Partnerzy serwisu:
Komunikacja

Poznań. Tramwaj elektryczny ma 125 lat

Dalej Wstecz
Partner działu

Sultof

Data publikacji:
07-03-2023
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
inf. pras. MPK Poznań

Podziel się ze znajomymi:

KOMUNIKACJA
Poznań. Tramwaj elektryczny ma 125 lat
fot. JR
125 lat temu, 6 marca, w stolicy Wielkopolski zakończyła się era tramwaju konnego, a przewoźnik – wówczas pod nazwą Posener Strassenbahn – otworzył kolejny rozdział w historii poznańskiej komunikacji miejskiej. Uruchomienie tramwaju elektrycznego trwale zmieniło oblicze publicznego transportu zbiorowego.

To wydarzenie, poprzedzone budową własnej elektrowni oraz montażem sieci trakcyjnej, spowodowało wielkie zainteresowanie mieszkańców: „Publiczność okazała dla nowego środka lokomocyi wielkie zaufanie, bo każdy wagon był przepełniony pasażerami” – opisywał wyjazd pierwszych tramwajów elektrycznych w 1898 roku „Kuryer Poznański”.

– Początki komunikacji miejskiej w Poznaniu sięgają 1880 roku. Wówczas, na trasie Dworzec Kolejowy – Stary Rynek, zaczęła funkcjonować pierwsza regularna linia tramwaju konnego. 18 lat później poznańska komunikacja wkroczyła w nowy etap: tramwaju elektrycznego. 6 marca 1898 roku rozpoczęto pasażerskie przewozy tramwajami trakcji elektrycznej. Wcześniej przewoźnik zbudował własną elektrownię – Miasto przekazało na ten cel parcelę przy ul. Grobla, a pracownicy Posener Strassenbahn, jak wówczas nazywało się MPK, rozpoczęli montaż sieci trakcyjnej – mówi Waldemar Łosiak, kustosz Izby Pamięci i Tradycji MPK Poznań.

Tramwaje konne po raz ostatni wyjechały na trasy 5 marca, następnego dnia na liniach komunikacyjnych zastąpiły je tramwaje elektryczne.

6 marca 1898 roku trasy tramwajowe przystrojono girlandami, a elektryczne wagony rozpoczęły kursy – początkowo na trasach zlikwidowanych tramwajów konnych. Jeździły liniami oznaczonymi kolorowymi światłami, a nie numerami: trasę linii białej wyznaczono od Dworca Głównego przez Stary Rynek na Ostrów Tumski, żółtej – podobną trasą, ale skróconą do ówczesnego mostu Chwaliszewskiego. Trasa linii czerwonej wiodła z rynku Jeżyckiego do Bramy Wildeckiej. – Ponadto po godzinie 23.00 kursowały wagony nocne między Starym Rynkiem a Dworcem Centralnym, oznaczane białym światłem w formie krzyża – pisał w książce „120 lat komunikacji miejskiej w Poznaniu” Jan Wojcieszak.

Debiut tramwajów elektrycznych wywołał spore zainteresowanie, ale i obawy. Media ostrzegały: – „Niewprawne oko z trudnością oceni szybkość z jaką porusza się wagon motorowy, dlatego lepiej by było gdyby każdy raczej poczekał kilka sekund, aniżeli w przypuszczeniu, że może jeszcze przejść na drugą stronę ulicy, wstępował na tory i relsy a tym samym narażał się na niebezpieczeństwo pochwycenia przez wagon”.

Wraz ze zelektryfikowaniem tramwaju, nastąpił rozwój tras komunikacyjnych: w kwietniu uruchomiono linię ze Starego Rynku do podmiejskiego wówczas Łazarza (później przedłużona do Górczyna), w maju – linię ze Starego Rynku do Wildy, następnie kolejne, do odleglejszych dzielnic miasta.

Pamiątką po tamtych czasach pozostaje – będący perełką historycznego taboru MPK Poznań – odbudowany wagon silnikowy Bergische Stahlindustrie Typu I z 1898 roku. W minionych latach można go było zobaczyć ulicach miasta głównie w okresie letnim, najczęściej wraz z wagonem doczepnym WD produkcji Carl Weyer – kursował na turystycznej linii historycznej H.


Partner działu

Sultof

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

MPK Poznań z umową na nowe tramwaje

Komunikacja

MPK Poznań z umową na nowe tramwaje

Jakub Rösler 08 września 2023

MPK Poznań kupuje używane przegubowce

Komunikacja

MPK Poznań kupuje używane przegubowce

Jakub Rösler 01 września 2023

MPK Poznań ma pierwszy autobus wodorowy

Komunikacja

MPK Poznań ma pierwszy autobus wodorowy

Jakub Rösler 29 sierpnia 2023

Poznań. Tramwaje wracają na Górczyn

Komunikacja

Poznań. Tramwaje wracają na Górczyn

Redakcja/inf. pras. 28 sierpnia 2023

Pierwszy Tramino przejdzie modernizację. Wiemy kto ją wykona

Komunikacja

MPK Poznań ma... własną pasiekę

Przestrzeń

MPK Poznań ma... własną pasiekę

Redakcja/inf. pras. 29 lipca 2023

Zobacz również:

MPK Poznań z umową na nowe tramwaje

Komunikacja

MPK Poznań z umową na nowe tramwaje

Jakub Rösler 08 września 2023

MPK Poznań kupuje używane przegubowce

Komunikacja

MPK Poznań kupuje używane przegubowce

Jakub Rösler 01 września 2023

MPK Poznań ma pierwszy autobus wodorowy

Komunikacja

MPK Poznań ma pierwszy autobus wodorowy

Jakub Rösler 29 sierpnia 2023

Poznań. Tramwaje wracają na Górczyn

Komunikacja

Poznań. Tramwaje wracają na Górczyn

Redakcja/inf. pras. 28 sierpnia 2023

Pierwszy Tramino przejdzie modernizację. Wiemy kto ją wykona

Komunikacja

MPK Poznań ma... własną pasiekę

Przestrzeń

MPK Poznań ma... własną pasiekę

Redakcja/inf. pras. 29 lipca 2023

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5