Partnerzy serwisu:
Mobilność

Jest pierwszy projekt hyperloopa. Helsinki – Sztokholm za 19 mld euro

Dalej Wstecz
Autor:

Jakub Dybalski

Data publikacji:
2016-07-06 15:10
Tagi:
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Jest pierwszy projekt hyperloopa. Helsinki – Sztokholm za 19 mld euro
źródło: Hyperloop One
Dwie spółki doradcze FS Links i KPMG zaprezentowały w tym tygodniu podczas konferencji Northern Lights w Helsinkach wyniki konsultacji pierwszego pełnego projektu budowy hyperloopa na świecie. Zaproponowane przez nie połączenie stolic Finlandii i Sztokholmu kosztowałoby 19 mld euro. Podróż między Helsinkami a Sztokholmem trwałaby pół godziny.

KPMG, jedna z największych na świecie firm doradczych oraz FS Links, mająca siedzibę na Wyspach Alandzkich firma badawcza promująca rozwój połączeń transportowych między Szwecją a Finlandią, odpowiedziały na pomysł Hyperloop One, czyli jednej z dwóch głównych firm, które planują wykorzystać komercyjnie pomysł na stworzenie hyperloopa. Kilka miesięcy temu amerykańska firma ogłosiła HyperloopOne Global Challenge, czyli rodzaj ogólnoświatowego konkursu na lokalizację pierwszego hyperloopa. Ich konkurenci czyli Hyperloop Transport Technologies zdążyli już podpisać list intencyjny z rządem Słowacji w sprawie hyperloopowego połączenia Bratysławy z Wiedniem i Budapesztem.

Hyperloop to nowatorski środek transportu, którego rozwój od pewnego czasu jest wspierany przez amerykańskiego miliardera z branży nowoczesnych technologii Elona Muska. Kapsuły z pasażerami lub towarem poruszają się wewnątrz specjalnej tuby. Dzięki ograniczeniu tarcia i oporu powietrza mogą się poruszać z prędkością przekraczającą 1000 km/h.

Fińscy i szwedzcy specjaliści proponują by 500-kilometrowa tuba połączyła oba nordyckie kraje przechodząc przez położone mniej więcej w połowie drogi Wyspy Alandzkie. Zostałaby poprowadzona częściowo w ziemi, częściowo na pylonach, a w największej części po dnie Bałtyku. Fińskie miasto Salo już podpisało list intencyjny z Hyperloop One, w którym zadeklarowało, że chce się znaleźć na trasie hyperloopa.


źródło: Hyperloop One

Akurat to miejsce wydaje się dla tego rodzaju inwestycji idealne. Dziś podróż z Helsinek do Sztokholmu to albo 3–4 godzinny lot samolotem (z uwzględnieniem dojazdów do i z lotniska) albo całonocny, kilkunastogodzinny rejs promem. Tymczasem FS Links przekonuje, że połączenie mogłoby powiązać oba miasta na wzór relacji jakie zaczynają łączyć duńską Kopenhagę i szwedzkie Malmoe dzięki Mostowi nad Sundem. Już dziś są na tyle bliskie że rejon określa się wspólną nazwą Oresund.

Według obliczeń projektantów całość miałaby kosztować 19 mld euro (dokładniejsze wyliczenia zawarte są w projekcie dostępnym pod tym linkiem), co oznacza koszt jednego kilometra na poziomie 38 mln euro. Dla porównania koszt planowanych kolei dużych prędkości między Londynem a Birmingham to ok. 100 mln euro za kilometr, a w Kalifornii – ok. 75 mln euro za kilometr. A mowa tu tylko o infrastrukturze.

Hyperloop miałby przewozić 43 mln pasażerów rocznie. Tylko na skróconym czasie podróży można by było każdego roku zaoszczędzić ponad 320 mln euro. Projektanci powołują się na efekt wspomnianego mostu nad cieśniną Sund. W ciągu półtorej dekady liczba osób przeprawiających się przez cieśninę w drodze do pracy wzrosła ponad sześciokrotnie (do 18 tys. każdego dnia) a sama przeprawa uruchomiła powstanie 76 tys. nowych miejsc pracy.

Podziel się z innymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz również
Hyperloop w Moskwie?

Mobilność

Hyperloop w Moskwie?

Jakub Dybalski 23 czerwca 2016

Cena biletu na hyperloop między pociągiem a samolotem?

Mobilność

Cena biletu na hyperloop między pociągiem a samolotem?

Jakub Dybalski 15 czerwca 2016

 

 

 

 

 

 

Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.


współpraca
Rynek Kolejowy Onet biznes Invest Map Interia TSL biznes
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMS