Partnerzy serwisu:
Komunikacja

Rok bezpłatnej komunikacji miejskiej w Wałczu. Co się zmieniło?

Dalej Wstecz
Partner działu

Sultof

Data publikacji:
03-07-2025
Ostatnia modyfikacja:
03-07-2025
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
TP

Podziel się ze znajomymi:

KOMUNIKACJA
Rok bezpłatnej komunikacji miejskiej w Wałczu. Co się zmieniło?
fot. ZKM Wałcz
Od kwietnia 2024 roku Wałcz należy do grona miast z bezpłatną komunikacją miejską. Po 12 miesiącach funkcjonowania programu miasto chwali się sukcesem – liczba pasażerów niemal się podwoiła, a na ulicach ubyło samochodów. Czy to dowód, że darmowe autobusy naprawdę działają?

Od 1 kwietnia 2024 roku Wałcz znajduje się na liście polskich miast z bezpłatną komunikacją miejską. Przed wdrożeniem tego rozwiązania zakładano, że zachęci ono mieszkańców do częstszych podróży autobusami i ograniczy korki. Czy po kilkunastu miesiącach funkcjonowania systemu według nowych zasad można stwierdzić, że udało się zrealizować te cele?

Liczba pasażerów autobusów wzrosła w ciągu roku. Jak bardzo?

Radni zachodniopomorskiego Wałcza zdecydowali w ubiegłym roku, że miejska komunikacja stanie się bezpłatna dla wszystkich chętnych – nie tylko dla mieszkańców czy osób płacących podatki w tym mieście. Jak to wygląda dzisiaj? Tak samo – komunikacja jest bezpłatna dla wszystkich pasażerów. Z uzyskanych przez nas informacji wynika też, że nie ma planów ograniczania projektu, na razie jest on bezterminowy. Jeśli już coś się zmieni, to zasięg usług przewozowych: w fazie planowania jest rozszerzenie oferty przewozowej o osiedla oraz ulice, do których na razie nie dociera komunikacja miejska.

Wprowadzając bezpłatną komunikację, miejscy decydenci zakładali, że zmniejszy ona ruch samochodowy. Udało się zrealizować cel? Zapytaliśmy o to Marka Wizę, prezesa Zakładu Komunikacji Miejskiej w Wałczu:

– Zauważalnie zmniejszył się ruch samochodów osobowych na ulicach Wałcza, łatwiej się poruszać, a parkingi stały się mniej oblegane. Jeszcze mamy dość uciążliwy tranzyt przez ulice Wałcza, ale to niebawem przestanie być problemem po zakończeniu wszystkich obwodnic miasta szczególnie DK 22 oraz połączenie jej z S10 – przekonuje Wiza.

Wdrożenie bezpłatnej komunikacji miejskiej powinno też przynieść poważny wzrost liczby pasażerów. Jak było w tym przypadku? Z danych przekazanych przez prezesa ZKM wynika, że wzrost przewiezionych pasażerów rzeczywiście jest wyraźny – w ciągu roku obowiązywania programu (01.04.2024-01.04.2025) wyniósł on 108 proc. (względem wcześniejszych 12 miesięcy). Zaznaczono przy tym, że z każdym miesiącem liczba pasażerów rośnie.

Nowe autobusy, układy połączeń, rozkłady i przystanki

Co jeszcze zmieniło się od 1 kwietnia 2024 roku? Z eksploatacji wycofano stare autobusy, a w mich miejsce wprowadzono 8 zeroemisyjnych pojazdów Yutong E9. Obecnie na tabor składa się także 5 autobusów spalinowych Autosan. To jednak nie wszystko:

– Uruchomiliśmy dodatkowe cztery przystanki autobusowe. Jesteśmy też w fazie optymalizacji oferty przewozowej dla miasta Wałcz. Aktualnie jesteśmy w trakcie konsultacji społecznych nowych rozkładów i układów połączeń. Ich wprowadzenie spodziewane jest od 1.09.2025 roku – dodaje Marek Wiza.

Koszty nie załamały projektu. Ale pojawił się problem organizacyjny

Istotne są też koszty. W marcu 2024 roku mogliście przeczytać w serwisie Transport Publiczny, że miesięczny przychód ZKM ze sprzedaży biletów to około 20,2 tysiąca złotych, a koszty ich produkcji, dystrybucji oraz kontroli wynoszą (wciąż w skali miesiąca) 5 tysięcy złotych. Różnicę wynoszącą kilkanaście tysięcy złotych spółce transportowej przekazuje miasto. I najwyraźniej nie jest to obciążenie ponad możliwości budżetu, skoro projekt jest kontynuowany.

Czy zatem można stwierdzić, że wszystko działa bezproblemowo? Nie do końca. Z darmowych przejazdów nie mogą korzystać mieszkańcy kilku miejscowości położonych w okolicach Wałcza, chociaż docierają tam miejskie autobusy.

– Jako ZKM obsługujemy kilka miejscowości pobliskiej Gminy wiejskiej Wałcz i tam niestety nie uzyskaliśmy zgody na komunikację bezpłatną od Wójta Gminy. Tłumaczy to nierównym traktowaniem innych przewoźników operujących na terenie tej gminy. Z naszej strony cały czas namawiamy Wójta na komunikację bezpłatną – wyjaśnia prezes ZKM.

W jaki sposób bezpłatna komunikacja wpłynęła na ruch turystyczny w miejscowości oraz liczbę jego mieszkańców. Kilka kwartałów temu można było spotkać się z opiniami, że rozwiązanie będzie przyciągać ludzi – nawet na dłużej. Niestety, nie udało nam się dowiedzieć, czy rzeczywiście ta korelacja jest widoczna. Dowidzieliśmy się jedynie, że „problem jest bardziej złożony i połączony z innymi uwarunkowaniami”.
Partner działu

Sultof

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Pierwsze miasto wojewódzkie z bezpłatną komunikacją miejską

Komunikacja

Pierwsze miasto wojewódzkie z bezpłatną komunikacją miejską

UM Gorzów Wielkopolski 20 stycznia 2025

Gorzów wprowadza bezpłatną komunikację. Dla kogo?

Komunikacja

Gorzów wprowadza bezpłatną komunikację. Dla kogo?

UM Gorzów Wielkopolski 26 czerwca 2024

Nowy Tomyśl ma już pierwszy elektrobus

Komunikacja

Nowy Tomyśl ma już pierwszy elektrobus

Jakub Rösler 04 czerwca 2024

Elektrobusy i bezpłatna komunikacja miejska w Złotoryi

Komunikacja

Nieudane pożegnanie. Czyli Miasteczko Śląskie i ZTM

Prawo & Finanse

Zobacz również:

Pierwsze miasto wojewódzkie z bezpłatną komunikacją miejską

Komunikacja

Pierwsze miasto wojewódzkie z bezpłatną komunikacją miejską

UM Gorzów Wielkopolski 20 stycznia 2025

Gorzów wprowadza bezpłatną komunikację. Dla kogo?

Komunikacja

Gorzów wprowadza bezpłatną komunikację. Dla kogo?

UM Gorzów Wielkopolski 26 czerwca 2024

Nowy Tomyśl ma już pierwszy elektrobus

Komunikacja

Nowy Tomyśl ma już pierwszy elektrobus

Jakub Rösler 04 czerwca 2024

Elektrobusy i bezpłatna komunikacja miejska w Złotoryi

Komunikacja

Nieudane pożegnanie. Czyli Miasteczko Śląskie i ZTM

Prawo & Finanse

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5
Zamknij