Partnerzy serwisu:
Prawo & Finanse

Gorzów. Tramwaj dwusystemowy dojedzie do Strzelec Krajeńskich?

Dalej Wstecz
Data publikacji:
13-01-2023
Ostatnia modyfikacja:
31-01-2023
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

PRAWO & FINANSE
Gorzów. Tramwaj dwusystemowy dojedzie do Strzelec Krajeńskich?
fot. MJ
Okazuje się, że Gorzów Wielkopolski myśli o realizacji koncepcji tramwaju dwusystemowego. Dlatego też nowe torowisko do dworca zostanie wyprowadzone w kierunku obecnego peronu pierwszego. Wstępna koncepcja mówi o dwóch trasach dla tramwajów dwusystemowych, które miałyby docierać do Strzelec Krajeńskich oraz Skwierzyny.

Gorzów Wielkopolski chce budować nowe centrum przesiadkowe przy dworcu kolejowym, co ma pozwolić na lepszą integrację komunikacji miejskiej z koleją, a także umożliwić powrót ruchu tramwajowego na ulicę Dworcową. Dokładnie o planach samorządu w tym zakresie pisaliśmy tutaj, lecz w międzyczasie pojawiły się dodatkowe informacje, które pozwalają szerzej spojrzeć na zamierzenia związane z rozbudową sieci tramwajowej.

Tory na zachód, by połączyć się z linią kolejową

Okazuje się bowiem, że gorzowski samorząd chce wykonać nowe torowisko przy dworcu w kierunku zachodnim, a nie wschodnim, tak jak opisywaliśmy to w poprzednim tekście. Na pierwszy rzut oka zmiana ta może wydawać się niezbyt istotna, lecz wcale tak nie jest, gdyż Gorzów położy tory z myślą o ich potencjalnym połączeniu z siecią kolejową, a dokładniej linią 203. Torowisko ma zostać wyprowadzone w kierunku obecnego peronu pierwszego, dzięki czemu w przyszłości możliwe będzie utworzenie tramwaju dwusystemowego, o czym zapewnia nas rzecznik gorzowskiego magistratu, Wiesław Ciepiela.

– Tramwaj dwusystemowy jest jednym z celów w budowaniu sprawnej komunikacji w Miejskim Obszarze Funkcjonalnym Gorzowa, w skład którego wchodzi również 10 innych gmin. Ta budująca się aglomeracja będzie potrzebowała dobrego skomunikowania, tramwaj dwusystemowy mógłby być ważnym elementem tej komunikacyjnej infrastruktury. Jest on wpisany w konsultowany właśnie, Plan Mobilności – tłumaczy nam Ciepiela.

Alternatywa dla kolei aglomeracyjnej

Projekt konsultowanego planu można znaleźć na stronie samorządu, a znajdziemy tam informację o tym, że rozwój tramwaju dwusystemowego mógłby być dobrą alternatywą do stworzenia systemu kolei aglomeracyjnej w Miejskim Obszarze Funkcjonalnym Gorzowa Wielkopolskiego. Dokument podaje dwie wstępne trasy, gdzie mogłyby kursować tramwaje dwusystemowe.

Tramwajem do Strzelec Krajeńskich

Pierwsza z nich w osi wschód - zachód, o długości 49 kilometrów, gdzie tramwaje miałyby kursować od nowego przystanku kolejowego Gorzów Wielkopolski Strefa Ekonomiczna, na zrewitalizowanym odcinku linii kolejowej 415, poprzez Gorzów Wielkopolski Wieprzyce, gdzie wagony miałyby wjeżdżać na sieć tramwajową przy pętli na Wieprzycach i korzystać z miejskiej infrastruktury na odcinku do dworca kolejowego lub aż do Ronda Santockiego, a tam tramwaje miałyby ponownie wjeżdżać na linię kolejową 203.

Pojazdy miałyby docierać tą linią do obecnego przystanku Strzelce Krajeńskie Wschód, gdzie miałyby zjeżdżać na zrewitalizowaną linię 426, prowadzącą do samych Strzelec Krajeńskich (przystanek S. Krajeńskie Wschód leży w miejscowości Zwierzyn, skąd do właściwych Strzelec Krajeńskich jest jeszcze prawie 7 kilometrów). W Strzelcach autorzy opracowania proponują 4 nowe przystanki, zlokalizowane odpowiednio przy ulicach Nowej, Ogrodowej, Gorzowskiej oraz Wyzwolenia.

W konsultowanym obecnie dokumencie zapisano też, że warte rozważenia jest wydłużenie trasy tramwaju na początkowym odcinku, tak aby tramwaje zaczynały i kończyły swój bieg nie na przystanku Gorzów Wielkopolski Strefa Ekonomiczna, lecz w miejscowości Lubiszyn, co pozwoliłoby połączyć transportem szynowym także Wysoką i Baczynę.



Mat. ZDG Tor

Pierwotne plany wobec Kolei Plus

Co ciekawe województwo lubuskie chciało zrewitalizować linię 415 na odcinku z Gorzowa do Myśliborza oraz linię 426 do Strzelec Krajeńskich dzięki programowi Kolej Plus. Ostatecznie projekt dotyczący linii 426 przepadł, ponieważ Strzelce Krajeńskie nie miały 10 tysięcy mieszkańców, co było warunkiem granicznym udziału w rządowym przedsięwzięciu. Natomiast projekt dotyczący linii 415 został zarzucony z powodu niechęci województwa zachodniopomorskiego, które nie zdecydowało się na rewitalizację linii 415 na swoim terenie. Jednak by zapewnić dojazd koleją do strefy przemysłowej i dużych zakładów pracy, projekt odnośnie początku linii 415 w Gorzowie “doklejono” do inwestycji dotyczącej rewitalizacji linii 363, z Gorzowa do Międzychodu. Ostatecznie ten projekt znalazł się tylko na rezerwowej liście programu Kolej Plus.

Druga trasa i spore wyzwania

Druga trasa dla tramwajów dwusystemowych to oś północ - południe z wykorzystaniem sieci tramwajowej, a w dalszej części także linii kolejowej 367. Tramwaje miałyby w tym przypadku kursować z pętli Piaski, przez dworzec PKP oraz Deszczno do Skwierzyny. Oczywiście autorzy koncepcji zawartej w strategicznych dokumentach wyraźnie podkreślają, że realizacja projektu dwusystemowego tramwaju skutkowałaby zakupem taboru hybrydowego, mogącego kursować zarówno na sieci tramwajowej jak i kolejowej, ale przede wszystkim zmian prawnych, bowiem obecnie w Polsce nie ma możliwości kursowania tramwajów na sieci PKP PLK.

Niezbędne zmiany w prawie

Przypomniał też o tym Wiesław Ciepiela, zaznaczając również, iż w tym momencie jest za wcześnie by wytyczać konkretne linie tramwaju dwusystemowego. Jednocześnie rzecznik odesłał nas do dokumentu, z którego pozyskaliśmy informacje o planowanych trasach.

– Dzisiaj jest za wcześnie, aby wytyczać już linie tramwaju, czekamy też na zmianę prawodawstwa i wierzymy, że ona nastąpi, ale na pewno będziemy chcieli, by w przyszłości, w pierwszej kolejności, mógł (tramwaj dwusystemowy - przyp. red.) łączyć Gorzów z gminami zintegrowanymi z gorzowskim MOF-ie – przekazał rzecznik.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Stadler z umową na dostawy do 504 tramwajów dwusystemowych

Komunikacja

Stadler z umową na dostawy do 504 tramwajów dwusystemowych

Witold Urbanowicz 17 stycznia 2022

Bydgoszcz. Jest pomysł na dwusystemowy tramwaj. I cała lista problemów

Przestrzeń

Karlsruhe. Bombardier dostarczy tramwaje dwusystemowe

Prawo & Finanse

Stadler dostarczy tramwaje dwusystemowe do Szwajcarii

Komunikacja

Stadler dostarczy tramwaje dwusystemowe do Szwajcarii

Witold Urbanowicz 28 sierpnia 2018

Tramwaj i kolej na jednym torze być może

Komunikacja

Tramwaj i kolej na jednym torze być może

Przemysław Farsewicz 25 sierpnia 2018

Szyna dla każdego, czyli tramwaj dwusystemowy w Nordhausen

Komunikacja

Zobacz również:

Stadler z umową na dostawy do 504 tramwajów dwusystemowych

Komunikacja

Stadler z umową na dostawy do 504 tramwajów dwusystemowych

Witold Urbanowicz 17 stycznia 2022

Bydgoszcz. Jest pomysł na dwusystemowy tramwaj. I cała lista problemów

Przestrzeń

Karlsruhe. Bombardier dostarczy tramwaje dwusystemowe

Prawo & Finanse

Stadler dostarczy tramwaje dwusystemowe do Szwajcarii

Komunikacja

Stadler dostarczy tramwaje dwusystemowe do Szwajcarii

Witold Urbanowicz 28 sierpnia 2018

Tramwaj i kolej na jednym torze być może

Komunikacja

Tramwaj i kolej na jednym torze być może

Przemysław Farsewicz 25 sierpnia 2018

Szyna dla każdego, czyli tramwaj dwusystemowy w Nordhausen

Komunikacja

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5