Partnerzy serwisu:
Komunikacja

II linia metra przewiozła w rok 35 mln pasażerów

Dalej Wstecz
Partner działu

Sultof

Data publikacji:
08-03-2016
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

KOMUNIKACJA
II linia metra przewiozła w rok 35 mln pasażerów
Mija dokładnie rok od otwarcia centralnego odcinka II linii metra, na którym znajduje się siedem stacji. W tym czasie z nowej trasy skorzystało 35 milionów pasażerów. Jeszcze w tym półroczu ruszyć ma budowa kolejnych odcinków.

Centralny odcinek II linii metra został uruchomiony w niedzielę 8 marca 2015 r. ok. 6-kilometrowy odcinek pomiędzy Rondem Daszyńskiego a Dworcem Wileńskim pociągi pokonują według rozkładu w 11 minut. Średnio dziennie korzysta z II linii ok. 110 tys. pasażerów – taki wynik nowa linia, wg prognoz, miała osiągnąć dopiero po trzech latach funkcjonowania. Bardzo popularny jest łącznik przesiadkowy między liniami na Świętokrzyskiej. Korzysta z niego ok. 40 tys. pasażerów dziennie – to więcej niż z liczba osób wchodzących bądź wychodzących na którejkolwiek stacji II linii.

Rekordy II linii metra

Całkowita długość centralnego odcinka II linii metra to ok. 6,3 km. Łączy on dwa brzegi Wisły tunelami o długości 920 m (tunel północny) oraz 935 m (tunel południowy). Jak podaje Metro, od momentu otwarcia do końca stycznia pociągi Inspiro przejechały z pasażerami 1 mln 126 tys. km – odpowiada to 28 okrążeniom kuli ziemskiej.

Ulubioną stacją, jak wynika z badań, został Nowy Świat – Uniwersytet. Z kolei sąsiedni przystanek Centrum Nauki Kopernik może poszczycić się najdłuższymi schodami ruchomymi w Polsce (40,4 m długości).

Umowę na projekt i budowę z konsorcjum firm Astaldi, Gülermak i Przedsiębiorstwo Budowy Dróg i Mostów z Mińska Mazowieckiego, które później utworzyło spółkę AGP Metro, podpisano pod koniec października 2009 r. Pierwsze prace ruszyły we wrześniu 2010 r., choć front robót na dobre rozkręcił się dopiero w połowie 2011 r. – wtedy też pierwsza z tarcz zaczęła drążyć tunel. W czasie budowy stacji wydobyto 1,5 mln metrów sześciennych ziemi, a niezbędna dokumentacja liczyła aż 900 tomów. Pierwotnie centralny odcinek II linii metra miał zostać ukończony w październiku 2013 r., jednak ostatecznie wydłużono ten termin o 11 miesięcy – do końca września 2014 r. Wykonawca zgłosił zakończenie inwestycji w tym terminie, później jednak trwały długie odbiory.

Co dalej


W tym półroczu ma rozpocząć się budowa kolejnych stacji. W pierwszej kolejności powstaną odcinki 3+3 – czyli po trzy stacje w kierunku zachodnim, na Wolę i trzy w stronę wschodnio-północną, na Targówek. Na ok. 3,4- kilometrowym odcinku zachodnim przewidziano stacje Wolska (umiejscowiona pod ul. Płocką w rejonie skrzyżowania z ul. Wolską), Młynów (planowana pod ul. Górczewską po wschodniej stronie wiaduktu kolejowego w rejonie ul. Sokołowskiej i Syreny) oraz Księcia Janusza (pod ul. Górczewską w rejonie skrzyżowania z ul. Księcia Janusza). Na wykonawcę wybrano firmę Gülermak, która zaoferowała kwotę 1 mln 148 tys. zł. Na ok. 3,12-kilometrowym odcinku wschodnio-północnym znajda się stacje Szwedzka (pod ul. Strzelecką po wschodniej stronie ul. Stalowej), Targówek (w okolicy skrzyżowania ul. Pratulińskiej z ul. M. Ossowskiego) oraz Trocka (w rejonie skrzyżowania ul. Pratulińskiej z Trocką). Tutaj najkorzystniejszą ofertę złożyło Astaldi, proponując 1 mln 67 tys. zł. Prace powinny zakończyć się w 2019 r.

Jednocześnie w 2016 r. ma zostać ogłoszony przetarg na tabor. Dla potrzeb rozbudowanej II linii metra potrzeba minimum 20 nowych składów, ale liczba ta może wzrosnąć do 60, jeśli Metro zdecyduje się na wycofanie z ruchu i sprzedaż pociągów rosyjskich.

W drugim etapie rozbudowy – do 2022 r. – powstaną tzw. odcinki 3+2, obejmujące budowę trzech stacji na wschodnio-północnym odcinku (roboczo nazywanych „Zacisze”, „Kondratowicza” i „Bródno”) oraz dwóch na zachodnim (roboczo nazywanych „Wola Park” i „Powstańców Śląskich”). Niedawno rozstrzygnięto konkurs na koncepcje architektoniczno-budowlane stacji. Do zrealizowania pozostanie jeszcze odcinek zachodni z trzema stacjami w kierunku Chrzanowa i Połczyńskiej ze Stacją Techniczno-Postojową na Morach.
Partner działu

Sultof

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Zobacz również:

Metro zapewniło dodatkowych klientów w Wola Parku

Przestrzeń

Metro zapewniło dodatkowych klientów w Wola Parku

Witold Urbanowicz 13 sierpnia 2023

W warszawskim metrze pojawi się biblioteka publiczna

Przestrzeń

Pozostałe z wątku:

Zobacz również:

Metro zapewniło dodatkowych klientów w Wola Parku

Przestrzeń

Metro zapewniło dodatkowych klientów w Wola Parku

Witold Urbanowicz 13 sierpnia 2023

W warszawskim metrze pojawi się biblioteka publiczna

Przestrzeń

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5