Zarząd Inwestycji Miejskich w Łodzi zawarł umowę z autorami studium wykonalności dla modernizacji ok. 3 km trasy tramwajowej w ciągu Konstantynowskiej od pętli Zdrowie do granicy miasta z Konstantynowem Łódzkim, gdzie tramwaje nie jeżdżą już od ponad roku.
Przedmiotem umowy jest opracowanie studium wykonalności wraz z wymaganymi załącznikami do złożenia wniosku o dofinansowanie dla projektu kompleksowej modernizacji linii tramwajowej w ul. Konstantynowskiej na odcinku od pętli tramwajowej Zdrowie do granic miasta. Zadaniem wykonawcy, oprócz samego studium, będzie opracowanie programu funkcjonalno-użytkowego oraz uzyskanie decyzji środowiskowej. Inwestycja miałaby być finansowana w ramach regionalnego programu operacyjnego na lata 2014-2020.
Zakres zamówienia obejmuje ok. 3 km trasy od węzła torowego na skrzyżowaniu Konstantynowskiej i Krakowskiej do granic miasta. Linia pozostanie jednotorowa, ale wykonawca ma przeanalizować lokalizację i liczbę mijanek pod kątem optymalizacji czasów przejazdu. Modernizacji podlegać będzie też węzeł torowy z torowiskiem prowadzącym do pętli Zdrowie. W rejonie zajezdni Brus słupy trakcyjne i podwieszenia powinny być zbliżone do historycznych – proponowane są słupy kratownicowe.
Przystanki zgodnie z założeniami mają pozostać w dotychczasowych lokalizacjach. Jeśli jest taka możliwość – mają zostać zaprojektowane perony dla obydwu kierunków ruchu. Przewidziano też dwie pary nowych przystanków – między Krakowską i Krańcową oraz w rejonie skrzyżowania z Juszczakiewicza. Wszystkie przystanki powinny być wyposażone w wiaty – co najmniej trzyprzęsłowe, dobrze chroniące przed warunkami atmosferycznymi, z dodatkowym przesłonięciem od frontu. Jeśli nie ma miejsca na dwie wiaty, miałaby stanąć jedna wspólna wiata dla dwóch kierunków. W rejonie zajezdni Brus sugerowany jest indywidualny wzór wiaty, będący np. repliką obiektów historycznych. Przystanki tramwajowe, a w rejonie skrzyżowania z Krakowską także autobusowe, mają być wyposażone w tablice informacji pasażerskiej, pozwalające na wyświetlanie 2-3 odjazdów. W miarę możliwości tablice powinny być zintegrowane z wiatą. Geometria drogi i torowiska powinna być projektowana z założeniem maksymalnego zachowania terenów zielonych, drzew i krzewów, a także wygospodarowania miejsca na perony tramwajowe i dojścia.
Założono modernizację sygnalizacji świetlnej na skrzyżowaniu z Krakowską. Wykonawca ma też przeanalizować zasadność budowy sygnalizacji na przejściach dla pieszych. Na odcinkach jednotorowych sygnalizacja powinna działać na zasadzie bramek zliczających. Przewidziano też budowę nowej podstacji w postaci nowego budynku lub obiektu kontenerowego. Wykonawca powinien przeanalizować zlokalizowanie nowej podstacji w rejonie zajezdni Brus.
O zamówienie ubiegało się pięć firm z ofertami od 859 tys. zł brutto do 1,292 mln zł brutto. W budżecie określonym na kwotę 900 tys. zł zmieścił się tylko jeden. Ostatecznie 10 czerwca ZIM podpisał umowę z firmą DS Consulting z Gdańska o wartości 1,098 mln zł brutto. Wykonawca zamierza zlecić część prac podwykonawcy – Biuru Projektów Budownictwa Komunalnego w restrukturyzacji – w zakresie branży „drogowej, telekomunikacyjnej, wodociągowo-kanalizacyjnej, gazowej, cieplnej, elektroenergetycznej, opracowanie programu funkcjonalno-użytkowego, uzyskanie decyzji środowiskowej”. Przedmiot zamówienia miałby zostać zrealizowany do końca października 2020 r.
W marcu 2019 r.
został wstrzymany ruch tramwajów do Konstantynowa Łódzkiego i Lutomierska. Wkrótce też dojazd straciła zajezdnia tramwajów zabytkowych na Brusie.
Zdemontowana została sieć trakcyjna.
Przetargu na projekt remontu i wykonanie prac, zapowiadanego na I kwartał tego roku, wciąż
nie ogłosił Konstantynów Łódzki. Niedawno ogłoszono natomiast, że trasa do Lutomierska
ma uzyskać dofinansowanie jako „projekt komplementarny CPK”.