Partnerzy serwisu:
Komunikacja

Oznakowanie dotykowe na kolejnych stacjach metra

Dalej Wstecz
Partner działu

Sultof

Data publikacji:
29-04-2025
Ostatnia modyfikacja:
29-04-2025
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
inf. pras. ZTM Warszawa

Podziel się ze znajomymi:

Na najstarszych stacjach warszawskiego metra trwa modernizacja, która zwiększy bezpieczeństwo poruszania się wszystkich użytkowników podziemnej kolei – szczególnie osób z niepełnosprawnościami. W najbliższym czasie na pięciu stacjach linii M1 wymienione zostaną ścieżki prowadzące, pola uwagi i pasy ostrzegawcze, które ułatwiają korzystanie z metra osobom niewidomym i niedowidzącym.

Systematycznie wymieniane jest w metrze oznakowanie dotykowe, które ułatwia poruszanie się po antresolach i przejściach podziemnych osobom niewidomym i niedowidzącym. Obecne ścieżki dotykowe ze stali nierdzewnej, od kilku lat użytkowane w warszawskim metrze, stopniowo zastępowane są lepszym rozwiązaniem – trwalszym, bezpieczniejszym i wygodniejszym dla pasażerów granitem.

Będzie bezpiecznie i wygodnie

W zeszłym roku prace były prowadzone na antresolach i w przejściach podziemnych stacji Służew, Pole Mokotowskie, Politechnika, Ratusz Arsenał, czyli budowanych jeszcze na przełomie lat 80. i 90 ubiegłego wieku oraz na Placu Wilsona.
Teraz nowe oznakowanie pojawi się na antresolach i w przejściach pięciu stacji: Kabaty, Wilanowska (wraz z dojściem do tramwajów), Centrum, Świętokrzyska (dla linii M1), Dworzec Gdański i Ratusz Arsenał (antresola stacji z lokalami usługowymi). Prace obejmą wymianę ścieżek dotykowych (ścieżek prowadzących), pól uwagi (zmiana kierunku przebiegu ścieżek dotykowych), pasów ostrzegawczych (przed schodami).

Nowe oznakowanie będzie wykonane z prefabrykowanych płyt granitowych ryflowanych (z zachowaniem kontrastu barwnego nowego oznakowania, zgodnie ze „Standardami dostępności architektonicznej dla m.st. Warszawy”).
Łącznie na pięciu stacjach położonych zostanie 1460 m ścieżek prowadzących, 130 m pasów ostrzegawczych oraz 122 m pól uwagi. Umowa z wykonawcą opiewa na kwotę ok. 1,7 mln zł, a prace potrwają do połowy listopada tego roku.

Windy na linii M1

Pierwszy odcinek warszawskiego metra był budowany w latach 1985-1995, gdy nie było określonych wymagań dotyczących dostępności dla osób z niepełnosprawnościami czy ograniczonej mobilności. Dlatego np. windy pomagające dostać się na stacje zostały zbudowane w ograniczonej liczbie. Nie było również oznaczeń dla osób niewidomych i niedowidzących, ani ścieżek dotykowych, pól uwagi i pasów ostrzegawczych ułatwiających poruszanie się i orientację w przestrzeni.

Dlatego Zarząd Transportu Miejskiego systematycznie modernizuje stacje linii M1. Dotychczas wybudowane zostały dodatkowe windy na: Imielinie (dwie), Stokłosach (dwie), Ursynowie (dwie), Racławickiej (jedna), Służewie (jedna) i Polu Mokotowskim (trzy). Zamontowane zostało także oznakowanie dotykowe oraz tyflograficzne plany stacji (tworzone w formie dotykowej dla osób niewidomych i słabowidzących).

Nowe stacje, na drugiej linii metra, budowane są już według współczesnych standardów – z większą liczbą wind, z oznakowaniem w postaci gotowych płyt kamiennych lub innych specjalistycznych materiałów.
Partner działu

Sultof

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Zobacz również:

Warszawa. Koniec drążenia tuneli M2

Przestrzeń

Warszawa. Koniec drążenia tuneli M2

Redakcja/inf. pras. 22 maja 2025

 Nowe umowy na koncie RAFAMET S.A.

Komunikacja

Nowe umowy na koncie RAFAMET S.A.

RAFAMET S.A. 11 kwietnia 2025

Pozostałe z wątku:

Zobacz również:

Warszawa. Koniec drążenia tuneli M2

Przestrzeń

Warszawa. Koniec drążenia tuneli M2

Redakcja/inf. pras. 22 maja 2025

 Nowe umowy na koncie RAFAMET S.A.

Komunikacja

Nowe umowy na koncie RAFAMET S.A.

RAFAMET S.A. 11 kwietnia 2025

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5
Zamknij