Partnerzy serwisu:
Przestrzeń

Jak regulować parkowanie rowerów współdzielonych?

Dalej Wstecz
Autor:

Kasper Fiszer

Data publikacji:
2018-04-26 14:00
Tagi:
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Jak regulować parkowanie rowerów współdzielonych?
Rower miejski w Rzeszowiefot. Tomasz Kuran (meteor2017), lic. CC BY-SA 3.0
Czy problemem dla miast już wkrótce stanie się nieuregulowane parkowanie... rowerów? Funkcjonowanie systemów bike-sharingowych, w których pojazdu nie trzeba oddawać do stacji, może doprowadzić do sytuacji, w której na ulicach pozostawiane będą setki jednośladów. Jednym z pomysłów na ograniczenie skali wiążących się z tym problemów jest licencjonowanie usługodawców i przydzielanie im górnych limitów wypożyczeń.

– Przestrzeń w mieście jest wspólna. Jeśli ktoś korzysta z niej dla celów komercyjnych, to myślę, że powinien robić to w porozumieniu z właścicielem tej przestrzeni – mówił podczas Forum Technologii w Transporcie Adam Jędrzejewski ze stowarzyszenia Mobilne Miasto, organizacji skupiającej podmioty zainteresowane rozwojem tzw. współdzielonej mobilności. Kwestia ta ma być jego zdaniem istotna np. w kontekście planów otwarcia bezstacyjnych systemów wypożyczania rowerów. – To niewątpliwie wyzwanie organizacyjne i dobrze, że rozmawiamy o tym problemie już teraz, a nie wtedy, gdy będziemy mieć tysiące takich pojazdów na ulicach – stwierdził.

Uporządkowanie parkowania rowerów jest możliwe

– Są przy tym sposoby, by kwestię rowerów uporządkować – zapewnił. – W moim odczuciu dyskusję o przestrzeni miejskiej należy więc zacząć nie od tego, czy komuś będzie przeszkadzał rower, a od zjawiska, które nazywa się motoryzacją indywidualną – dodał. Choć prelegent zgodził się, że rowery pozostawione na ulicach mogą przeszkadzać, pozostają, jak podkreślił, efektywną, niskoemisyjną, „zieloną” formą przemieszczania się po mieście.

Adam Jędrzejewski postawił przy tym hipotezę, że rozwiązaniem problemu bezstacyjnych systemów rowerowych mogłoby być ich koncesjonowanie. Powołał się przy tym na przykład amerykański. W niektórych miastach USA operatorzy bike-sharingu są bowiem licencjonowani, a ich działalność ograniczana jest limitami liczby pojazdów, które mogą zaoferować.

Czy problem nieuporządkowanego parkowania samochodów jest pilniejszy?

– Jeśli jednak mamy w jakiś sposób regulować czy ograniczać możliwość przemieszczania się rowerami, za dostęp do przestrzeni i za postój powinni płacić też kierowcy samochodów – przekonywał, sugerując, że dzisiejsze opłaty są nieadekwatne do poziomu rzeczywistych kosztów. – Sprawy parkowania rzeczywiście nie są uporządkowane. Wielu kierowców w Warszawie zajmuje się poszukiwaniem kawałka chodnika czy trawnika, na którym da się zaparkować, nie płacąc – uzupełnił prowadzący debatę o usługach Mobility as a Service Łukasz Malinowski, redaktor naczelny „Rynku Kolejowego”.

Paneliści wyrazili nadzieję, że część problemów z parkowaniem może zostać rozwiązana dzięki systemom car-sharingowym. Dla podmiotów wypożyczających samochody można np. wprowadzać preferencyjne warunki parkowania, co miałoby zachęcać mieszkańców i przyjezdnych do wyboru samochodu współdzielonego. W dłuższej perspektywie czasowej zmniejszyłoby to zapotrzebowanie na miejsca postojowe, bo auta wypożyczane przez większość czasu są wykorzystywane w ruchu, a nie – jak samochody prywatne – stoją.

Podziel się z innymi:


facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz również
W Finlandii Nextbike z kolcami [ROZMOWA]

Mobilność

W Finlandii Nextbike z kolcami [ROZMOWA]

Jakub Dybalski 25 kwietnia 2018

Tarnów. Tylko Nextbike chce zbudować system roweru miejskiego

Prawo & Finanse

Tarnów. Tylko Nextbike chce zbudować system roweru miejskiego

Jakub Dybalski 11 kwietnia 2018

Częstochowski Rower Miejski już widoczny na ulicach

Komunikacja

Częstochowski Rower Miejski już widoczny na ulicach

Dominik Wójcik 05 kwietnia 2018

 

 

 

 

 

 

Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.


współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Rynek Infrastruktury IAB Polska ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5