Partnerzy serwisu:
Komunikacja

Gorzów Wielkopolski. Będzie centrum przesiadkowe i powrót tramwajów pod dworzec

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Sultof
GMV

Data publikacji:
11-01-2023
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

KOMUNIKACJA
Gorzów Wielkopolski. Będzie centrum przesiadkowe i powrót tramwajów pod dworzec
fot. JRObecna pętla tramwajowa przy dworcu PKP w Gorzowie Wlkp.
Gorzów Wielkopolski już niedługo ma ogłosić postępowanie przetargowe dotyczące budowy centrum przesiadkowego przy dworcu kolejowym. Zniknie dotychczasowa pętla tramwajowa, która zostanie zastąpiona krańcówką dla wagonów dwukierunkowych, a ulica Dworcowa częściowo zostanie zamieniona w deptak. Inwestycja będzie koordynowana z PKP S.A., tak aby nowe centrum przesiadkowe współgrało z modernizacją dworca kolejowego.

Budowa centrum przesiadkowego w Gorzowie Wielkopolskim ma wkrótce stać się faktem. Jak zapowiada bowiem samorząd, przetarg na właściwe prace budowlane ma zostać ogłoszony na początku lutego bieżącego roku. Pierwotnie inwestycja miała już trwać i łączyć się z modernizacją dworca kolejowego, planowaną przez PKP S.A. Na przeszkodzie stanęły jednak finanse miasta, dlatego na kilka miesięcy projekt zawieszono. Teraz miasto wróciło do koncepcji związanej z nowym centrum przesiadkowym, lecz zakres inwestycji będzie mniejszy niż pierwotnie zakładano.

Integracja kolei, transportu miejskiego i dalekobieżnych autobusów

O tym, co zostanie wykonane w ramach prac mówi nam rzecznik gorzowskiego magistratu, Wiesław Ciepiela.

– Nowe centrum przesiadkowe to obszar, na którym będzie zapewniona funkcjonalność, polegająca na zapewnieniu obsługi na jednym obszarze kilku środków transportu. Zakres planowanych robót do wykonania w ramach pierwszego etapu prac związanych z budową węzła przesiadkowego to: przebudowa ulicy Dworcowej i budowa nowego torowiska tramwajowego z peronami dla podróżnych, zagospodarowanie placu przed dworcem PKP oraz budowa zatok dla autobusów dalekobieżnych w ciągu ulicy Jancarza – mówi Ciepiela.

Rzecznik dodał również, iż nowe centrum przesiadkowe nie będzie połączone dachem z dworcem kolejowym, tak jak planowane to było w pierwotnej wersji inwestycji.

Dworcowa częściowo deptakiem

Zakres prac dotyczy w pierwszej kolejności ulicy Dworcowej, która zyska nowy charakter. Na sporym odcinku zostanie ona bowiem zamieniona w deptak, wyłączony z ruchu samochodowego, a gruntowny remont przejdzie także torowisko tramwajowa, aż do skrzyżowania z ulicą Sikorskiego,

– Ulica Dworcowa na odcinku od skrzyżowania z ul. Sikorskiego do zjazdu w ul. Dworcową dochodzącą do dworca PKS będzie odcinkiem, po którym będzie odbywać się ruch pieszych i pojazdów, aż do ul. Jancarza, ponieważ w okolicach obecnego dworca PKS ulica Dworcowa zostanie połączona z ul. Jancarza. Natomiast na dalszym odcinku, ul. Dworcowa zostanie zamieniona na deptak zamknięty dla ruchu pojazdów – tłumaczy Wiesław Ciepiela.

Bez pętli, za to z krańcówką

Ponadto metamorfozę przejdzie też obecny plac przed dworcem kolejowym. Zniknie istniejąca i nieużywana od wielu lat pętla tramwajowa, a torowisko ma zostać wyprowadzone łukiem w kierunku kolejowej estakady, gdzie tory będą zakończone krańcem dla tramwajów dwukierunkowych. To, wraz z modernizacją torowiska na Dworcowej, ma pozwolić na powrót ruchu tramwajowego pod gorzowski dworzec kolejowy. Ostatnie regularne tramwaje dojechały tam bowiem w styczniu 2012 roku.

– Na placu przed dworcem PKP pojawi się też więcej zieleni, powstaną nowe trawniki, zostaną nasadzone nowe drzewa, a dla oczekujących na tramwaj podróżnych zostaną postawione ławki. Przed budynkiem dworcowym zostaną też wybudowane miejsca postojowe dla taxi, parkingi kiss&ride oraz parkingi dla niepełnosprawnych – dodaje rzecznik gorzowskiego urzędu miasta.

Inwestycja podzielona na dwa etapy. Powrót tramwajów możliwy jeszcze w tym roku?

Co ważne, mimo okrojenia planów, miasto nadal współpracuje z PKP S.A. w sprawie koordynacji budowy centrum przesiadkowego z modernizacją dworca kolejowego, strony bowiem wróciły do rozmów o nowym dworcu. – Rozmowy nabrały konkretnego wymiaru, i w związku z tym został zaplanowany harmonogram działań Miasta, który zakłada, że do stycznia 2023 r. zostanie dostosowana posiadana przez Miasto dokumentacja projektowa do I-go etapu robót, na przełomie stycznia i lutego 2023 r. zostanie ogłoszone postępowanie przetargowe na wybór wykonawcy dla I-go etapu robót, które powinno zostać rozstrzygnięte na przełomie marca i kwietnia bieżącego roku – informuje Wiesław Ciepiela.

Przedstawiciel miasta przekazał nam także, że samorząd liczy, iż cała inwestycja, w ramach etapu 1A, zostanie zakończona na przełomie października i listopada bieżącego roku. Pierwszy etap prac ma zostać bowiem podzielony na dwie części, oznaczone jako 1A i 1B.

Podział niezbędny z powodu finansowania

W ramach części 1A zmodernizowane zostanie torowisko oraz plac dworcowy, a ulica Dworcowa zostanie zamieniona w deptak. Druga część pierwszego etapu obejmie natomiast budowę zatok autobusowych w ciągu ul. Jancarza, budowę parkingów kiss&ride oraz remont nawierzchni w ciągu ul. Jancarza i Składowej wraz z budową ciągu pieszo-rowerowego wzdłuż obu ulic. Inwestycja w zakresie 1B ma zostać zakończona w kwietniu 2024 roku.

Podział inwestycji na dwie części wynika prawdopodobnie z tego, iż zakres “tramwajowy” ma zostać zrealizowany dzięki funduszom unijnym, co skutkuje koniecznością zakończenia prac do końca 2023 roku.

Powrót do rozmów w sprawie dworca

Tak jak wspomniałem wcześniej, miasto wróciło też do rozmów ze stroną kolejową, których tematem jest modernizacja gorzowskiego dworca PKP. Wiesław Ciepiela przekazał nam, że obecnie trwają uzgodnienia z kolejarzami dotyczące harmonogramu i zakresu prac modernizacyjnych dworcowego budynku.

Ten fakt potwierdziła nam też strona kolejowa.

– Prowadzimy rozmowy z miastem Gorzów Wielkopolski w sprawie koordynacji ewentualnej przebudowy dworca w Gorzowie Wielkopolskim z planowaną inwestycją miejską. Są one w trakcie. Będziemy je kontynuować w najbliższych miesiącach – napisał nam Bartłomiej Sarna z Wydziału Współpracy z Mediami w PKP S.A.

Sarna dodał też, że więcej szczegółów odnośnie rozmów i zakresu prac kolejarze będą mogli przekazać nam po ich zakończeniu.


Partnerzy działu

Sultof
GMV

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Gorzów Wlkp. nie wie, kiedy tramwaje dojadą do Fieldorfa-Nila

Komunikacja

Gorzów Wlkp. nie wie, kiedy tramwaje dojadą do Fieldorfa-Nila

Jakub Rösler 29 czerwca 2023

Gorzów z ofertami na przebudowę Dworcowej. Trzeba będzie dopłacić

Przestrzeń

Gorzów przebuduje Dworcową z torowiskiem. Rusza przetarg

Przestrzeń

Gorzów Wlkp. ze środkami na nowe tramwaje

Komunikacja

Gorzów Wlkp. ze środkami na nowe tramwaje

inf. pras. oprac. JR 20 stycznia 2023

Gorzów. Tramwajem do Fieldorfa-Nila dopiero latem 2023 roku?

Komunikacja

Zobacz również:

Gorzów Wlkp. nie wie, kiedy tramwaje dojadą do Fieldorfa-Nila

Komunikacja

Gorzów Wlkp. nie wie, kiedy tramwaje dojadą do Fieldorfa-Nila

Jakub Rösler 29 czerwca 2023

Gorzów z ofertami na przebudowę Dworcowej. Trzeba będzie dopłacić

Przestrzeń

Gorzów przebuduje Dworcową z torowiskiem. Rusza przetarg

Przestrzeń

Gorzów Wlkp. ze środkami na nowe tramwaje

Komunikacja

Gorzów Wlkp. ze środkami na nowe tramwaje

inf. pras. oprac. JR 20 stycznia 2023

Gorzów. Tramwajem do Fieldorfa-Nila dopiero latem 2023 roku?

Komunikacja

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5