Partnerzy serwisu:
Komunikacja

Marrakesz. Tanie autobusy konkurencją dla niedrogiego taxi

Dalej Wstecz
Partner działu

Sultof

Data publikacji:
26-12-2025
Ostatnia modyfikacja:
22-12-2025
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
TP

Podziel się ze znajomymi:

KOMUNIKACJA
Marrakesz. Tanie autobusy konkurencją dla niedrogiego taxi
fot. Mateusz Kieruzal
Komunikacja autobusowa pozostaje kluczowym elementem transportu publicznego w Marrakeszu, jednym z największych i najszybciej rozwijających się miast Maroka. W realiach braku systemu tramwajowego lub metra to właśnie autobusy odpowiadają za obsługę zdecydowanej większości codziennych podróży mieszkańców oraz części ruchu turystycznego. Tańsza alternatywa dla taksówek jest dobrym sposobem na poruszanie się po „Czerwonym Mieście”.

Za obsługę transportu autobusowego w Marrakeszu odpowiada międzynarodowy operator transportu publicznego – firma Alsa – działający również w innych marokańskich miastach. Sieć obejmuje 58 miejskich linii autobusowych (cztery linie nocne), łączących historyczną medynę z nowoczesnymi dzielnicami, takimi jak Gueliz, Hivernage czy obrzeżami metropolii u podnóża Atlasu Wysokiego. Autobusy kursują w systemie otwartym, bez wydzielonych buspasów, co w godzinach szczytu wpływa negatywnie na punktualność i regularność kursów. Mimo to sieć autobusowa pełni funkcję kręgosłupa transportowego miasta, szczególnie dla mieszkańców dojeżdżających do pracy i szkół. Autobusy kursują zwykle od rana (od około godz. 6:00) do późnego wieczora (do około godz. 22:00), z częstotliwością co 30 minut.


System biletowy w Marrakeszu opiera się na niskich i jednolitych opłatach biletowych, co sprzyja dostępności transportu publicznego, zwłaszcza dla biedniejszej części społeczeństwa marrakeszańskiego. Bilety kupowane są bezpośrednio u kierowcy, a taryfa nie jest zintegrowana z innymi środkami transportu. Wciąż brakuje rozbudowanych rozwiązań cyfrowych, takich jak karty miejskie czy aplikacje do zakupu biletów, co znacząco odróżnia Marrakesz od europejskich standardów, mimo że Królestwo Marokańskie bardzo mocno stawia na rozwój wszelakich gałęzi życia codziennego. Przystanki nie zawsze są szczegółowo oznaczone, więc korzystanie z aplikacji mapowej (np. Google Maps) ułatwia orientację w „Czerwonym Mieście”.


Mimo centralnej roli autobusów, system transportu publicznego w Marrakeszu boryka się z typowymi problemami miast rozwijających się: przeciążeniem układu drogowego, brakiem priorytetu dla transportu zbiorowego, ograniczoną informacją pasażerską, dużą konkurencją ze strony taksówek i transportu nieformalnego. Władze miasta systematycznie sygnalizują potrzebę modernizacji floty oraz poprawy organizacji ruchu, jednak wdrażanie rozwiązań infrastrukturalnych postępuje stopniowo, w bardzo powolnym tempie. Firma Alsa systematycznie modernizuje flotę autobusową, wdrażając niskopodłogowe pojazdy od chińskiego Yutonga, lecz wciąż na wielu liniach jeżdżą leciwe, bardzo wysłużone autobusy.


Istotnym elementem systemu jest linia autobusowa nr 19, łącząca lotnisko Marrakesz-Menara z centrum miasta. Trasa ta pełni funkcję quasi-linii ekspresowej, obsługując zarówno turystów, jak i pracowników marrakeszańskiego portu lotniczego, do którego można dolecieć bezpośrednio z Krakowa (Ryanair) i Warszawy (Polskie Linie Lotnicze LOT i Wizz Air). Choć częstotliwość i czas przejazdu są uzależnione od warunków drogowych, połączenie to stanowi realną alternatywę dla taksówek, a czas przejazdu nie przekracza 30 minut. Bilet jednorazowy kosztuje 30 dirhamów marokańskich, czyli niecałe 12 złotych.
Partner działu

Sultof

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

FlixBus: 52% Polaków wyjedzie na święta

Komunikacja

FlixBus: 52% Polaków wyjedzie na święta

Flix 24 grudnia 2025

ZKM Elbląg szuka przewoźnika na 10 lat

Komunikacja

ZKM Elbląg szuka przewoźnika na 10 lat

Przemysław Farsewicz 23 grudnia 2025

Metro w Los Angeles. Jest słabo, czy będzie lepiej?

Komunikacja

Metro w Los Angeles. Jest słabo, czy będzie lepiej?

Mateusz Kieruzal 30 listopada 2025

Andora. Jak wygląda transport publiczny w mikropaństwie?

Komunikacja

Mobilis: Rynek autobusowy wciąż jest zmonopolizowany

Komunikacja

Mobilis: Rynek autobusowy wciąż jest zmonopolizowany

Kasper Fiszer 11 października 2018

Zobacz również:

FlixBus: 52% Polaków wyjedzie na święta

Komunikacja

FlixBus: 52% Polaków wyjedzie na święta

Flix 24 grudnia 2025

ZKM Elbląg szuka przewoźnika na 10 lat

Komunikacja

ZKM Elbląg szuka przewoźnika na 10 lat

Przemysław Farsewicz 23 grudnia 2025

Metro w Los Angeles. Jest słabo, czy będzie lepiej?

Komunikacja

Metro w Los Angeles. Jest słabo, czy będzie lepiej?

Mateusz Kieruzal 30 listopada 2025

Andora. Jak wygląda transport publiczny w mikropaństwie?

Komunikacja

Mobilis: Rynek autobusowy wciąż jest zmonopolizowany

Komunikacja

Mobilis: Rynek autobusowy wciąż jest zmonopolizowany

Kasper Fiszer 11 października 2018

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5
Zamknij