w 2028 r. Miasto szacuje koszt I etapu, obejmującego 6 km linii, na 6 mld zł. Wykorzystane mają zostać środki publiczne.

Miasto planuje rozbudowę metra w formule PPP

I linia metra miałaby zostać rozbudowana. Jak podaje miasto, długość II i III etapu pierwszej linii metra to ok. 20 km. Szacunkowy koszt realizacji tych etapów to ok. 10 mld zł. Kraków zakłada, że mogłyby one zostać zrealizowane w formule PPP (z zastosowaniem procedury dialogu konkurencyjnego).

Przebieg tych odcinków będzie przedmiotem dalszych analiz – przetarg na dokumentację środowiskową i projektową ma zostać ogłoszony w I kwartale 2025 r. Do rozwiązania pozostaje m.in. kwestia połączenia czy powiązania z budowanym tunelem tramwajowym na linii do Mistrzejowic – obiekt ten budowany jest w standardzie premetra. Projekt nie zakłada możliwości rozbudowy obiektu do standardu metra ciężkiego.

Kraków szacuje, że budowa linii o długości ok. 26 km kosztować będzie ok. 13 mld zł. Do tego dochodzi tabor za 1,5 mld zł.
Partner działu

Sultof

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Kraków ma Radę ds. Budowy Metra

Przestrzeń

Kraków ma Radę ds. Budowy Metra

UM Kraków 16 września 2024

Kraków może stworzyć coś lepszego niż metro. Ale budowę tuneli trzeba zacząć niezwłocznie

Komunikacja

Kraków może stworzyć coś lepszego niż metro. Ale budowę tuneli trzeba zacząć niezwłocznie

Maciej Rochel, Kamil Bieniek, Jakub Florczykiewicz 01 lipca 2024

Zobacz również:

Kraków ma Radę ds. Budowy Metra

Przestrzeń

Kraków ma Radę ds. Budowy Metra

UM Kraków 16 września 2024

Kraków może stworzyć coś lepszego niż metro. Ale budowę tuneli trzeba zacząć niezwłocznie

Komunikacja

Kraków może stworzyć coś lepszego niż metro. Ale budowę tuneli trzeba zacząć niezwłocznie

Maciej Rochel, Kamil Bieniek, Jakub Florczykiewicz 01 lipca 2024

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5
Zamknij