Partnerzy serwisu:
Felietony i komentarze

Bezpłatna komunikacja w Warszawie. Miły, pusty gest [komentarz]

Dalej Wstecz
Data publikacji:
2019-09-27 12:00
Tagi:
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Bezpłatna komunikacja w Warszawie. Miły, pusty gest [komentarz]
fot. Michał Szymajda
W czwartek prezydent Warszawy Rafał Trzaskowski znienacka poinformował, że w piątek komunikacja miejska będzie bezpłatna. Nie skorzystają z tego ani ci pasażerowie, którzy kupią bilet i o tym, że to bez sensu dowiedzą się przy wejściu do metra, ani pół miliona warszawiaków, którzy codziennie korzystają z karty miejskiej. Właściwie, nie wiadomo kto z tego skorzysta.

Warszawiacy po raz drugi w ciągu tygodnia jeżdżą bez biletów. W niedzielę nie kasowali ich z okazji Dnia Bez Samochodu. W piątek, jak prezydent zatwittował dzień wcześniej, przy okazji ostatniego dnia Strajku Klimatycznego.

Trzaskowski nie wyjaśnił jaki jest cel takiego, wydanego z dnia na dzień, zarządzenia. Trzeba się domyślać. Z zawartych w tym samym twittcie pochwał dla transportu publicznego można wnioskować, że chodzi o zachętę, by zamiast samochodu wybrać metro, tramwaj lub autobus.



Panie prezydencie, cel szczytny, efekt zapewne mizerny.

Kilka dni temu przysłuchiwałem się w Gdańsku debacie z udziałem szefów kilku kolei regionalnych, wożących pasażerów do głównych polskich aglomeracji. Wszyscy, w tym prezesi warszawskich SKM-ki i WKD-ki, dość zgodnie twierdzili, że kluczowe dla przyciągnięcia pasażera do transportu publicznego są jego częstotliwość i punktualność. Żeby ktokolwiek zamienił auto na autobus/tramwaj/pociąg/metro, musi mu zaufać. Mieć pewność, że może z niego skorzystać o każdej porze dnia i że się nie spóźni.

Gdzieś dalej liczył się komfort podróży, czyli możliwość przejrzenia maili lub krótkiej drzemki w czystym i jasnym pojeździe, zamiast bezustannego kręcenia kierownicą. Cena biletu, według specjalistów, ma znaczenie niewielkie.

Tym bardziej w takim mieście jak Warszawa, w którym transport publiczny jest bardzo tani. Za 98 zł miesięcznie można jeździć wszystkim, wszędzie, nie tylko w granicach Warszawy, ale też podwarszawskich gmin. Stawiam tezę i jestem gotów jej zaciekle bronić, że jeśli ta cena – minimalna w porównaniu do kosztów korzystania i utrzymywania samochodu – nie przekonała kogoś do korzystania z transportu publicznego, to jej ucięcie też go nie przekona.

W ramach ostatniego Barometru Warszawskiego warszawiacy zostali spytani o najważniejszą negatywną cechę warszawskiej komunikacji miejskiej. Tylko w 6 proc. zwrócili uwagę na ceny przejazdów. Znacznie częściej na tłok, niepunktualność, czy fakt, że w autobusach jest za zimno lub za gorąco.

Gdy pół roku temu pytałem Justynę Glusman, odpowiedzialną w warszawskim ratuszu za zrównoważony rozwój i zieleń miejską, jakie są efekty darmowej komunikacji – wprowadzanej w dni smogowe – przyznała, że czysto marketingowe, a wzrostu liczby pasażerów właściwie nie ma. Rafał Trzaskowski zrobi lepszy uczynek dla przyszłości naszej planety, jeśli – utrzymując wysoki poziom transportu publicznego i konsekwentnie rozbudowując metro – zacznie zniechęcać warszawiaków do pchania się samochodami do centrum miasta. Wtedy niejeden kierowca zauważy, że metro lub SKM-ka są szybsze i wygodniejsze. To żaden radykalizm, niejeden prezydent dużego miasta w Polsce już to robi. Ale wymaga większej odwagi niż jednodniowa rezygnacja z biletów.

Podziel się z innymi:


facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz również
Kraków. Rekompensata dla pasażerów z kartą miejską za darmowe dni?

Prawo & Finanse

Kraków. Rekompensata dla pasażerów z kartą miejską za darmowe dni?

Jakub Dybalski 22 sierpnia 2019

Ostrołęka. Komunikacja bezpłatna, ale pasażerów mniej

Komunikacja

Ostrołęka. Komunikacja bezpłatna, ale pasażerów mniej

Przemysław Farsewicz 28 lipca 2019

 

 

 

 

 

 

Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.


współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5