Partnerzy serwisu:
Mobilność

Michałowice, czyli najmniejszy „system” rowerowy w Polsce

Dalej Wstecz
Data publikacji:
26-08-2016
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

MOBILNOŚĆ
Michałowice, czyli najmniejszy „system” rowerowy w Polsce
źróło: rower.michalowice.plmapa stacji roweru publicznego w Michałowicach
Pod koniec lipca w podwarszawskich Michałowicach uruchomiono system roweru publicznego, przy czym „system” to trochę za dużo powiedziane, bo Rower Gminny… składa się z jednej stacji. Wiadomo jednak, że urzędnicy już zrozumieli bezsens testu w takiej formie. Niedługo powstaną dwie kolejne stacje a docelowo ma być ich pięć.

Wszystko jest jak należy. Strona internetowa, logo, cennik i regulamin. Za „system” odpowiada Nextbike, czyli operator kilkunastu innych rowerów publicznych w Polsce, w tym warszawskiego Veturilo, które w przyszłym roku rozrośnie się do 4,5 tys. rowerów i do tej pory zanotowało ponad 8 mln wypożyczeni. Tylko gdy klikniemy w „mapę stacji” michałowickiego Roweru Gminnego robi się jakoś pusto…

System jednostacyjny

Jedna stacja z dziesięcioma rowerami stanęła przed miesiącem przy Urzędzie Gminy. O „systemie rowerowym” trudno mówić, bo ten zakłada, że użytkownik wypożycza rower w jednej stacji, a oddaje go w innej. W Michałowicach póki co może co najwyżej jeździć w kółko.

Od klasycznego bike–sharingu odróżnia go też cennik. Klasyczny system promuje krótkie, konkretne przejazdy. Rower nie ma charakteru wycieczkowego, ale transportowy. W tym celu pierwsze minuty (w systemach Nextbike’a jest ich zwykle 20) są darmowe, a za przekroczenie tego czasu płaci się niewielkie pieniądze, pobierane z konta użytkownika. W Michałowicach darmowe jest… pierwsze 12 godzin. Potem każda kolejna godzina to 10 zł.

Stację w Michałowicach postawiono, bo w budżecie znalazły się na to pieniądze. Jedna stacja to pilotaż, choć wątpliwe czy test w takiej formie może dać jakiekolwiek dane pozwalające zdecydować, czy rowery publiczne się podobają, czy nie.

Będzie pięć stacji

Szef Nextbike’a pytany o statystyki z pierwszego miesiąca wypożyczeń, rozkłada ręce i przyznaje, że dużo ich nie było, bo dużo być nie mogło. Ale wyjaśnia, że jest w stałym kontakcie z tamtejszym urzędem i już wiadomo, że stacji będzie więcej. – Niedługo powstaną dwie kolejne, a potem następne dwie. Dla nas to ważne, bo zależy nam na tym, by Veturilo zostało „obudowane” podmiejskimi systemami. Konstancin pokazał, że to ma sens i nawet mniejsze miasta mogą mieć własne systemy rowerowe. Zresztą też np. w miejscowościach pod Białymstokiem mamy systemy skoordynowane z BIKeR–em – tłumaczy.

Bo poza najskromniejszą z możliwych liczbą stacji sens Rowerowi Gminnemu nadałoby zintegrowanie go z Veturilo. Z Michałowic blisko do granic Warszawy. Szef Nextbike’a jest gotowy, by wozić rowery między stacjami. Dla warszawskiego systemu to zresztą nie byłaby pierwszyzna. Veturilo w pierwszych latach funkcjonowania było skoordynowane z Bemowo Bike (później wchłoniętym przez ogólnowarszawski system). Teraz tak działa Konstanciński Rower Miejski, składający się z pięciu stacji i 55 rowerów. Pojazd wypożyczony w Konstancinie można zwrócić w Warszawie i odwrotnie. By było to możliwe w Michałowicach, gmina musi dostosować cennik do warszawskiego i ponoć się do tego skłania.

Na razie jedyna zaleta to możliwość korzystania z tego samego konta w Warszawie i Michałowicach. Ponieważ operatorem jest ta sama firma, ten kto ma konto Veturilo, może sprawdzić rower michałowicki. Potem można się chwalić, że przetestowało się najmniejszy bike–sharing w Polsce, a niewykluczone, że na świecie…
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Włocławek też będzie miał swój rower miejski – Włower

Komunikacja

Włocławek też będzie miał swój rower miejski – Włower

Jakub Dybalski 28 stycznia 2020

Suwałki organizują rower miejski. Ma się nazywać Suwer

Przestrzeń

Firmy wprowadzają bike sharing na własną rękę. Np. Coca-Cola

Komunikacja

Opole rusza z przetargiem na nowy Opolski Rower Miejski

Mobilność

Rybnik ma system roweru miejskiego bez stacji dokujących

Mobilność

Jak regulować parkowanie rowerów współdzielonych?

Przestrzeń

Zobacz również:

Włocławek też będzie miał swój rower miejski – Włower

Komunikacja

Włocławek też będzie miał swój rower miejski – Włower

Jakub Dybalski 28 stycznia 2020

Suwałki organizują rower miejski. Ma się nazywać Suwer

Przestrzeń

Firmy wprowadzają bike sharing na własną rękę. Np. Coca-Cola

Komunikacja

Opole rusza z przetargiem na nowy Opolski Rower Miejski

Mobilność

Rybnik ma system roweru miejskiego bez stacji dokujących

Mobilność

Jak regulować parkowanie rowerów współdzielonych?

Przestrzeń

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5