Warszawski ZTM rozstrzygnął największy od lat przetarg na obsługę sieci autobusowej. Po serii odwołań i kilkumiesięcznych sporach wybrano operatorów, którzy od 2026 roku wprowadzą na stołeczne ulice ponad 150 nowych autobusów. Pierwsza umowa została już podpisana.
Postępowanie od początku należało do najbardziej złożonych w historii warszawskiego transportu miejskiego. Zamówienie podzielono na trzy części, obejmujące obsługę flotą pojazdów 9-, 12- i 18-metrowych. Łączna wartość kontraktów przekracza 1,65 mld zł, a okres obowiązywania umów to dziesięć lat. Przetargowi towarzyszyły odwołania największych graczy na rynku oraz dyskusje o szczegółowych zapisach umowy, co wydłużyło procedurę o kilka miesięcy.
Trzy części, ponad 150 autobusów i miliardowe kontraktyZarząd Transportu Miejskiego w Warszawie zakończył największy od lat przetarg na usługi przewozowe w stolicy. Zamówienie zostało podzielone na trzy części, obejmujące obsługę sieci autobusowej przy pomocy flot pojazdów o długości ok. 9, 12 i 18 metrów. Każda z części przewiduje wykorzystanie w ruchu 50 autobusów oraz minimum czterech wozów rezerwowych, przy pracy przewozowej rzędu 4,2 mln wozokilometrów rocznie. Umowy zawarto na okres dziesięciu lat, a łączny budżet przeznaczony na realizację zadania przekraczał 1,65 mld zł.
Warunki zamówienia wymagały od operatorów nie tylko odpowiedniego zaplecza technicznego, ale też spełnienia szczegółowych wymogów dotyczących taboru.
ZTM jasno określił minimalne parametry techniczne pojazdów w każdej z trzech kategorii:
- Autobusy 9-metrowe (MIDI) muszą mieć długość 8,5–9,6 m, układ drzwi 2 lub 3 (najczęściej 1-2-0 lub 1-2-2) i pomieścić co najmniej 45 pasażerów. W tym minimum 13 miejsc siedzących, 4 dla osób o ograniczonej mobilności i 4 na poziomie podłogi. Dopuszczono wersje częściowo niskopodłogowe.
- Autobusy 12-metrowe (MAXI) mają długość 11,8–12,2 m, trzy pary drzwi w układzie 2-2-2 i pełną niską podłogę. Minimalna pojemność to 85 pasażerów, z czego 24 miejsca siedzące, 6 na poziomie podłogi i 4 dla osób o ograniczonej mobilności.
- Autobusy 18-metrowe (MEGA) to pojazdy o długości 17,5–18,2 m, z czterema parami drzwi w układzie 2-2-2-2. Wymagana pojemność wynosi co najmniej 130 pasażerów, w tym 39 miejsc siedzących, 14 na poziomie podłogi i 4 dla osób o ograniczonej mobilności.
We wszystkich typach pojazdów wymagane są systemy bezpieczeństwa takie jak ISA (inteligentny asystent prędkości), DDAW (monitorowanie uwagi kierowcy), TPMS (czujniki ciśnienia w oponach), BSIS, MOIS i REIS. Autobusy muszą też spełniać normy homologacyjne w zakresie ochrony przed skutkami wywrócenia (R66.02) oraz standardy cyberbezpieczeństwa ONZ nr 155 i 156.
W zakresie wyposażenia operatorzy muszą zapewnić rozbudowany monitoring wizyjny (minimum 8–9 kamer w zależności od długości pojazdu), system informacji pasażerskiej, nagłośnienie wewnętrzne i zewnętrzne, kasowniki oraz automaty biletowe. Wszystkie pojazdy mają być fabrycznie nowe – dopuszczalny przebieg przy odbiorze nie może przekroczyć 500 km.
Seria odwołań i otwarcie ofertPostępowanie od początku budziło emocje wśród przewoźników. Już 30 grudnia 2024 r. wpłynęły trzy odwołania – złożone przez Mobilis, PKS Grodzisk Mazowiecki oraz Relobus. Zarzuty dotyczyły m.in. zbyt niskich limitów waloryzacji wynagrodzenia (od 75 do 91% w zależności od części), nadmiernych kar umownych, nieprecyzyjnych zasad wymiany pojazdów czy braku szczegółowych rozkładów i struktury brygad w dokumentacji. Relobus wskazywał dodatkowo na zbyt krótki czas na przygotowanie ofert i rozpoczęcie usług. Spory przed Krajową Izbą Odwoławczą wydłużyły procedurę o kilka miesięcy, a ZTM kilkakrotnie modyfikował treść SWZ i ogłoszenia w TED.
Ostatecznie po zmianach i znaczącym wydłużeniu czasu na składanie dokumentów, oferty otwarto 25 kwietnia 2025 r. W części I (autobusy 9-metrowe) najniższą cenę – 538,9 mln zł – złożył Relobus, w części II (12-metrowe) najtańsza była propozycja Mobilis (588,3 mln zł), a w części III (18-metrowe) ponownie Mobilis (565,0 mln zł). Kwoty te w większości przekraczały budżet zamawiającego, który ustalił maksymalne wartości na 521,6 mln zł, 544,3 mln zł i 589,7 mln zł odpowiednio dla części I–III.
Kryteria oceny ofert obejmowały cenę (80%) oraz alternatywne źródła zasilania autobusów (20%). Dzięki temu szczególne znaczenie miały propozycje przewoźników deklarujących wykorzystanie nowoczesnych technologii napędowych.
Rozstrzygnięcie i wybór operatorów17 czerwca 2025 r. ZTM ogłosił decyzję o wyborze najkorzystniejszych ofert. W części I oraz III zwyciężył Relobus, uzyskując maksymalną liczbę punktów (100) dzięki najniższej cenie i dodatkowej punktacji za pojazdy zasilane alternatywnie. W części II najlepszą ofertę przedstawił Mobilis, również zdobywając komplet punktów. Odrzucone zostały propozycje PKS Gostynin i PKS Grodzisk Mazowiecki, które nie zdołały konkurować cenowo.
Dzięki rozstrzygnięciu postępowania wiadomo już, że obsługa znacznej części warszawskich linii autobusowych w latach 2026–2036 będzie należała do dwóch podmiotów: Relobusa i Mobilisu.
Podpisanie pierwszej umowyZaledwie wczoraj ZTM podpisał pierwszą z trzech umów w ramach tego postępowania. Dotyczy ona części II, obejmującej obsługę stołecznych linii autobusami 12-metrowymi. Kontrakt zawarto z firmą Mobilis, która od 1 września 2026 r. wprowadzi do ruchu 50 fabrycznie nowych autobusów hybrydowych (plus cztery wozy rezerwowe).
Jak informuje UM Warszawa, pojazdy w barwach Warszawskiego Transportu Publicznego będą wyposażone w system start-stop ograniczający emisję spalin i hałas na przystankach, a także w pełny zestaw wymogów stołecznego standardu – klimatyzację, system informacji pasażerskiej, udogodnienia dla osób z niepełnosprawnościami oraz zaawansowane systemy bezpieczeństwa (m.in. ostrzeganie o pieszych i rowerzystach, monitorowanie martwego pola, kontrolę uwagi kierowcy, blokadę uruchomienia pojazdu przez osoby nietrzeźwe czy automatyczne gaszenie pożaru w komorze silnika).
Mobilis zobowiązał się także do zatrudnienia kierowców, dyspozytorów i pracowników nadzoru ruchu na podstawie umowy o pracę. Umowa przewiduje świadczenie usług przez 10 lat, z maksymalnym zakresem 4,2 mln wozokilometrów rocznie, a jej wartość wynosi ok. 588 mln zł brutto. Na podpisanie umów w dwóch pozostałych częściach zamówienia stołeczny organizator wciąż czeka.