Partnerzy serwisu:
Komunikacja

Częstochowa. Niejasna przyszłość węzłów przesiadkowych

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Sultof
GMV

Data publikacji:
02-08-2018
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

KOMUNIKACJA
Częstochowa. Niejasna przyszłość węzłów przesiadkowych
fot. Dominik Wójcik
Częstochowski Miejski Zarząd Dróg i Transportu zamierza do skutku prowadzić przetargi na wybudowanie trzech węzłów przesiadkowych, bez żadnych zmian w zakresie prac. Kolejne postępowania skutkują coraz droższymi ofertami od kurczącego się grona oferentów.

Częstochowa chce wybudować trzy intermodalne węzły przesiadkowe przy trzech dworcach kolejowych: głównym, Stradom i Raków. Na każdy z nich składać się mają przystanki autobusowe, postoje TAXI, parkingi, stanowiska podwozowe dla samochodów oraz zadaszone parkingi dla rowerów wraz z drogami rowerowymi w okolicy. Każdy z węzłów objęty ma być stacjonarnym aktywnym monitoringiem wizyjnym z zaimplementowaną funkcją zliczania pojazdów.

Na inwestycję gmina Częstochowa pozyskała dotację europejską w wysokości ok. 27 mln zł, zaś całość została przez inwestora wyceniona na 40 mln zł. Dwa dotychczasowe przetargi pokazały, że to nader optymistyczne założenie.

Dwie klapy

Marzenie o węzłach Częstochowa próbuje zrealizować od 2014 roku. MZDiT już dwukrotnie próbował znaleźć wykonawcę węzłów. Na pierwsze postępowanie odpowiedziało 7 oferentów, spośród których najtańszy – firma Drog-Bud z Lubojenki – żądał niemal 59 mln zł, czyli o prawie połowę więcej, niż miasto zaplanowało na ten cel. Przetarg trzeba było unieważnić.

Kolejny rozpisano pod koniec marca 2018 r. Aby umożliwić sobie realizację inwestycji, wydłużono o jeden rok czas jej trwania (na lata 2018-2020), co miało obniżyć koszty w skali roku i umożliwić np. powiększenie wkładu własnego. Do tej próby zgłosiły się dwie firmy, z których tańsza – NDI – zażądała niemal 80 mln zł, czyli już dwukrotnie więcej od zakładanego budżetu.

Nadmienić należy, że konsorcjum NDI we wcześniejszym postępowaniu zostało wykluczone z powodu spóźnionej o 17 minut wpłaty wadium. Równolegle to NDI zostało wykonawcą remontu częstochowskiej sieci tramwajowej.

– Tutaj niekorzystnie zadziałała koniunktura – zauważył w maju wicedyrektor MZDiT Mirosław Kucia-Piekarski. – Na rynku nastąpiło spiętrzenie inwestycji, więc wykonawcy mogli sobie pozwolić na podwyższone żądania – powiedział zaraz po unieważnieniu drugiego postępowania.

Wówczas przewidywał, że zostanie podjęta decyzja o podzieleniu postępowania na części.

Trzecia próba

Obecne rozpisane po raz trzeci postępowanie prawie niczym nie różni się od poprzedniego. Mało tego. Nadal nie zaktualizowano dokumentacji w programie funkcjonalno-użytkowym, gdzie wciąż przewiduje się odtworzenie przejazdu przez cztery schodzące się pod różnymi kątami tory tramwajowe przy alei Pokoju, który został zlikwidowany w czasie budowy torowiska dla linii nr 2 w 1959 r.

Ówcześni inżynierowie, w przeciwieństwie do obecnych, słusznie uznali taki przejazd za niebezpieczny. Mieszkańcy okolic zaprotestowali przeciw temu rozwiązaniu, a MZDiT zadeklarował zmianę w projekcie. Po rozpisaniu drugiego postępowania rzecznik MZDiT poinformował jedynie, że postulaty te zostaną uwzględnione, ale w dokumentach nadal nie ma słowa na ten temat.

Jedyne różnice to opis zakresu prac umożliwiający podzielenie inwestycji na części oraz usunięcie części dotyczącej budowy systemu dynamicznej informacji pasażerskiej. Tę ujęto w odrębnym postępowaniu. Poza tym nic nie uległo zmianie – ani zakres prac, ani budżet, ani nawet – co już dziwi – czas realizacji inwestycji.

Przemilczana przyszłość

W tym miejscu należy postawić pytanie o przyszłość węzłów. Wątpliwym jest, aby przez kwartał sytuacja na rynku inwestycji drogowych uległa zmianie. Możliwe więc, że wykonawcy nadal zażądają więcej, niż zakładane 40 mln zł. W przypadku niepowodzenia trzeciego przetargu obecne władze miasta przed końcem kadencji nie zdążą już ruszyć tematu węzłów. Mimo naszych pytań, MZDiT milczy.

Wobec podzielenia inwestycji na części zakładać więc można, że zrealizowany zostanie jeden węzeł, który będzie najbardziej rzucał się w oczy jeszcze w trakcie budowy – na przykład w centrum miasta przy ul. Piłsudskiego. Pozostałe w takiej sytuacji mogą zostać zarzucone z powodu niewystarczających środków.

Inwestycja w zasadzie już się częściowo rozsypała za sprawą wydzielenia części dotyczącej dynamicznej informacji pasażerskiej (pierwszych 10 tablic ma zaświecić się jeszcze przed wyborami). System ją obsługujący miał być częścią centrum nadzoru mającego zadanie obsługi teletechnicznej parkingów, monitoringu wizyjnego je obejmującego oraz właśnie informacji pasażerskiej. Wydzielona informacja pasażerska otrzyma teraz swój system sterowania łącznie z własnym serwerem, co już fizycznie oddzieliło ją od ewentualnie wybudowanego w przyszłości centrum nadzoru przewidzianego w przetargu na węzły.
Partnerzy działu

Sultof
GMV

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Olsztyn. Zajezdnia tramwajowa prawie pod dachem

Przestrzeń

Olsztyn. Zajezdnia tramwajowa prawie pod dachem

Przemysław Farsewicz 11 lipca 2023

Zobacz również:

Częstochowa chce mieć nowe węzły przesiadkowe

Przestrzeń

Częstochowa chce mieć nowe węzły przesiadkowe

Redakcja/inf. pras. 15 września 2023

Warszawa: Co dalej z węzłami i parkingami?

Komunikacja

Pozostałe z wątku:

Olsztyn. Zajezdnia tramwajowa prawie pod dachem

Przestrzeń

Olsztyn. Zajezdnia tramwajowa prawie pod dachem

Przemysław Farsewicz 11 lipca 2023

Zobacz również:

Częstochowa chce mieć nowe węzły przesiadkowe

Przestrzeń

Częstochowa chce mieć nowe węzły przesiadkowe

Redakcja/inf. pras. 15 września 2023

Warszawa: Co dalej z węzłami i parkingami?

Komunikacja

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5