Partnerzy serwisu:
Komunikacja

Mobilis: Rynek autobusowy wciąż jest zmonopolizowany

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Sultof
GMV

Data publikacji:
11-10-2018
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Transport Publiczny

Podziel się ze znajomymi:

KOMUNIKACJA
Mobilis: Rynek autobusowy wciąż jest zmonopolizowany
fot. MJ
Komunikacja autobusowa to bardzo ważny segment rynku transportowego w Polsce – mówił dziś podczas Kongresu Transportu Publicznego i Inteligentnego Miasta Dariusz Załuska. Podkreślał on przy tym, że znaczna część przewozów jest obsługiwana przez przewoźników komunalnych. W jego opinii nosi to znamiona monopolu.

– Polska, biorąc pod uwagę liczbę ludności i autobusów, jest jednym z wiodących krajów europejskich w zakresie komunikacji autobusowej – mówił podczas Kongresu Transportu Publicznego i Inteligentnego Miasta Dariusz Załuska, prezes zarządu spółki Mobilis. Wyliczał on, że podczas gdy w naszym kraju żyje 7 proc. mieszkańców Unii Europejskiej, mieszka tu 12 proc. użytkowników autobusów. Zwracał on szczególną uwagę na to, że liczba zarejestrowanych autobusów się zwiększa.

Komunikacja rozwija się praktycznie tylko w największych miastach

Mówił, że dzieje się to głównie w związku z rozwojem komunikacji miejskiej, bo segment regionalny notuje istotny spadek wielkości wolumenu świadczonych usług. Co więcej, to transport zbiorowy na terenie największych miast napędza rozwój całego sektora. – W 21 miastach żyje 25 proc. mieszkańców [miast w ogóle], a w tych samych ośrodkach operatorzy wykonują ok. 60 proc. ogółu pracy przewozowej – wyliczał prezes Mobilisa.

Stwierdził on, że jest to stan w pewnej mierze ukształtowany naturalnie, bo w najbardziej rozległych ośrodkach potrzeba skorzystania z komunikacji zbiorowej jest największa. Cały sektor transportu publicznego, którego znaczną częścią jest sektor autobusowy, w dużych miastach pochłania też większy procent wydatków budżetowych. – Średnio duże miasta wydają na komunikację ok. 10 proc. budżetu, a Warszawa – ok. 16 proc. – powiedział panelista.

Czy gminy zdążą zaktualizować plany transportowe?

Dariusz Załuska dowodził także, że można ocenić, że polski rynek jest zmonopolizowany przez spółki miejskie, bo realizują one ok. 80 proc. przewozów. – Monopol ten powstał w sposób naturalny, ale nadal jest utrzymywany mimo bardzo wyraźnych regulacji unijnych związanych z tym, że taki monopol nie może nadal istnieć – ocenił. Podkreślał też, że podmioty prywatne często nie obsługują najważniejszych połączeń w danym mieście. – W dużej mierze chodzi tu o kontrakty krótkoterminowe, na linie podmiejskie, o niższych standardach itp. – powiedział.

Zauważył on też, że rozwój komunikacji autobusowej będzie w najbliższych latach warunkowany m.in. tzw. ustawą o elektromobilności. – Tymczasem na razie nie widzę ruchów samorządów związanych z tym, czego ustawa wymaga: zgodnie z nią gminy, w których mieszka ponad 50 tys. osób, mają obowiązek modyfikacji planu transportowego. Termin na to mija w lutym przyszłego roku – przypomniał.

Problemem pozostaje finansowanie zakupów i przewozów

Wśród zagrożeń rozwoju sektora autobusowego wymienił on przede wszystkim przyczyny finansowe. Większych inwestycji wymagać będą autobusy bezemisyjne, zwłaszcza że ustawowe rozumienie tego pojęcia jest w opinii prezesa Mobilisu bardzo zawężone, bo nie obejmuje pojazdów gazowych i hybrydowych. Jest też duży nacisk polityczny na wprowadzanie bardzo drogiej dla miast tzw. komunikacji bezpłatnej (a więc opłacanej z miejskiej kasy).

Branża może natomiast upatrywać swoich szans w rozwoju miast, który przyczynia się do zwiększenia zapotrzebowania na transport. Autobus cechuje się przy tym niższą barierą inwestycyjną niż komunikacja szynowa, a dziś można korzystać z wielu rozwiązań proekologicznych, co skłania inwestorów do wyboru tego środka transportu. Ważna jest także wciąż duża dostępność środków unijnych, dzięki którym możliwa jest modernizacja floty.
Partnerzy działu

Sultof
GMV

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Krajewski, PSL: Samorządowcy najlepiej wiedzą, jak wydatkować pieniądze na transport

Wywiady i komentarze

Krajewski, PSL: Samorządowcy najlepiej wiedzą, jak wydatkować pieniądze na transport

Witold Urbanoiwcz / Kasper Fiszer 26 czerwca 2023

Rachwalski: Komunikacja miejska powinna być prosta jak Uber

Prawo & Finanse

Yunex: Jak zmieni się zarządzanie ruchem drogowym w mieście?

Mobilność

Zobacz również:

Kraków z jedną ofertą na przewozy autobusowe

Komunikacja

Kraków z jedną ofertą na przewozy autobusowe

Witold Urbanowicz 21 sierpnia 2023

Rachwalski: Komunikacja miejska powinna być prosta jak Uber

Prawo & Finanse

Yunex: Jak zmieni się zarządzanie ruchem drogowym w mieście?

Mobilność

Pozostałe z wątku:

Krajewski, PSL: Samorządowcy najlepiej wiedzą, jak wydatkować pieniądze na transport

Wywiady i komentarze

Krajewski, PSL: Samorządowcy najlepiej wiedzą, jak wydatkować pieniądze na transport

Witold Urbanoiwcz / Kasper Fiszer 26 czerwca 2023

Rachwalski: Komunikacja miejska powinna być prosta jak Uber

Prawo & Finanse

Yunex: Jak zmieni się zarządzanie ruchem drogowym w mieście?

Mobilność

Zobacz również:

Kraków z jedną ofertą na przewozy autobusowe

Komunikacja

Kraków z jedną ofertą na przewozy autobusowe

Witold Urbanowicz 21 sierpnia 2023

Rachwalski: Komunikacja miejska powinna być prosta jak Uber

Prawo & Finanse

Yunex: Jak zmieni się zarządzanie ruchem drogowym w mieście?

Mobilność

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5