Partnerzy serwisu:
Komunikacja

MZK Gorzów: Tramwaje przestaną być "żebrami", staną się "kręgosłupem"

Dalej Wstecz
Partner działu

Sultof

Data publikacji:
23-06-2017
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

KOMUNIKACJA
MZK Gorzów: Tramwaje przestaną być "żebrami", staną się "kręgosłupem"
fot. Roman Czubiński
Generalna przebudowa sieci tramwajowej doprowadzi do znaczącego zwiększenia roli tego środka transportu w mieście - mówi w rozmowie z Transportem Publicznym prezes MZK Gorzów Wielkopolski Roman Maksymiak. Zaznacza jednak, że na obecnie przygotowywanych lub będących już w toku zadaniach inwestycyjnych nie można poprzestać. Jak dodaje, mimo zamówienia nowego taboru z Pesy większość używanych tramwajów niemieckich pozostanie w ruchu, natomiast los wagonów 105N jest przesądzony.

Na sieci tramwajowej widać ślady wieloletnich zaniedbań. Jakie są ich przyczyny?

Brak środków finansowych, wynikający głównie z braku możliwości dostępu do centralnych funduszy unijnych (POIiŚ), podczas gdy inne ośrodki zlokalizowane w obszarach metropolitalnych taką dostępność posiadały. Drugi powód to prowadzone przez poprzednie władze rozważania na temat ograniczenia lub nawet likwidacji niektórych linii tramwajowych.

Jakie trudności wiążą się z codzienną eksploatacją kilkudziesięcioletniego taboru na również mających swoje lata torowiskach? Jak radzi sobie z nimi MZK?


Z uwagi na eksploatację jedynie wozów sprowadzonych z Niemiec 6EGTW i 6ZGTW problemy po stronie sprawności nie są znaczące, natomiast po stronie wygody podróżowania zarówno konstrukcja pojazdów i stopień wyeksploatowania jak i stan torowisk nie są zadowalające.

W większości polskich miast, które posiadają sieci tramwajowe, mają one pełnić rolę szkieletu komunikacji. Czy tak samo będzie w Gorzowie?

Takie są zamiary władz miasta. Poprzez rozbudowę sieci tramwajowej z roli „żeber” podsystem tramwajowy ma się przekształcić w „kręgosłup” komunikacji miejskiej.

Jakie inne problemy należałoby rozwiązać, by gorzowianie zaczęli chętniej korzystać z tramwajów (i szerzej - z komunikacji zbiorowej)?

Jest to szereg problemów typowych dla publicznego transportu zbiorowego, które obejmują zagadnienia z otoczenia komunikacji miejskiej, takich jak polityka parkingowa - ale również, a może przede wszystkim, kwestie polityki taryfowej, systemów informacji pasażerskiej, oferty przewozowej, utworzenia węzłów przesiadkowych czy spełnienia oczekiwań w zakresie standardów usługi przewozowej.

Jak przedstawiają się statystyki przewozów w przededniu przebudowy?

W dzień roboczy na linię wyjeżdża 13 wagonów, w dni wolne – 9. Dziennie w dzień roboczy wykonujemy 3,2 tys. pociągokilometrów. Oczywiście dane te nie dotyczą obecnie zmniejszonej pracy przewozowej z powodu przebudowy torowisk.

Jak, według planów, zmienią się te statystyki po planowanej rozbudowie i modernizacji sieci?

Liczbę wozów oraz ilość pracy przewozowej wstępnie określamy na 18-20 wagonów oraz 4,7 tys. pociągokilometrów w dzień roboczy. Plany te mogą jednak ulec zmianie, ponieważ miasto zleca opracowanie nowej sieci połączeń.

Czy po rozbudowie i modernizacji planuje się zwiększenie zatrudnienia?

W grupie prowadzących pojazdy - tak, natomiast nie wzrośnie liczba pracowników zaplecza technicznego.

Podczas szeroko zakrojonych prac mają zostać uruchomione trzy autobusowe linie zastępcze. Czy MZK już dziś ma wystarczającą ilość taboru do zorganizowania komunikacji tymczasowej, czy są planowane dodatkowe zakupy lub wynajem?

Ilość taboru autobusowego wzrośnie do 83. W marcu bieżącego roku wyleasingowaliśmy 15 autobusów, a do końca roku zamierzamy kupić przy wsparciu unijnym następnych 10.

Tramwaje niskopodłogowe dostarczy najprawdopodobniej Pesa (jedyny oferent). Czy nie obawia się Pan problemów znanych z innych miast (opóźnienia dostaw, problemy z jakością)?

Oczywiście, ze obawy są, jak zawsze w przypadku zakupu nowych pojazdów dotychczas w Gorzowie nieeksploatowanych.

Jakie są plany dotyczące istniejącego taboru? Które wagony (typy) będą kasowane, które pozostaną w służbie? Jaka jest zakładana docelowa ilość taboru tramwajowego?

Z istniejącego taboru znikną tramwaje 105N/Na. Pozostawimy tylko tramwaj imprezowy oraz egzemplarze przeznaczone do nauki jazdy i jednocześnie jako zabytkowe (1 tandem i 1 pojedynczy). Natomiast z 19 wozów 6EGTW i 6ZGTW w eksploatacji pozostanie 13 wagonów. Inwentarz wraz z nowymi na koniec 2018 roku winien wynosić 27 wozów, w tym 14 nowych i 13 obecnie eksploatowanych.

MZK stanie się zatem pierwszym polskim przewoźnikiem tramwajowym bez generacji 105N (nie licząc zupełnie nowego systemu w Olsztynie). Jaka będzie przyszłość posiadanych wagonów tego typu?

Nie mamy zamiaru eksploatować wagonów 105N/Na. Zostaną sprzedane, lub jeżeli sprzedaż nie dojdzie do skutku - skasowane.

Czy MZK planuje modernizację posiadanych pojazdów lub kolejny zakup wagonów używanych?

Planowany jest zakup 6 wagonów w opcji w ramach obecnego przetargu na 14 wozów.
Partner działu

Sultof

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Gorzów Wlkp. nie wie, kiedy tramwaje dojadą do Fieldorfa-Nila

Komunikacja

Gorzów Wlkp. nie wie, kiedy tramwaje dojadą do Fieldorfa-Nila

Jakub Rösler 29 czerwca 2023

Gorzów z ofertami na przebudowę Dworcowej. Trzeba będzie dopłacić

Przestrzeń

Gorzów przebuduje Dworcową z torowiskiem. Rusza przetarg

Przestrzeń

Gorzów Wlkp. ze środkami na nowe tramwaje

Komunikacja

Gorzów Wlkp. ze środkami na nowe tramwaje

inf. pras. oprac. JR 20 stycznia 2023

Zobacz również:

Gorzów Wlkp. nie wie, kiedy tramwaje dojadą do Fieldorfa-Nila

Komunikacja

Gorzów Wlkp. nie wie, kiedy tramwaje dojadą do Fieldorfa-Nila

Jakub Rösler 29 czerwca 2023

Gorzów z ofertami na przebudowę Dworcowej. Trzeba będzie dopłacić

Przestrzeń

Gorzów przebuduje Dworcową z torowiskiem. Rusza przetarg

Przestrzeń

Gorzów Wlkp. ze środkami na nowe tramwaje

Komunikacja

Gorzów Wlkp. ze środkami na nowe tramwaje

inf. pras. oprac. JR 20 stycznia 2023

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5