Gdańsk chce zaprojektować i zbudować zajezdnię tramwajową Ujeścisko, przy której docelowo zostanie również ulokowana zajezdnia autobusowa. Nowa baza pomieści 32 długie, 45-metrowe tramwaje i zostanie wyposażona w myjnię, lakiernię czy mobilną tokarkę podtorową. Koszty jej budowy to ponad 330 milionów złotych.
Gdańsk, a właściwie jego miejska spółka inwestycyjna – Dyrekcja Rozbudowy Miasta Gdańska, ogłosiła właśnie
przetarg na wykonanie nowej zajezdni tramwajowej Ujeścisko wraz ze zbiornikiem retencyjnym. Inwestycja będzie realizowana w formule "projektuj i buduj". Gdańsk chce sfinansować budowę zajezdni z kredytu w ramach instrumentu Zielona Transformacja Miast z KPO. Będzie to trzecia zajezdnia tramwajowa Gdańskich Autobusów i Tramwajów.
Planowana inwestycja zostanie zrealizowana na ponad 5 hektarach powierzchni, z czego prawie 3,5 hektara zajmie sama zajezdnia tramwajowa. Docelowo, w drugim etapie, obok zajezdni tramwajowej powstanie też zajezdnia autobusowa, która zastąpi obecną bazę Gdańskich Autobusów i Tramwajów na ulicy Hallera.
Do dokumentacji przetargowej załączono także plan bazy autobusowej. Czytamy w nim, że zajezdnia ma mieścić 267 autobusów, a jej schemat pokazujemy poniżej.
Lakiernia, myjnia i hale: postojowa i serwisowo-naprawcza
W ramach budowy zajezdni powstanie hala postojowa, hala serwisowo-naprawcza, budynek biurowo-socjalny, hala myjni oraz hala Obsługi Codziennej, hala z komorą lakierniczo-suszarniczą, podstacja trakcyjna oraz trafostacja. Łączna długość budowanego toru na zajezdni to 4,450 metrów, z czego 700 metrów wykonanych w technologii zielonego torowiska.
Na terenie zajezdni będzie odbywał się proces Obsługi Codziennej, całkowitego i pełnego mycia tramwajów, napraw bieżących - naprawa niewielkich uszkodzeń a także wymiana elementów elektroniki, oświetlenia, ogrzewania czy sygnalizacji. Poza tym w bazie prowadzone będą również przeglądy okresowe oraz toczenie kół na tokarce mobilnej.
Baza dla nowych, 45-metrowych tramwajów
Zajezdnia ma być miejscem obsługi i garażowania przede wszystkim nowych,
ponad 40-metrowych tramwajów dwukierunkowych, które GAiT chcą kupić w najbliższym czasie, z myślą o obsłudze nowej linii tramwajowej łączące
j Górny Taras miasta z Wrzeszczem. Jak czytamy w PFU dla budowy zajezdni, baza ma mieścić optymalnie 32 tramwaje 45-metrowe, z czego 28 wagonów będzie wystawianych do codziennych zadań liniowych, lub 36 tramwajów 32-metrowych (Jazzy i Swingi), z czego 30 wystawianych na co dzień .
Jednocześnie w dokumentacji zaznaczono, że są to wartości poglądowe, a przy projektowaniu i budowie należy uwzględnić długość pojedynczego wozu na poziomie 47 metrów.
Kilka połączeń z istniejącą siecią
Zajezdnia będzie miała trzy bramy dla tramwajów. Dwie z nich – brama nr 1 i 3 – będą pełniły funkcję wjazdową i wyjazdową (wjazd tylko dla tramwajów dwukierunkowych), natomiast brama nr 2 będzie służyła tylko do wjazdu tramwajów na teren zajezdni z przystanku Ujeścisko 03. Układ torowy zajezdni umożliwi również zawracanie tramwajów liniowych, zarówno jedno-, jak i dwukierunkowych, co będzie możliwe po wykonaniu brakujących łuków torowych (część torów wykonano już przy budowie linii tramwajowej
tzw. Nowej Warszawskiej oraz odcinka do krańca Lawendowe Wzgórze). Ruch na terenie bazy będzie odbywał się na podstawie systemu DMS.
W hali postojowej przewidziano 10 torów odstawczych, natomiast hala przeglądowa będzie wyposażona w cztery tory. W hali OC znajdą się dwa tory, podobnie jak w lakierni. Myjnia będzie 1-torowa. GAiT zakładają, że ruch tramwajowy na zajezdni będzie jednokierunkowy (przeciwnie do ruchu wskazówek zegara).
Zajezdnia gotowa na początku 2030 roku
Termin realizacji prac projektowych określono na 83 tygodnie, a więc niespełna 21 miesięcy od dnia zawarcia umowy. Prace budowlane mają zakończyć się w ciągu 52 miesięcy od momentu zawarcia umowy, a więc w czasie czterech lat i 4 miesięcy. Aktualne szacunki miasta mówią, że oddanie nowej zajezdni do użytku mogłoby mieć miejsce na początku 2030 roku. Koszty jej budowy są szacowane obecnie na 334 mln złotych.