Partnerzy serwisu:
Mobilność

InnoTrans 2016. Pierwszy hyperloop w przyszłym roku

Dalej Wstecz
Data publikacji:
23-09-2016
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Transport-Publiczny.pl

Podziel się ze znajomymi:

– Pierwszy prototyp, z kapsułą, napędem na torze mniej więcej kilometrowej długości, chcemy zaprezentować w pierwszym lub drugim kwartale przyszłego roku. W listopadzie ogłosimy dokładny harmonogram – mówi Bruce Upbin, wiceszef biura prasowego Hyperloop One. Obie amerykańskie firmy, które chcą zbudować hyperloopa, wystawiają się na targach w Berlinie.

"Wystawiają się" to określenie nieco na wyrost. Hyperloop One ma stoisko w formie szkieletu tuby, w której ma się poruszać kapsuła, wiec można zyskać pojęcie o rozmiarach całego przedsięwzięcia. Druga z firm, Hyperloop Transportation Technologies, prezentuje gogle, dzięki którym można obejrzeć wirtualne wnętrze kapsuły, które – przynajmniej w takiej formie – nie robi aż tak klaustrofobicznego wrażenia, jak można by się było spodziewać.

– Oni mówią, że chcą zbudować hyperloopa, my go budujemy – uszczypliwie zauważa w rozmowie z nami Upbin. Jego firma jest tą, która w maju zaprezentowała na pustyni w Newadzie napęd nowego środka transportu. – To nie mogło być efektowne, bo to zaledwie test części [na YouTube'ie można obejrzeć krótkie nagranie w którym widać więcej kurzu niż nowoczesnych technologii – red.]. A my jednak mamy świadomość, że przekonuje to, co jest realne. Dlatego w przyszłym roku planujemy zaprezentować prototyp – wyjaśnia.

Hyperloop jest określany jako zupełnie nowy środek transportu. To kapsuły, które poruszają się z minimalnym tarciem i minimalnym oporem powietrza wewnątrz specjalnej tuby, przekraczając 1000 km/h, ponoć tańsze w budowie niż kolej dużych prędkości. Dużo się o nich mówi, choć... na razie, poza wspomnianym testem napędu, istnieją tylko w głowach inżynierów.

Hyperloop One na razie podpisało kilka porozumień na całym świecie, z czego pięć umów ma bardzo poważny charakter. Najpoważniejszą jest współpraca z przewoźnikiem pasażerskim z Dubaju – RTA. Emirat chciałby się pochwalić kursującym hyperloopem już podczas organizowanych przez siebie targów EXPO 2020. Poza tym, środkiem transportu zainteresowane są władze Rosji, które chciałyby w wersji pasażerskiej połączyć centrum Moskwy z przedmieściami, a także, głownie dla potrzeb przewozu towarów, stworzyć linię transsyberyjską, łącząca przede wszystkim Kamczatkę z resztą kraju droga podwodną.
 
Głośno zrobiło się kilka tygodni temu o połączeniu Sztokholmu z Helsinkami z przystankiem na wyspach Alandzkich. Hyperloop One ma też w planach zbudowanie linii w rodzimej Kalifornii. – Pomysł moskiewski rzeczywiście wydaje się dość krótki jeśli chodzi o odległość. Hyperloop raczej nadaje się na trasy kilkusetkilometrowe i dłuższe. Ale dlaczego nie spróbować? – zastanawia się przedstawiciel firmy.

Dziś Hyperloop One dysponuje ok. 150 mln dol. zebranego kapitału. Pomysł spółki polega na sprzedawaniu technologii, a kupujący sam zbuduje stosowną infrastrukturę. Upbin szacuje, że np. projekt skandynawski będzie kosztował ok. 20 mld euro. Koszt biletu dla pasażera to ok. 25-30 euro, czyli dużo taniej niż bilet lotniczy. Trudno nie zauważyć, że choć hyperloop budzi emocje jako pasażerski środek transportu, to firmy pracujące nad tą koncepcją, coraz częściej wspominają o przewozach towarowych.

Druga z firm, HTT, podpisała już jakiś czas temu porozumienie z rządem Słowacji dotyczące połączenia hyperloopem stolicy tego kraju z Wiedniem i Budapesztem. Na InnoTransie HTT, poza wirtualna kapsułą chwali się tez interaktywnymi oknami, które w tych kapsuła maja być zaprezentowane.

Nie tylko amerykańskie firmy, które pracują nad komercyjnym wykorzystaniem hyperloopa, interesują się tym tematem. Na InnoTransie wystawiają się też uczelnie. Niewielka makietę takiego pojazdu, zaprezentowali m.in. inżynierowie z uniwersytetu w Delft.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

USA. Miasto Apple’a rozważa budowę hyperloopa

Komunikacja

USA. Miasto Apple’a rozważa budowę hyperloopa

Jakub Dybalski 07 sierpnia 2018

Niemcy po raz kolejny wygrali konkurs Elona Muska na hyperloop

Komunikacja

Wibracje problemem dla Hyperloopa

Komunikacja

Wibracje problemem dla Hyperloopa

Przemysław Farsewicz 01 lipca 2018

Zobacz również:

USA. Miasto Apple’a rozważa budowę hyperloopa

Komunikacja

USA. Miasto Apple’a rozważa budowę hyperloopa

Jakub Dybalski 07 sierpnia 2018

Niemcy po raz kolejny wygrali konkurs Elona Muska na hyperloop

Komunikacja

Wibracje problemem dla Hyperloopa

Komunikacja

Wibracje problemem dla Hyperloopa

Przemysław Farsewicz 01 lipca 2018

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5