fot. Rafał Kucharek / gdansk.plElektryczne MAN-y w taborze gdańskim
Ponad milion wozokilometrów, zeroemisyjne autobusy i prawo opcji na kolejny rok – GAiT ogłosił przetarg na obsługę kilkunastu linii autobusowych w Gdańsku. Wymagania są wysokie, a zwycięzca będzie musiał zapewnić nie tylko flotę, ale też zaplecze techniczne i nowoczesne systemy pokładowe.
Gdańskie Autobusy i Tramwaje ogłosiły postępowanie przetargowe na świadczenie usług przewozowych na liniach autobusowych w granicach Gdańska. Wybrany wykonawca przez cały 2026 rok ma zrealizować ponad milion wozokilometrów, wykorzystując zarówno autobusy spalinowe, jak i zeroemisyjne. To duży kontrakt sektorowy, którego wartość przekracza progi unijne.
Zakres zamówienia i wymagania taborowe
Przedmiotem zamówienia jest obsługa łącznie 14 zadań przewozowych, w tym na liniach takich jak 157, 167, 168 i 268. Usługi mają być świadczone przez cały rok 2026, w różnych konfiguracjach taborowych zależnych od dnia tygodnia. Łączny wolumen zamówienia to 1 060 111 wozokilometrów, z czego 75 382 wozokilometry mają zostać wykonane taborem zeroemisyjnym. GAiT nie dopuszcza pojazdów starszych niż 16 lat – przekroczenie tego progu skutkować będzie odrzuceniem oferty.
Zamówienie obejmuje pełen pakiet obowiązków: od zapewnienia kierowców, przez utrzymanie taboru w czystości i sprawności technicznej, po wyposażenie pojazdów w urządzenia systemu FALA i systemy TRISTAR. Co istotne, urządzenia te nie są własnością zamawiającego – wykonawca musi je nabyć i zainstalować we współpracy odpowiednio ze spółką Innobaltica i Zarządem Transportu Miejskiego.
W dni powszednie do realizacji zadań potrzeba będzie łącznie 14 pojazdów: 7 wielkopojemnych, 5 standardowych (w tym 1 zeroemisyjny) oraz 2 midibusów. W soboty, niedziele i święta wystarczą 2 autobusy wielkopojemne i 3 standardowe. Wykonawca musi mieć również 5 pojazdów rezerwowych. Wymagana jest także baza eksploatacyjna zlokalizowana w Gdańsku lub gminie przyległej, wyposażona m.in. w myjnię ekologiczną i holownik.
Kryteria oceny i opcja na rok 2027
O wyborze oferty zadecydują trzy kryteria: cena przewozów realizowanych taborem spalinowym (75%), cena przewozów taborem zeroemisyjnym (5%) oraz średni wiek taboru podstawowego (20%). Oferty z pojazdami młodszymi niż 6 lat otrzymają w tym ostatnim kryterium maksymalną liczbę punktów.
Umowa zawarta zostanie na rok, ale zamawiający zastrzegł sobie możliwość skorzystania z prawa opcji na rok 2027. Może ono objąć maksymalnie 1 208 003,4 wozokilometrów, realizowanych według podobnego schematu. O decyzji o uruchomieniu prawa opcji GAiT ma informować z 60-dniowym wyprzedzeniem, osobno dla każdego kwartału roku 2027.
Oferty można składać do 2 września 2025 r. do godziny 9:30 za pośrednictwem platformy zakupowej. Wadium wynosi 83 500 zł, a zabezpieczenie należytego wykonania umowy – 2% wartości brutto oferty. GAiT nie dopuszcza składania ofert częściowych ani wariantowych. Przetarg prowadzony jest w procedurze odwróconej.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem
zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów
zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji
handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu
w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z
siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.