Partnerzy serwisu:
Komunikacja

Gorzów Wielkopolski. Będzie centrum przesiadkowe i powrót tramwajów pod dworzec

Dalej Wstecz
Partner działu

Sultof

Data publikacji:
11-01-2023
Ostatnia modyfikacja:
20-01-2023
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

KOMUNIKACJA
Gorzów Wielkopolski. Będzie centrum przesiadkowe i powrót tramwajów pod dworzec
fot. JRObecna pętla tramwajowa przy dworcu PKP w Gorzowie Wlkp.
Gorzów Wielkopolski już niedługo ma ogłosić postępowanie przetargowe dotyczące budowy centrum przesiadkowego przy dworcu kolejowym. Zniknie dotychczasowa pętla tramwajowa, która zostanie zastąpiona krańcówką dla wagonów dwukierunkowych, a ulica Dworcowa częściowo zostanie zamieniona w deptak. Inwestycja będzie koordynowana z PKP S.A., tak aby nowe centrum przesiadkowe współgrało z modernizacją dworca kolejowego.

Budowa centrum przesiadkowego w Gorzowie Wielkopolskim ma wkrótce stać się faktem. Jak zapowiada bowiem samorząd, przetarg na właściwe prace budowlane ma zostać ogłoszony na początku lutego bieżącego roku. Pierwotnie inwestycja miała już trwać i łączyć się z modernizacją dworca kolejowego, planowaną przez PKP S.A. Na przeszkodzie stanęły jednak finanse miasta, dlatego na kilka miesięcy projekt zawieszono. Teraz miasto wróciło do koncepcji związanej z nowym centrum przesiadkowym, lecz zakres inwestycji będzie mniejszy niż pierwotnie zakładano.

Integracja kolei, transportu miejskiego i dalekobieżnych autobusów

O tym, co zostanie wykonane w ramach prac mówi nam rzecznik gorzowskiego magistratu, Wiesław Ciepiela.

– Nowe centrum przesiadkowe to obszar, na którym będzie zapewniona funkcjonalność, polegająca na zapewnieniu obsługi na jednym obszarze kilku środków transportu. Zakres planowanych robót do wykonania w ramach pierwszego etapu prac związanych z budową węzła przesiadkowego to: przebudowa ulicy Dworcowej i budowa nowego torowiska tramwajowego z peronami dla podróżnych, zagospodarowanie placu przed dworcem PKP oraz budowa zatok dla autobusów dalekobieżnych w ciągu ulicy Jancarza – mówi Ciepiela.

Rzecznik dodał również, iż nowe centrum przesiadkowe nie będzie połączone dachem z dworcem kolejowym, tak jak planowane to było w pierwotnej wersji inwestycji.

Dworcowa częściowo deptakiem

Zakres prac dotyczy w pierwszej kolejności ulicy Dworcowej, która zyska nowy charakter. Na sporym odcinku zostanie ona bowiem zamieniona w deptak, wyłączony z ruchu samochodowego, a gruntowny remont przejdzie także torowisko tramwajowa, aż do skrzyżowania z ulicą Sikorskiego,

– Ulica Dworcowa na odcinku od skrzyżowania z ul. Sikorskiego do zjazdu w ul. Dworcową dochodzącą do dworca PKS będzie odcinkiem, po którym będzie odbywać się ruch pieszych i pojazdów, aż do ul. Jancarza, ponieważ w okolicach obecnego dworca PKS ulica Dworcowa zostanie połączona z ul. Jancarza. Natomiast na dalszym odcinku, ul. Dworcowa zostanie zamieniona na deptak zamknięty dla ruchu pojazdów – tłumaczy Wiesław Ciepiela.

Bez pętli, za to z krańcówką

Ponadto metamorfozę przejdzie też obecny plac przed dworcem kolejowym. Zniknie istniejąca i nieużywana od wielu lat pętla tramwajowa, a torowisko ma zostać wyprowadzone łukiem w kierunku kolejowej estakady, gdzie tory będą zakończone krańcem dla tramwajów dwukierunkowych. To, wraz z modernizacją torowiska na Dworcowej, ma pozwolić na powrót ruchu tramwajowego pod gorzowski dworzec kolejowy. Ostatnie regularne tramwaje dojechały tam bowiem w styczniu 2012 roku.

– Na placu przed dworcem PKP pojawi się też więcej zieleni, powstaną nowe trawniki, zostaną nasadzone nowe drzewa, a dla oczekujących na tramwaj podróżnych zostaną postawione ławki. Przed budynkiem dworcowym zostaną też wybudowane miejsca postojowe dla taxi, parkingi kiss&ride oraz parkingi dla niepełnosprawnych – dodaje rzecznik gorzowskiego urzędu miasta.

Inwestycja podzielona na dwa etapy. Powrót tramwajów możliwy jeszcze w tym roku?

Co ważne, mimo okrojenia planów, miasto nadal współpracuje z PKP S.A. w sprawie koordynacji budowy centrum przesiadkowego z modernizacją dworca kolejowego, strony bowiem wróciły do rozmów o nowym dworcu. – Rozmowy nabrały konkretnego wymiaru, i w związku z tym został zaplanowany harmonogram działań Miasta, który zakłada, że do stycznia 2023 r. zostanie dostosowana posiadana przez Miasto dokumentacja projektowa do I-go etapu robót, na przełomie stycznia i lutego 2023 r. zostanie ogłoszone postępowanie przetargowe na wybór wykonawcy dla I-go etapu robót, które powinno zostać rozstrzygnięte na przełomie marca i kwietnia bieżącego roku – informuje Wiesław Ciepiela.

Przedstawiciel miasta przekazał nam także, że samorząd liczy, iż cała inwestycja, w ramach etapu 1A, zostanie zakończona na przełomie października i listopada bieżącego roku. Pierwszy etap prac ma zostać bowiem podzielony na dwie części, oznaczone jako 1A i 1B.

Podział niezbędny z powodu finansowania

W ramach części 1A zmodernizowane zostanie torowisko oraz plac dworcowy, a ulica Dworcowa zostanie zamieniona w deptak. Druga część pierwszego etapu obejmie natomiast budowę zatok autobusowych w ciągu ul. Jancarza, budowę parkingów kiss&ride oraz remont nawierzchni w ciągu ul. Jancarza i Składowej wraz z budową ciągu pieszo-rowerowego wzdłuż obu ulic. Inwestycja w zakresie 1B ma zostać zakończona w kwietniu 2024 roku.

Podział inwestycji na dwie części wynika prawdopodobnie z tego, iż zakres “tramwajowy” ma zostać zrealizowany dzięki funduszom unijnym, co skutkuje koniecznością zakończenia prac do końca 2023 roku.

Powrót do rozmów w sprawie dworca

Tak jak wspomniałem wcześniej, miasto wróciło też do rozmów ze stroną kolejową, których tematem jest modernizacja gorzowskiego dworca PKP. Wiesław Ciepiela przekazał nam, że obecnie trwają uzgodnienia z kolejarzami dotyczące harmonogramu i zakresu prac modernizacyjnych dworcowego budynku.

Ten fakt potwierdziła nam też strona kolejowa.

– Prowadzimy rozmowy z miastem Gorzów Wielkopolski w sprawie koordynacji ewentualnej przebudowy dworca w Gorzowie Wielkopolskim z planowaną inwestycją miejską. Są one w trakcie. Będziemy je kontynuować w najbliższych miesiącach – napisał nam Bartłomiej Sarna z Wydziału Współpracy z Mediami w PKP S.A.

Sarna dodał też, że więcej szczegółów odnośnie rozmów i zakresu prac kolejarze będą mogli przekazać nam po ich zakończeniu.


Partner działu

Sultof

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Gorzów. Tramwajem do Fieldorfa-Nila dopiero latem 2023 roku?

Komunikacja

Tramwaje znów dojadą do gorzowskiego dworca kolejowego

Komunikacja

Tramwaje znów dojadą do gorzowskiego dworca kolejowego

Jakub Rösler 20 października 2022

Czy gorzowskie tramwaje staną?

Komunikacja

Czy gorzowskie tramwaje staną?

Jakub Rösler 17 października 2022

Gorzów: Jeśli prąd nie stanieje, mogą stanąć tramwaje

Komunikacja

Zobacz również:

Gorzów. Tramwajem do Fieldorfa-Nila dopiero latem 2023 roku?

Komunikacja

Tramwaje znów dojadą do gorzowskiego dworca kolejowego

Komunikacja

Tramwaje znów dojadą do gorzowskiego dworca kolejowego

Jakub Rösler 20 października 2022

Czy gorzowskie tramwaje staną?

Komunikacja

Czy gorzowskie tramwaje staną?

Jakub Rösler 17 października 2022

Gorzów: Jeśli prąd nie stanieje, mogą stanąć tramwaje

Komunikacja

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5