Partnerzy serwisu:
Przestrzeń

Metro: Kto będzie naprawiać windy i schody w 2019 r.?

Dalej Wstecz
Autor:

Witold Urbanowicz

Data publikacji:
2018-12-27 13:00
Tagi:
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Metro: Kto będzie naprawiać windy i schody w 2019 r.?
fot. WU
Tylko do końca roku obowiązuje umowa z większością firm odpowiedzialnych za serwis, przeglądy i naprawy schodów i wind na stacjach metra. Metro Warszawskie dopiero teraz ogłosiło nowy przetarg, obejmujący okres do końca 2022 r. – Na czas trwania postępowania przetargowego ciągłość konserwacji wszystkich urządzeń transportu pionowego będzie zachowana – zapewnia Anna Bartoń, rzecznik prasowy Metra Warszawskiego.

Jak informuje Metro Warszawskie, na I i II linii metra znajduje się w sumie 256 urządzeń transportu pionowego, czyli schodów ruchomych, dźwigów osobowych oraz platform (podnośników). W liczbie tej znajdują się dwa biegi schodów i dwa dźwigi osobowe, które prowadzą na nieczynny peron III linii na stacji Stadion Narodowy.

W sumie za konserwację i naprawę urządzeń odpowiedzialnych jest sześć firm – Otis, ThyssenKrupp, Schindler, City lift, Lift Projekt, ZBW Elektronika (to podmioty, które wyprodukowały zdecydowaną większość znajdujących się w metrze ciągów schodów i dźwigów). Najwięcej – 204 urządzenia – przypada na firmę OTIS. Jak informuje Metro Warszawskie, większość umów serwisowych kończy się 31 grudnia 2018 r. Spółka dopiero teraz ogłosiła przetarg na utrzymanie i naprawę urządzeń od przyszłego roku. – Na czas trwania postępowania przetargowego ciągłość konserwacji wszystkich urządzeń transportu pionowego będzie zachowana – zapewnia Anna Bartoń, rzecznik prasowy Metra Warszawskiego.

Nowy przetarg zakłada serwisowanie i naprawę większości urządzeń od podpisania umowy, jednak nie wcześniej niż 1 marca 2019 r., do końca 2022 r. Postępowanie podzielone jest na sześć zadań w zależności od umiejscowienia i producenta urządzenia. Takie rozwiązanie nie dziwi – w praktyce przyjęło się, że konserwacją i naprawą urządzeń najlepiej zajmują się ich producenci. Startujący w postępowaniu muszą dysponować pracownią projektową do rozwiązywania problemów napraw, modernizacji i tworzenia oprogramowania (dla części, które nie są już produkowane) oraz minimum dwoma konserwatorami z uprawnieniami wydanymi przez TDT (choć poszczególne zadania mogą wymagać większej liczby stale oddelegowanych konserwatorów). Termin składania ofert mija 28 stycznia 2019 r. O wyborze zdecydują cena wykonania konserwacji (50%), cena wykonania napraw, na którą składają się cena za części zamienne (30%) oraz stawka roboczogodziny (10%), a także liczba dodatkowych konserwatorów oddelegowanych do wykonywania zadania (10%).

Zadaniem firm będzie m.in. wykonywanie wymaganych prawem przeglądów konserwacyjno-naprawczych, zapewnienie całodobowego pogotowia dźwigowego, mycie szybów dźwigów dwa razy do roku, pomiary instalacji elektrycznych. Przeglądy mają być wykonywane poza godzinami szczytu, między godz. 9 a 14, natomiast usterki mają być usuwane w godz. 8-22.

Na usunięcie usterek przeznaczono w dni robocze maksymalnie 24 godziny od momentu otrzymania zgłoszenia– dla napraw z użyciem części znajdujących się w magazynie podręcznym wykonawcy. W przypadku gdy części znajdują się w magazynie głównym wykonawcy czas ten wydłuża się w dni robocze do 48 godzin. Jeśli niezbędne części muszą zostać zamówione czas naprawy wynosi do 14 dni. W przypadku napraw o znacznym zakresie, wymagających zastosowania zamienników zespołów lub części, których dokumentacja wymaga zatwierdzenia przez TDT, termin zakończenia będzie ustalany indywidualnie, jednak nie może być on dłuższy niż 60 dni. Metro Warszawskie wprowadziło zabezpieczenie dla urządzeń firmy Thyssen (Świętokrzyska M1, Ratusz, Dworzec Gdański i Marymont) i Otis (od Kabat do Centrum, od Słodowca do Młocin oraz na II linii). Wykonawcy mają w taki sposób zapewnić organizację magazynu głównego i uzupełnić go o części, których okres dostawy przekracza 14 dni, by zabezpieczyć się przed długotrwałymi przestojami urządzeń. Naprawy i dostarczone części mają być objęte 24-miesięczną gwarancją. Czas naprawy usterki gwarancyjnej wynosi maks. 21 dni.

W umowie przewidziano również kary. W przypadku niewywiązania się przez wykonawcę z terminu naprawy dźwigu bądź ciągu schodów ruchomych kara za opóźnienie wynosić będzie odpowiednio 2% lub 1% rocznej wartości konserwacji unieruchomionego urządzenia za każdy rozpoczęty dzień opóźnienia. W przypadku wyłączenia urządzenia z ruchu z przyczyn leżących po stronie wykonawcy przez okres co najmniej 48 godzin kara umowa sięgać będzie wysokości miesięcznego wynagrodzenia za konserwację unieruchomionego urządzenia. W przypadku gdy przestój z winy wykonawcy przekroczy 30 dni kara osiągnie wysokość rocznej wartości konserwacji unieruchomionego urządzenia.

Długie przestoje schodów i wind w metrze były już wielokrotnie przedmiotem krytyki wielu podmiotów. W tym roku dużo uwagi przyciągały schody na stacji Politechnika, które były unieruchomione pół roku. Na nagłówki trafiła też awaria schodów na stacji Centrum, gdzie urządzenie nagle, bez kontroli przyspieszyło, w wyniku czego kilka osób zostało rannych. Po tym zdarzeniu Transportowy Dozór Techniczny wydał oświadczenie, w którym wskazał, że – odmiennie od wieloletniej praktyki, funkcjonującej powszechnie w wielu innych systemach metra – po schodach ruchomych nie powinno się chodzić.  Wspomniane schody zarówno na Politechnice, jak i Centrum pozostają w gestii firmy Otis.

Podziel się z innymi:


facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz również
Metro na Targówek: Przygotowania do jazd testowych (zdjęcia)

Przestrzeń

Metro na Targówek: Przygotowania do jazd testowych (zdjęcia)

Witold Urbanowicz 20 grudnia 2018

Metro na Targówek: Miasto płaci bezpośrednio podwykonawcom Astaldi

Prawo & Finanse

Metro na Targówek: Miasto płaci bezpośrednio podwykonawcom Astaldi

Witold Urbanowicz 18 grudnia 2018

ILF przygotuje projekty dla zachodnich odcinków II linii metra

Przestrzeń

ILF przygotuje projekty dla zachodnich odcinków II linii metra

Witold Urbanowicz 18 grudnia 2018

 

 

 

 

 

 

Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.


współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Rynek Infrastruktury IAB Polska ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5