Według badaczy z Massachusetts Institute of Technology już wkrótce dzisiejsze światła drogowe odejdą do lamusa. Zastąpi je innowacyjny system zarządzania ruchem na skrzyżowaniach.
Za pierwszą sygnalizację świetlną na świecie uznaje się urządzenie zamontowane w 1868 roku na skrzyżowaniu Bridge Street i New Palace Yard w Londynie, nieopodal pałacu Westminsterskiego. Był to sterowany ręcznie semafor z lampą gazową, która wysyłała zielone i czerwone sygnały naprzemiennie. Działała tylko dwa miesiące z powodu wybuchu gazu. Wprowadzenie elektrycznej sygnalizacji świetlnej, datowane jest na 1914 rok, kiedy to w Cleveland zamontowano dwukomorowe urządzenia na jednym ze skrzyżowań.
Pierwsza sygnalizacja świetlna w Polsce powstała w 1926 roku na przecięciu Marszałkowskiej i Al. Jerozolimskich w Warszawie. Od tego czasu zmienił się tylko system sterowania światłami, ale idea od lat pozostała ta sama.
Automatyczne samochody pojadą bez świateł
Źródło: MIT
Wprowadzenie na rynek automatycznych samochodów spowoduje kompletną przebudowę dróg. Nie będzie już potrzeby stosowania świateł, ponieważ pojazdy będą mogły komunikować się ze sobą bezpośrednio i same ustalać kolejność przejazdu. Naukowcy z MIT, Szwajcarskiego Instytutu Technologii i włoskiego National Research Council wpadli na pomysł, jak wprowadzić takie rozwiązanie.
Żródło: MIT
Ich system zakłada umieszczenie w samochodach czujników, które pozwolą zachować bezpieczną odległość pomiędzy pojazdami i uniemożliwią zderzenia. Prędkość będzie automatycznie sterowana, tak by samochody płynnie przejeżdżały przez skrzyżowanie bez konieczności zatrzymywania się przed nim. – Skrzyżowania są szczególnie złożonymi miejscami, ponieważ zbiegają się tu dwa strumienie ruchu na jednej powierzchni – mówi architekt Carlo Ratti z MIT.
Ograniczą zanieczyszczenia i zużycie energii
Dzięki temu, że o tym kto ma pierwszeństwo nie będą rozstrzygać światła na skrzyżowaniu, ale samochody będą przez nie przejeżdżać płynnie, dostosowując swoją prędkość podczas dojazdu do niego, system będzie bardziej sprawny niż funkcjonujący obecnie. Spadnie poziom zanieczyszczeń emitowanych przez stojące na światłach samochody oraz zmniejszy się zużycie energii elektrycznej w pojazdach.
Źródło: MIT
Dzięki zastosowaniu algorytmów i bezpośredniej komunikacji pomiędzy pojazdami przejazd przez skrzyżowanie będzie szybszy. Naukowcy chcą wyeliminować decyzję człowieka, który za każdym razem musi się zastanowić, czy może jechać. Komputer pokładowy samochodu będzie to wiedział na kilkadziesiąt metrów przed skrzyżowaniem. Według naukowców pozwoli to na dwukrotne zwiększenie przepustowości istniejących skrzyżowań, zmniejszenie korków i uniknięcie konieczności budowy nowych dróg.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.