Partnerzy serwisu:
Komunikacja

Łódzka komunikacja. Najważniejsze są multimodalność i integracja

Dalej Wstecz
Partner działu

Sultof

Data publikacji:
05-11-2014
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek Kolejowy

Podziel się ze znajomymi:

KOMUNIKACJA
Łódzka komunikacja. Najważniejsze są multimodalność i integracja
Fot. ZDiT Łódź
– Układ transportowy miasta to system naczyń połączonych. Stąd tak duże znaczenie węzłów integrujących różne środki transportu – mówi dyrektor Zarządu Dróg i Transportu w Łodzi, Grzegorz Nita.

Roman Czubiński, „Rynek Kolejowy”: Łódź pod względem komunikacyjnym jest dziś wielkim placem budowy. Jakie najważniejsze zadania stoją w związku z tym przed ZDiT?

Grzegorz Nita, dyrektor Zarządu Dróg i Transportu w Łodzi:
To fakt, że Łódź obecnie jest wielkim placem budowy. Jest to dla nas szczególnie istotne z tego powodu, że jesteśmy w tym procesie z jednej strony inwestorem, a z drugiej odpowiadamy za zarządzanie ruchem w mieście. Stoją więc przed nami dwa bardzo ważne zadania: terminowa realizacja inwestycji i ich właściwe skoordynowanie w taki sposób, aby utrudnienia z tym związane były jak najmniej uciążliwe dla mieszkańców i trwały jak najkrócej.

Jaki będzie docelowy układ łódzkiego transportu zbiorowego po zakończeniu największych inwestycji (Trasa W-Z, układ drogowy wokół dworca Łódź Fabryczna)? Jak zmieni się w stosunku do stanu sprzed ich rozpoczęcia?

Układ łódzkiego transportu zbiorowego po zakończeniu tych największych, ale także wielu mniejszych inwestycji ulegnie zdecydowanej poprawie. Powstanie przede wszystkim kilka bardzo istotnych węzłów przesiadkowych. Najważniejsze z nich to węzeł multimodalny przy dworcu Łódź Fabryczna, który zapewni pełną koordynację wszystkich środków transportu (kolejowego dalekobieżnego, regionalnego i aglomeracyjnego; miejskiego tramwajowego i autobusowego; drogowego – autobusy dalekobieżne i regionalne oraz indywidualnego) i węzeł przesiadkowy integrujący ze sobą dwie główne trasy tramwajowe w relacjach wschód – zachód i północ – południe, czyli Trasę W-Z i Łódzki Tramwaj Regionalny. Umożliwi on pasażerom sprawną przesiadkę na jednym wspólnym przystanku.

Ponadto powstanie kilka mniejszych, ale niezwykle istotnych pod względem komunikacyjnym węzłów przesiadkowych na Trasie W-Z. Pozwoli to na przemodelowanie tras linii tramwajowych i autobusowych w taki sposób, aby transport szynowy był kręgosłupem komunikacyjnym, a autobusowy stanowił jego uzupełnienie.

Czy według pana przyszły kolejowy tunel średnicowy Łódź Fabryczna – Łódź Kaliska / Żabieniec powinien być wykorzystany także dla ruchu wewnątrz miasta? Nie jest wykluczone, że liczba przystanków pośrednich będzie na to pozwalała.


Obecnie trwają zlecone przez PKP Polskie Linie Kolejowe SA prace nad uzupełniającym studium wykonalności dla tunelu. W ramach tego opracowania zostanie dokonana ocena możliwości budowy przystanków w aspekcie geometrycznym i funkcjonalnym. Bez względu na liczbę przystanków tunel będzie wykorzystywany do ruchu wewnątrz miasta, co pozwoli na wzbogacenie oferty przewozowej transportu publicznego dla naszych mieszkańców. Poprawi także w dużym stopniu skomunikowanie całego województwa z jego stolicą.

Część społeczeństwa i politycy opozycji protestują przeciwko niektórym planowanym inwestycjom (ul. Konstytucyjna, południowy odcinek Nowotargowej). Pojawiają się też głosy ekspertów przeciw uspokajaniu ruchu w centrum poprzez tzw. podwórce miejskie. W jaki sposób takie działania mogą odbić się na systemie transportowym miasta?


System transportowy miasta należy traktować jako całość. Musi on być spójny i uwzględniać wszystkie elementy, czyli układ drogowo-uliczny, komunikację publiczną, drogi rowerowe i program uspokojenia ruchu w centrum miasta. Jest to system naczyń połączonych, gdzie wyjęcie jednego lub jego duża modyfikacja pociągnie za sobą zaburzenie całości. Biorąc powyższe pod uwagę, można jednoznacznie stwierdzić, że bez dróg obwodowych wdrożenie programu uspokojenia ruchu w centrum miasta nie będzie możliwe. Takie działania miałyby negatywny wpływ na system transportowy całego miasta, przede wszystkim na funkcjonowanie komunikacji publicznej.

Sprawny transport zbiorowy w aglomeracji to nie tylko dobra infrastruktura, ale i częste kursy, integracja różnych rodzajów transportu i zachęcająca taryfa biletowa. Jakie działania planuje ZDiT w tych obszarach?

Mamy tego świadomość. Jeszcze w tym roku zostanie opracowany projekt planu transportu zbiorowego. Dokument ten będzie zawierał warianty reorganizacji siatki połączeń układu linii tramwajowych i autobusowych oraz projekt zmian w systemie oznaczania linii lokalnego transportu zbiorowego. Inne główne elementy to powiązanie układu transportowego miasta z układem dróg zewnętrznych z uwzględnieniem budowanych obecnie węzłów multimodalnych i przesiadkowych oraz wskazanych w Aktualizacji Studium Sytemu Transportowego dla Miasta Łodzi, powiązanie lokalnego transportu zbiorowego w Łodzi z innymi rodzajami czy środkami transportu (kolej, autobusy dalekobieżne, lotnisko) oraz analiza polityki parkingowej miasta. Ta ostatnia będzie rozpatrywana w zakresie istniejących miejsc parkingowych, parkingów wielopoziomowych, strefy płatnego parkowania oraz istniejących i planowanych parkingów park & ride i bike & ride.

Następnie plan zostanie poddany konsultacjom z mieszkańcami i przedłożony Radzie Miejskiej. Wynikające z niego działania będziemy wdrażać po zakończeniu obecnie trwającego szerokiego programu inwestycyjno-remontowego infrastruktury drogowo-torowej miasta, czyli prawdopodobnie od 2016 r.
Partner działu

Sultof

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Łódź. Miasto liczy koszty. Niestety tylko swoje

Felietony i komentarze

Atrakcyjny z pochwytem, czyli jak się kupuje tramwaj

Felietony i komentarze

Piękna niewygoda, czyli po co nam wiaty?

Felietony i komentarze

Piękna niewygoda, czyli po co nam wiaty?

Kasper Fiszer 09 kwietnia 2014

Łódź: Konsultacje w sprawie Niciarnianej

Przestrzeń

Łódź: Konsultacje w sprawie Niciarnianej

Roman Czubiński 16 maja 2014

Łódź. Zmiany w projekcie Studium Transportowego

Prawo & Finanse

Zobacz również:

Łódź. Miasto liczy koszty. Niestety tylko swoje

Felietony i komentarze

Atrakcyjny z pochwytem, czyli jak się kupuje tramwaj

Felietony i komentarze

Piękna niewygoda, czyli po co nam wiaty?

Felietony i komentarze

Piękna niewygoda, czyli po co nam wiaty?

Kasper Fiszer 09 kwietnia 2014

Łódź: Konsultacje w sprawie Niciarnianej

Przestrzeń

Łódź: Konsultacje w sprawie Niciarnianej

Roman Czubiński 16 maja 2014

Łódź. Zmiany w projekcie Studium Transportowego

Prawo & Finanse

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5