Partnerzy serwisu:
Przestrzeń

Bydgoszcz. Jest pomysł na dwusystemowy tramwaj. I cała lista problemów

Dalej Wstecz
Autor:

Przemysław Farsewicz

Data publikacji:
2021-06-05 09:00
Tagi:
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Bydgoszcz. Jest pomysł na dwusystemowy tramwaj. I cała lista problemów
fot. MJ
Obecnie w Polsce nie funkcjonują sieci tramwaju dwusystemowego. Obecne prawo na to nie zezwala. Przygotowana przez samorząd województwa kujawsko-pomorskiego koncepcja tramwaju metropolitalnego między Toruniem a Bydgoszczą pierwszy raz nieśmiało wskazuje, że takie rozwiązanie byłoby jednak bardzo potrzebne – zwłaszcza z ekonomicznego punktu widzenia. Tramwaj dwusystemowy pozwoliłyby wykorzystać dotychczasowy most kolejowy w Fordonie, aby przekroczyć Wisłę. Na razie temat musi pozostać w sferze rozważań, gdyż polskie prawo nie zezwala na takie rozwiązanie – i nie widać żadnych ruchów, by to miało się zmienić.

Województwo kujawsko-pomorskie opracowało koncepcję tramwaju metropolitalnego, który połączyć miałby Toruń z Bydgoszczą. Autorzy dokumentu wskazali w nim na dosyć przełomowe w polskich warunkach rozwiązanie jakim jest „tramwaj dwusystemowy”. Coraz odważniej mówi się o wykorzystywaniu kilku elementów infrastruktury przez jeden pojazd. Coś co w Polsce pozostaje wciąż nowością, za granicą – zwłaszcza w Niemczech – jest od dawna powszechnie wykorzystywanym rozwiązaniem w transporcie.

Mimo że odległość pomiędzy centrami Bydgoszczy i Torunia wynosi około 48 km, to na realizacji takiego przedsięwzięcia stoi kilka przeszkód. Najważniejszym z nich jest fakt, że w granicach Bydgoszczy metropolitalna linia tramwajowa musi przekroczyć Wisłę, której koryto ma w okolicach Fordonu ok. 350 m szerokości, a cała dolina zalewowa praktycznie półtora kilometra. Optymalnym rozwiązaniem byłaby oczywiście budowa nowego mostu przeznaczonego wyłącznie tramwajom lub budowa przeprawy równoległej do obecnej drogowo-kolejowej. Oczywiście oba rozwiązania pociągają za sobą duże koszty budowy.

Rozwiązaniem, które pozwoliłoby zaoszczędzić środki finansowe mogłoby być wykorzystanie już funkcjonującego Mostu Fordońskiego im. Rudolfa Modrzejewskiego w Bydgoszczy i realizacja w tym miejscu odcinka dwusystemowego łączącego normalnotorowy odcinek kolejowy i wąskotorowy odcinek tramwajowy w systemie trzyszynowym, gdzie jedna z szyn jest wspólna (tzw. splot torów). Na korzyść takiego rozwiązania przemawia małe wykorzystanie linii Bydgoszcz Wschód – Chełmża. – Takie wspólne wykorzystanie odcinka mostowego przez szynobus i tramwaj nie miałoby negatywnego wpływu na sprawność realizacji zarówno połączeń tramwajowych jak i kolejowych. Zaletą takiego rozwiązania jest separacja od ruchu samochodowego oraz niskie koszty inwestycyjne – podkreślają autorzy studium.

Na przeszkodzie, na co wprost wskazuje się w opracowaniu, nadal stoi polskie prawo, które jasno określa wymogi użytkowania toru kolejowego i zasady ruchu na linii kolejowej. Po pierwsze, inne są wymogi bezpieczeństwa dla lekkich pojazdów, jakimi są tramwaje, a dla pojazdów kolejowych. Wytrzymałość konstrukcyjna pudła jest znacznie mniejsza w przypadku pojazdów lekkich. Inne są również wymogi co do torów. Różnice są również w szerokości główki szyny a także jej profilu, gdzie w ruchu kolejowym stosuje się szyny o główce szerokiej na 72 mm natomiast tramwajowym na 56 mm w systemie rowkowym. Prowadzący tramwaj dwusystemowy musi znać także oba systemy, co zwiększa koszty eksploatacyjne.

– Oczywiście powyższe problemy to zaledwie część uwarunkowań prawnych składających się praktycznie na brak możliwości uruchomienia tramwaju dwusystemowego w polskich warunkach – podkreślają autorzy opracowania. Jak wskazuje się w dokumencie, do tej pory nie rozpoczęto faktycznej pracy na rzecz wykorzystania tego środka transportu, w związku z czym nie istnieją przepisy regulujące kluczowe zagadnienia na styku transportu kolejowego i tramwajowego. Co więcej, autorzy upatrują jednak nadzieję, że tak przełomowa inwestycja jak tramwaj metropolitalny między Bydgoszczą a Toruniem „stworzy podwaliny dla nowych, przełomowych rozwiązań legislacyjnych w tym zakresie”.

Liderem w wykorzystaniu tramwaju dwusystemowego są Niemcy, w którym to rozwiązanie wdrożono po raz pierwszy. Do 2018 roku w Niemczech funkcjonowało już 11 systemów sieci tramwaju dwusystemowego. Polska obecnie nie prowadzi prac, aby takie rozwiązanie zaimplementować w kraju. – W Ministerstwie Infrastruktury nie są prowadzone prace dotyczące tramwajów dwusystemowych – wyjaśnia Szymon Huptyś, rzecznik prasowy resortu.

Podziel się z innymi:


facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz również
Pierwszy tramwaj dwusystemowy Stadlera dotarł na Węgry

Przestrzeń

Pierwszy tramwaj dwusystemowy Stadlera dotarł na Węgry

Witold Urbanowicz 21 stycznia 2021

Limmattalbahn – jak lekka kolej odmieniła miasto

Mobilność

Limmattalbahn – jak lekka kolej odmieniła miasto

Roman Czubiński 11 listopada 2020

Siemens dostarczy 109 lekkich pojazdów szynowych do Zagłębia Ruhry

Komunikacja

Siemens dostarczy 109 lekkich pojazdów szynowych do Zagłębia Ruhry

inf. pras. Siemens Mobility 13 października 2020

 

 

 

 

 

Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.


współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5