Partnerzy serwisu:
Komunikacja

InnoTrans 2016. TEB nie umarł. W wersji mini jeździ w Berlinie

Dalej Wstecz
Partner działu

Sultof

Data publikacji:
22-09-2016
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Transport-Publiczny.pl

Podziel się ze znajomymi:

Pamiętacie chiński wyniesiony autobus, pod którym mogą przejeżdżać samochody? Ten który powstał w fabryce, której potem nie mogli znaleźć dziennikarze? Jest prezentowany na InnoTransie.

Firma TEB Technologies przyciąga wzrok efektowną jeżdżącą makietą. Metrowy mini-TEB kursuje tam i z powrotem, a pod nim przejeżdżają małe samochody. Wszystko świeci ledowo, miga. Tylko co jakiś czas któryś z samochodzików wpada w szynę i wtedy całość musi poprawiać czuwający nad makietą inżynier.

Pomysł dla Chin

– Zdajemy sobie sprawę, że każde miasto jest inne i nie wszędzie nasz pojazd będzie miał zastosowanie – powiedziała nam przedstawicielka TEB Technologies. – Ale mamy podpisane porozumienia z kilkoma regionami północnych Chin, a docelowo chcielibyśmy, żeby TEB kursował w Pekinie. Pojazd nadaje się do tych tras, które są w miarę proste, bez zakrętów, stale zatłoczone. A takich w Pekinie nie brakuje – tłumaczyła.

O TEBie już pisaliśmy. To specyficzny rodzaj autobuso-tramwaju, który porusza się po szynach o szerokości dwóch pasów jezdni, ale cześć pasażerska zaczyna się powyżej 2 metrów nad powierzchnią jezdni, wiec pod spodem mogą przejeżdżać auta. Całość jest napędzana elektrycznie. Pojazdy maksymalnej wielkości (złożone z czterech, 12-metrowych części) mogą zabierać 1200-1400 pasażerów. Będą w założeniu poruszały się z prędkością 40 km/h (średnia prędkość autobusu w większych chińskich miastach to 15-20 km/h). Według twórców TEB pozwala zredukować 25-35 proc. zatłoczenia powodowanego przez autobusy BRT.

Prawy pas dla ciężarówek


Na stoisku odpowiedziano nam też na często podnoszony zarzut, że pojazd jest jednak zbyt niski na publiczne drogi, bo o ile mały samochód się pod nim zmieści, to ciężarówka już nie. – Pod spodem będzie wystarczająco dużo miejsca również dla SUV-ów. TEB jest przeznaczony na sześciopasmowe trasy. Zajmie po dwa pasy w każdym kierunku, środkowy i lewy, prawym będą mogły przejechać wyższe pojazdy – tłumaczyła nam przedstawicielka firmy.

Wydaje się, że największy koszt, jeśli chodzi o infrastrukturę, dotyczy rozmieszczonych co kilometr, wyspowych przystanków, na poziomie pojazdu, które jednak mają tez pełnić rolę kładek dla pieszych. Wspomniane szyny maja zająć fragment jezdni o szerokości 40 cm.

Jednak powstanie?


Kilka tygodni temu świat obiegło nagranie z prezentacji prototypu TEB-a w pełnej skali. Film można obejrzeć na stoisku firmy w Berlinie. Kilka dni później chińskie media zasugerowały, że firma ma problemy finansowe, a fabryka, w której miał powstać prototyp... nie istnieje. Na InnoTransie jednak się wystawia, a jej przedstawiciele tłumaczą, że model biznesowy projektu polega na specyficznej wersji partnerstwa publiczno-prywatnego: władze lokalne zapewniają przestrzeń, głownie na stworzenie infrastruktury, którą firma zbuduje dzięki prywatnym funduszom, a potem będzie czerpać zyski z przewozów i reklamy. Po uruchomieniu masowej produkcji firma planuje też dostarczać pojazdy i podpisywać z chętnymi przewoźnikami długie, 30-letnie umowy, nieco przypominające franczyzę.

W grudniu zeszłego roku TEB Technologies podpisało porozumienie z miastem Zhoukou w prowincji Henan. Lokalne władze przeznaczyły teren w specjalnej strefie ekonomicznej na tor testowy, a także wskazały odcinki dla 120 km tras dla nowych pojazdów. Projekt TEB został wpisany do gospodarczych planów pięcioletnich prowincji. Na zatwierdzenie czeka 200 km tras w innym mieście – Zhengzhou.
Przedstawiciele firmy planują, że pierwsza linia działająca w warunkach miejskich powstanie za dwa lata.
Partner działu

Sultof

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

„Parkuj i jedź” na Żeraniu gotowe. Zostały odbiory

Komunikacja

Szamotuły szukają wykonawcy systemu komunikacji miejsko-gminnej

Komunikacja

Bytom. Tramwaje wracają na ul. Katowicką

Komunikacja

Bytom. Tramwaje wracają na ul. Katowicką

inf. pras. 24 września 2019

Technologia SiC od Medcom w nowych tramwajach Moderus Gamma

Komunikacja

Elbląg dokupuje tramwaj. Nietypowy, jak poprzednie

Komunikacja

Elbląg dokupuje tramwaj. Nietypowy, jak poprzednie

Witold Urbanowicz 11 października 2018

Zobacz również:

„Parkuj i jedź” na Żeraniu gotowe. Zostały odbiory

Komunikacja

Szamotuły szukają wykonawcy systemu komunikacji miejsko-gminnej

Komunikacja

Bytom. Tramwaje wracają na ul. Katowicką

Komunikacja

Bytom. Tramwaje wracają na ul. Katowicką

inf. pras. 24 września 2019

Technologia SiC od Medcom w nowych tramwajach Moderus Gamma

Komunikacja

Elbląg dokupuje tramwaj. Nietypowy, jak poprzednie

Komunikacja

Elbląg dokupuje tramwaj. Nietypowy, jak poprzednie

Witold Urbanowicz 11 października 2018

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5