Partnerzy serwisu:
Komunikacja

Częstochowa przygotowuje się do budowy węzłów przesiadkowych

Dalej Wstecz
Autor:

Dominik Wójcik

Data publikacji:
2016-03-03 11:46
Tagi:
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Częstochowa przygotowuje się do budowy węzłów przesiadkowych
projekt węzła Częstochowa Rakówfot. Pracownia Forma
Miejski Zarząd Dróg i Transportu w Częstochowie wyłonił wykonawcę dokumentacji projektowo-kosztorysowej dla zadania budowy węzłów przesiadkowych w okolicy dworców kolejowych wraz z infrastrukturą rowerową.

O koncepcji pisaliśmy już wcześniej na łamach serwisu, a także w Białej Księdze Mobilności 2015. Miasto zamierza zaaranżować intermodalne węzły przesiadkowe w oparciu o otoczenie przyległe do dworców kolejowych Częstochowa, Częstochowa-Stradom i Częstochowa-Raków.

Dotychczas miasto dysponowało jedynie szczegółową koncepcją oraz wizualizacją. Obecnie przygotowuje się do uzyskania dokumentacji projektowo-kosztorysowej dla inwestycji, którą chce zrealizować przy wykorzystaniu funduszy zewnętrznych z unijnej perspektywy finansowania 2014–2020. W toku postępowania przetargowego wyłoniono wykonawcę dokumentacji – firmę GRAMAR Sp. z o.o. z Lublińca (woj. śląskie).

Zadań dużo

Przed wykonawcą projektu postawiono sporo zadań przy sporządzaniu budowlanego projektu części drogowej, obiektów inżynieryjnych (zadaszenia peronów), odwodnienia, oświetlenia ulicznego i miejskiej kanalizacji teletechnicznej. Do tego warunki zabudowy dla tych działań wykonawca będzie musiał pozyskać we własnym zakresie.

Ponadto projektant musi przygotować przebudowę, bądź budowę sieci wodociągowej i kanalizacji sanitarnej i w uzgodnieniu ze Strażą Miejską (operatorem systemu) przeprojektować (w przypadku dw. Stradom zaprojektować) system publicznego monitoringu wizyjnego dla każdego centa przesiadkowego.

W katalogu zadań dla wykonawcy przewidziano także przeprowadzenie badań geotechnicznych podłoża gruntowego i przygotowania nawierzchni przy uwzględnieniu 20 lat okresu eksploatacji, a także inwentaryzację i zaprojektowanie zieleni – inwestor przewiduje bowiem także wyręb istniejących drzew.
Standardowo projektant musi także opracować projekt organizacji ruchu w zakresie zastosowanego oznakowania drogowego oraz oznakowania ulic tabliczkami z ich nazwami, a także projekty budowlane koniecznej przebudowy kolidujących sieci uzbrojenia terenu podziemnego i nadziemnego.

Projekty wykonawcze należy sporządzić odrębnie dla wszystkich branż, w sposób umożliwiający realizację zadań. Projekt wykonawczy będzie stanowił podstawę dokumentacji powykonawczej. Opracowanie powinno obejmować rozwiązania wszystkich spraw istotnych z punktu widzenia inwestora, przyszłego wykonawcy robót, instytucji i osób uzgadniających oraz wszystkich innych zainteresowanych.

Trzy centra w centrum

Każdy z węzłów przesiadkowych ma powstać wewnątrz tkanki miejskiej, a dwa z nich w samym centrum. Ich lokalizację oparto o istniejące trzy dworce kolejowe cechujące się dużą wymianą pasażerów: dwa przy linii numer 1 (Częstochowa i Częstochowa Raków) i jeden przy linii 61 (Częstochowa Stradom), która przeżywa swój renesans po rewitalizacji zakończonej w 2014 r., od kiedy kursują po niej pociągi EIP relacji Wrocław-Warszawa oraz kilkanaście innych klasy EIC, a od grudnia 2015 r. również pociąg regionalny Lubliniec-Częstochowa. Wcześniej ruch pasażerski został na niej wygaszony.

Właśnie lokalizacja może być ich największą wadą – jeżeli założyć, że przyciągną one podróżnych, to spowodują nasilenie ruchu pojazdów indywidualnych w centrum miasta. Niby w każdej z lokalizacji przewidziano także stanowiska autobusowe, ale miałyby z nich korzystać autobusy miejskie, a tylko w jednym przypadku podmiejskie dowożące pasażerów z sąsiednich gmin. Oznacza to, że do kompletu powinny jeszcze powstać centra przesiadkowe na peryferiach zintegrowane z usługą P+R, na których mieszkańcy miejscowości sąsiednich mogliby pozostawić swoje pojazdy i dostać się zarówno do centrum, jak i do samych przydworcowych węzłów. Jak stwierdziliśmy w Białej Księdze Mobilności 2015, niewątpliwą zaletą inwestycji będzie ucywilizowanie zapuszczonych dziś miejsc oraz infrastrukturalne usankcjonowanie obecnych dzikich parkingów.

Wady w szczegółach

Na podstawie ogłoszonej wcześniej koncepcji lokalni działacze miejscy dopatrują się także wad funkcjonalnych i przestrzennych. Dwie największe, to brak ergonomii ruchu pieszych, których drogi marszu mogą wieść krętymi chodnikami dookoła miejsc parkingowych oraz brak poszanowania dla zieleni – szczególnie przy dworcu Częstochowa Raków, gdzie wstępnie przewiduje się wykarczowanie ok. 1/3 skweru z powodu niezrozumiałego przebiegu planowanego torowiska tramwajowego. Jego umiejscowienie przyczyni się też do likwidacji istniejącego obecnie dużego parkingu.

Wiadomo, że pierwsze uwagi już trafiły do Miejskiego Zarządu Dróg i Transportu z przeznaczeniem do uwzględnienia w przygotowywanych projektach. Dokumentacja warta ok. 605 tys. zł wraz z wyceną ma być wykonana do listopada zaś inwestycja zrealizowana w ciągu 24 miesięcy przy wykorzystaniu finansowania z funduszu Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych 2014 – 2020.

Podziel się z innymi:


facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz również
Białystok. Dworzec PKS i stacja PKP do przebudowy

Przestrzeń

Białystok. Dworzec PKS i stacja PKP do przebudowy

Rafał Stawecki 11 kwietnia 2016

Nowa Wilanowska na miarę XXI w. Pomogą prywatni inwestorzy?

Przestrzeń

Nowa Wilanowska na miarę XXI w. Pomogą prywatni inwestorzy?

Witold Urbanowicz 06 kwietnia 2016

Efektowne przesiadki. Bydgoszcz stawia na węzły

Przestrzeń

Efektowne przesiadki. Bydgoszcz stawia na węzły

Witold Urbanowicz 25 marca 2016

 

 

 

 

 

 

Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.


współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Rynek Infrastruktury IAB Polska ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5