Elbląski Zarząd Komunikacji Miejskiej poszukuje firmy, która będzie świadczyła przez 10 lat, usługi publicznego transportu zbiorowego w zakresie autobusowej komunikacji miejskiej na terenie Gminy Miasto Elbląg i gmin sąsiadujących. W ramach dwóch pakietów na ulice Elbląga wyjedzie 40 nowych autobusów.
Przetarg podzielono na dwie części, które nazwano pakietami. Pakiet nr 1. obejmuje usługi przewozowe na liniach autobusowych o szacowanej łącznej liczbie 1.375.000 wzkm rocznie, łącznie 13,75 mln wzkm w całym okresie trwania zamówienia. Drugi pakiet obejmuje natomiast usługi przewozowe o szacowanej łącznej liczbie 1.375.000 wzkm rocznie, łącznie 13,75 mln wzkm w całym okresie trwania zamówienia. Zamawiający zastrzega sobie możliwość zmniejszenia lub zwiększenia puli wozokilometrów o maksymalnie 10 proc. Nowi przewoźnicy mają świadczyć usługi w latach 2028–2037. To efekt
kończącej się w 2027 roku siedmioletniej umowy z PKS w Elblągu na realizację 7 mln wozokilometrów.
Do realizacji nowego zamówienia w ramach części pierwszej wymagane jest posiadanie przez wykonawcę minimum 20 autobusów (13 szt. z napędem konwencjonalnym i 7 szt. z napędem elektrycznym). W przypadku tego pakietu, wykonawca musi posiadać ponadto 4 autobusy rezerwowe – 3 sztuki z napędem konwencjonalnym i minimum 1 szt. z napędem elektrycznym. Do części drugiej wymaga się 20 autobusów (13 szt. z napędem konwencjonalnym i 7 szt. z napędem elektrycznym). Wykonawca musi ponadto posiadać 3 autobusy z napędem konwencjonalnym i minimum 1 autobus z napędem elektrycznym w ramach rezerwy.
Przez okres obowiązywania umowy wykonawca musi posiadać aktualne zezwolenie na wykonywanie zawodu przewoźnika drogowego lub aktualną licencję na wykonywanie krajowego transportu drogowego. Autobusy wykorzystywane w ramach nowych umów mają być pojazdami fabrycznie nowymi wyprodukowanymi w 2026 roku, większymi od obecnie eksploatowanych, bo mieszczącymi minimum 90 pasażerów (w wersji spalinowej) lub 70 pasażerów (w wersji elektrycznej) oraz w pełni niskopodłogowymi. Długość pojazdów określono powyżej 11,5 metra. Wejście do pojazdów mają zapewniać trzy pary podwójnych drzwi. Część taboru mają stanowić autobusy niskoemisyjne i zeroemisyjne, by spełnić wymogi prawa.
System zasilania dla pojazdów z napędem elektrycznym ma zapewnić minimum 300 km dziennego przebiegu w warunkach liniowej eksploatacji w ruchu ulicznym bez względu na porę roku i warunki pogodowe w całym okresie trwania umowy. Wewnątrz autobusy zostaną wyposażone standardowo w klimatyzację i ogrzewanie. Dla pasażerów dostępne będą dwa wyświetlacze z informacją pasażerską, biletomaty oraz kasowniki umożliwiające dokonywanie płatności kartą.
Składanie ofert w przetargu wyznaczono do 26 stycznia 2026 roku. Jedynym kryterium wyboru wykonawcy będzie cena. Umowa przewozowa zostanie podpisana na 10 lat.