Gdańskie Autobusy i Tramwaje ogłosiły duży przetarg na dostawę 48 niskopodłogowych autobusów miejskich z silnikiem Diesla. Pojazdy mają być wyprodukowane po 2020 r., spełniać normę Euro VI i mieć ograniczony przebieg – od 450 do 650 tys. km w zależności od klasy. Postępowanie obejmuje trzy typy pojazdów: krótsze MIDI, standardowe MAXI oraz przegubowe MEGA.
Gdańskie Autobusy i Tramwaje ogłosiły przetarg na dostawę 48 autobusów miejskich z silnikiem Diesla. Pojazdy mają być wyprodukowane po 2020 r. i spełniać normę Euro VI. Choć formalnie mowa o „dostawie”, specyfikacja wskazuje, że spółka celuje w wykup stosunkowo młodych, już eksploatowanych autobusów.
Trzy klasy pojazdówZamówienie podzielono na trzy części. Pierwsza obejmuje 6 autobusów klasy MIDI o długości 9,5-10,65 m i maksymalnym przebiegu 450 tys. km. Druga dotyczy 29 pojazdów klasy MAXI o długości 11,8-12,2 m i dopuszczalnym przebiegu do 550 tys. km. Trzecia 13 przegubowych autobusów MEGA o długości 17,8-18,2 m, które nie mogą przekroczyć przebiegu 650 tys. km. Wszystkie pojazdy muszą być niskopodłogowe, wyprodukowane nie wcześniej niż w 2020 r., wolne od wad fizycznych i prawnych, a także pochodzić od jednego producenta w ramach danej klasy.
Autobusy MIDI muszą oferować co najmniej 40 miejsc, w tym 20 siedzących i 4 dostępnych z poziomu niskiej podłogi. Silnik Diesla powinien mieć moc minimum 210 kW, spełniać normę Euro VI i gwarantować przebiegi między wymianami oleju nie krótsze niż 30 tys. km. Drzwi w układzie 2-2-2 muszą mieć szerokość min. 1200 mm.
W przypadku autobusów MAXI wymagane jest minimum 85 miejsc, w tym 30 siedzących (4 niskopodłogowe). Silnik o pojemności 6,6-9 l musi osiągać moc co najmniej 220 kW. Przebieg między wymianami oleju to również min. 30 tys. km. Pojazdy muszą mieć drzwi w układzie 2-2-2 o szerokości min. 1200 mm.
Największe autobusy MEGA muszą pomieścić przynajmniej 135 pasażerów, w tym 40 na miejscach siedzących, z czego 4 dostępne z poziomu niskiej podłogi. Silnik Euro VI powinien zapewniać moc co najmniej 250 kW. Wymagany jest układ drzwi 2-2-2-0, wszystkie o szerokości min. 1200 mm.
We wszystkich klasach standardem jest niska podłoga na wysokości maks. 340 mm, automatyczna skrzynia biegów z retarderem, system ECAS, funkcja przyklęku i podnoszenia pojazdu. Obowiązkowe są także rozwiązania pokładowe wykorzystywane w Gdańsku: system informacji pasażerskiej Municom, monitoring wizyjny (od 5 do 8 kamer wewnętrznych i 2–3 zewnętrzne), system liczenia pasażerów, radiotelefon TETRA, kasowniki elektroniczne oraz przygotowana instalacja dla systemów TRISTAR i PZUM-Innobaltica.
Strategia GAiTTermin składania ofert mija 30 września 2025 r., a dostawa ma nastąpić w ciągu 3 miesięcy od podpisania umowy, najpóźniej do 31 grudnia 2025 r. Wadium wynosi: 18 945 zł dla części MIDI, 95 265 zł dla części MAXI i 49 400 zł dla części MEGA. Zamawiający będzie oceniał oferty według ceny (60%), zużycia paliwa wg testu SORT 2 (20%), liczby miejsc niskopodłogowych (10%) oraz długości gwarancji (10%).
Choć specyfikacja mówi o dostawie, ograniczenia dotyczące rocznika i przebiegu jasno wskazują, że GAiT planuje przejęcie autobusów, które już wcześniej były eksploatowane. Chodzi prawdopodobnie o
flotę 48 Mercedesów Citaro (w wersjach MIDI, standardowej i przegubowej), które spółka wynajęła w 2019 r. od EvoBus Polska i Pekao Leasing. Pojazdy weszły do eksploatacji w Gdańsku na początku 2020 r. i od tego czasu stanowią podstawę taboru spalinowego operatora. Ich specyfikacja – silniki Euro VI, niska podłoga, układ drzwi 2-2-2 (w przegubach 2-2-2-0), nowoczesne systemy pokładowe – odpowiada dokładnie wymaganiom obecnego postępowania. Wykup pozwoliłby spółce na stabilizację floty i optymalizację kosztów, przy jednoczesnym zachowaniu wysokiego standardu technicznego i pasażerskiego.