Partnerzy serwisu:
Komunikacja

Nowy przetarg w GAiT – czy chodzi o wykup używanych Mercedesów?

Dalej Wstecz
Partner działu

Sultof

Data publikacji:
03-09-2025
Ostatnia modyfikacja:
02-09-2025
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

KOMUNIKACJA
Nowy przetarg w GAiT – czy chodzi o wykup używanych Mercedesów?
fot. GAiT / FacebookMercedes Citaro w taborze GAiT
Gdańskie Autobusy i Tramwaje ogłosiły duży przetarg na dostawę 48 niskopodłogowych autobusów miejskich z silnikiem Diesla. Pojazdy mają być wyprodukowane po 2020 r., spełniać normę Euro VI i mieć ograniczony przebieg – od 450 do 650 tys. km w zależności od klasy. Postępowanie obejmuje trzy typy pojazdów: krótsze MIDI, standardowe MAXI oraz przegubowe MEGA.

Gdańskie Autobusy i Tramwaje ogłosiły przetarg na dostawę 48 autobusów miejskich z silnikiem Diesla. Pojazdy mają być wyprodukowane po 2020 r. i spełniać normę Euro VI. Choć formalnie mowa o „dostawie”, specyfikacja wskazuje, że spółka celuje w wykup stosunkowo młodych, już eksploatowanych autobusów.

Trzy klasy pojazdów

Zamówienie podzielono na trzy części. Pierwsza obejmuje 6 autobusów klasy MIDI o długości 9,5-10,65 m i maksymalnym przebiegu 450 tys. km. Druga dotyczy 29 pojazdów klasy MAXI o długości 11,8-12,2 m i dopuszczalnym przebiegu do 550 tys. km. Trzecia 13 przegubowych autobusów MEGA o długości 17,8-18,2 m, które nie mogą przekroczyć przebiegu 650 tys. km. Wszystkie pojazdy muszą być niskopodłogowe, wyprodukowane nie wcześniej niż w 2020 r., wolne od wad fizycznych i prawnych, a także pochodzić od jednego producenta w ramach danej klasy.

Autobusy MIDI muszą oferować co najmniej 40 miejsc, w tym 20 siedzących i 4 dostępnych z poziomu niskiej podłogi. Silnik Diesla powinien mieć moc minimum 210 kW, spełniać normę Euro VI i gwarantować przebiegi między wymianami oleju nie krótsze niż 30 tys. km. Drzwi w układzie 2-2-2 muszą mieć szerokość min. 1200 mm.
W przypadku autobusów MAXI wymagane jest minimum 85 miejsc, w tym 30 siedzących (4 niskopodłogowe). Silnik o pojemności 6,6-9 l musi osiągać moc co najmniej 220 kW. Przebieg między wymianami oleju to również min. 30 tys. km. Pojazdy muszą mieć drzwi w układzie 2-2-2 o szerokości min. 1200 mm.

Największe autobusy MEGA muszą pomieścić przynajmniej 135 pasażerów, w tym 40 na miejscach siedzących, z czego 4 dostępne z poziomu niskiej podłogi. Silnik Euro VI powinien zapewniać moc co najmniej 250 kW. Wymagany jest układ drzwi 2-2-2-0, wszystkie o szerokości min. 1200 mm.

We wszystkich klasach standardem jest niska podłoga na wysokości maks. 340 mm, automatyczna skrzynia biegów z retarderem, system ECAS, funkcja przyklęku i podnoszenia pojazdu. Obowiązkowe są także rozwiązania pokładowe wykorzystywane w Gdańsku: system informacji pasażerskiej Municom, monitoring wizyjny (od 5 do 8 kamer wewnętrznych i 2–3 zewnętrzne), system liczenia pasażerów, radiotelefon TETRA, kasowniki elektroniczne oraz przygotowana instalacja dla systemów TRISTAR i PZUM-Innobaltica.

Strategia GAiT

Termin składania ofert mija 30 września 2025 r., a dostawa ma nastąpić w ciągu 3 miesięcy od podpisania umowy, najpóźniej do 31 grudnia 2025 r. Wadium wynosi: 18 945 zł dla części MIDI, 95 265 zł dla części MAXI i 49 400 zł dla części MEGA. Zamawiający będzie oceniał oferty według ceny (60%), zużycia paliwa wg testu SORT 2 (20%), liczby miejsc niskopodłogowych (10%) oraz długości gwarancji (10%).

Choć specyfikacja mówi o dostawie, ograniczenia dotyczące rocznika i przebiegu jasno wskazują, że GAiT planuje przejęcie autobusów, które już wcześniej były eksploatowane. Chodzi prawdopodobnie o flotę 48 Mercedesów Citaro (w wersjach MIDI, standardowej i przegubowej), które spółka wynajęła w 2019 r. od EvoBus Polska i Pekao Leasing. Pojazdy weszły do eksploatacji w Gdańsku na początku 2020 r. i od tego czasu stanowią podstawę taboru spalinowego operatora. Ich specyfikacja – silniki Euro VI, niska podłoga, układ drzwi 2-2-2 (w przegubach 2-2-2-0), nowoczesne systemy pokładowe – odpowiada dokładnie wymaganiom obecnego postępowania. Wykup pozwoliłby spółce na stabilizację floty i optymalizację kosztów, przy jednoczesnym zachowaniu wysokiego standardu technicznego i pasażerskiego.
Partner działu

Sultof

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Szczecin otworzył oferty na autobusy mild hybrid dla SPA Dąbie

Komunikacja

Szczecin otworzył oferty na autobusy mild hybrid dla SPA Dąbie

Paulina Piziorska 29 sierpnia 2025

MZK Toruń szuka używanych autobusów: 12 pojazdów klasy MAXI

Komunikacja

Warszawa. Ogromny przetarg na autobusy spalinowe

Komunikacja

Warszawa. Ogromny przetarg na autobusy spalinowe

Jakub Rösler 14 sierpnia 2025

Police chcą kupić trzy nowe autobusy

Komunikacja

Police chcą kupić trzy nowe autobusy

Przemysław Farsewicz 27 czerwca 2025

Jedna oferta na autobusy w leasingu dla Bielska-Białej

Komunikacja

Otwarcie ofert: Białegostoku nie stać na diesle?

Komunikacja

Zobacz również:

Szczecin otworzył oferty na autobusy mild hybrid dla SPA Dąbie

Komunikacja

Szczecin otworzył oferty na autobusy mild hybrid dla SPA Dąbie

Paulina Piziorska 29 sierpnia 2025

MZK Toruń szuka używanych autobusów: 12 pojazdów klasy MAXI

Komunikacja

Warszawa. Ogromny przetarg na autobusy spalinowe

Komunikacja

Warszawa. Ogromny przetarg na autobusy spalinowe

Jakub Rösler 14 sierpnia 2025

Police chcą kupić trzy nowe autobusy

Komunikacja

Police chcą kupić trzy nowe autobusy

Przemysław Farsewicz 27 czerwca 2025

Jedna oferta na autobusy w leasingu dla Bielska-Białej

Komunikacja

Otwarcie ofert: Białegostoku nie stać na diesle?

Komunikacja

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5
Zamknij