Shervin Pishevar, jeden z założycieli firmy Hyperloop One, poinformował o porozumieniu ze stolicą Rosji w sprawie prac nad zbudowaniem tam hyperloopa. To kolejne miejsce na świecie, które życzliwym okiem patrzy na amerykański pomysł na rewolucję transportową.
Kilka miesięcy temu porozumienie z rządem Słowacji w sprawie zbudowania hyperloopa łączącego Bratysławę z Wiedniem i Budapesztem, podpisali przedstawiciele głównego konkurenta Hyperloop One, firmy Hyperloop Transport Technologies. Zarówno HTT jak i Hyperloop One starają się przekuć w biznes nowatorski pomysł amerykańskiego miliardera i potentata w branży nowych technologii Elona Muska, który rzucił pomysł stworzenia nowego środka transportu.
Porozumienie z Moskwą, oraz rosyjską firmą z branży infrastrukturalnej Summa Group, w którym ponoć miał swój udział również prezydent Władimir Putin, dotyczy połączenia dwóch tamtejszych lotnisk, bądź centrum miasta z najbardziej oddalonymi osiedlami. To oznaczałoby, że hyperloop jeździłby na krótszej trasie niż teoretycznie powinien obsługiwać, a więc nie rozwijałby też planowanej prędkości, czyli ok. 1000 km/h. Pishevar w opublikowanej informacji prasowej wskazuje, że jego firma będzie dążyła do tego by zaproponować Rosji budowę hyperloopa do przewozu towarów, który będzie łączył Europę z Dalekim Wschodem.
Hyperloop to specjalna kapsuła do przewozu pasażerów lub towarów poruszające się w tubie. Dzięki zminimalizowaniu oporu powietrza i tarcia, może poruszać się z olbrzymią prędkością. Jej największym minusem jest na razie to, że… nie istnieje. Kilka tygodni temu Hyperloop One przeprowadził pierwszy demonstracyjny test napędu na kilkusetmetrowej szynie zbudowanej pod Las Vegas.
Porozumienie w Moskwie nie zakłada rosyjskiej pomocy finansowej, jedynie – według informacji prasowych – ułatwienia administracyjne i prawne. Projekt ma zostać sfinansowany ze środków Hyperloop One. Ponieważ jednak hyperloop wciąż wygląda futurystycznie, wskazane przez szefa Hyperloop One Roba Lloyda terminy uruchomienia pierwszych połączeń w Rosji – towarowych w 2019 r. i pasażerskich w 2021 r. – brzmią mało wiarygodnie.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.