Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne w Częstochowie ogłosiło przetarg na zakup dwunastu nowych autobusów o długości 12 metrów. Co ciekawe, inwestycja zostanie przeprowadzona z udziałem środków europejskich i dziewięciu jelczy kupionych niedawno właśnie po to… by się ich pozbyć.
Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne w Częstochowie zamieściło ogłoszenie o przetargu na zakup i dostawę dwunastu sztuk fabrycznie nowych autobusów niskopodłogowych klasy maxi (12 metrów) napędzanych silnikami diesla, o czym pisaliśmy tutaj. Inwestycja stanowi drugi etap wewnętrznego programu przewoźnika o nazwie „Moja Przyjazna Komunikacja – zakup nowego taboru autobusowego na potrzeby realizacji z zakresu publicznego w gminie miasto Częstochowa”, w ramach którego zakupił on wcześniej 40 takich pojazdów od Solarisa.
Miało być uzupełnienie, jest przetarg
Przetarg, z którego MPK zakupiło wcześniejszej Solarisy IV generacji przewidywał zamówienie uzupełniające. Dlaczego więc przewoźnik nie złożył go w Solaris Bus & Coach?
– Prowadziliśmy rozmowy z Solarisem, ale ten jest teraz zajęty realizacją dotychczasowych zamówień i nie był w stanie podjąć dodatkowego od nas – wyjaśnił wiceprezes MPK Robert Madej, dodając również, że producent odmówił produkcji po cenie z poprzedniego postępowania. Przetarg jest więc koniecznością.
Jedyną pozostałością po poprzednich zakupach jest specyfikacja autobusów przewidująca jedynie „solówki”. Jak to wówczas tłumaczył wiceprezes Madej, zakup jedynie autobusów jednoczłonowych był efektem konsultacji operatora komunikacji z jej organizatorem (Miejski Zarząd Dróg i Transportu), który deklarował zagęszczanie rozkładów jazdy w miejsce zwiększonej pojemności autobusów. Ale w zasadzie cała specyfikacja istotnych warunków zamówienia jest niemal kalką poprzedniego przetargu.
Jelcze kupione do kasacji
MPK zakupi pojazdy z udziałem środków unijnych z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Śląskiego na lata 2014-2020 – Oś priorytetowa IV: Efektywność energetyczna, odnawialne źródła energii i gospodarka niskoemisyjna, Działanie 4.5, Poddziałanie 4.5.2 – Niskoemisyjny transport miejski oraz efektywne oświetlenie. Aby skorzystać z tego finansowania, przewoźnik musi wykazać efekt ekologiczny planowanej inwestycji. O ile przy przyjętej specyfikacji zamawianych pojazdów to nie będzie specjalnie trudne, to dodatkowo MPK zadeklarowało likwidację starszych pojazdów, które nowymi eko-nabytkami zostaną zastąpione.
MPK jednak nie posiada już zbyt dużej ilości autobusów do skasowania. Kursujące wciąż po częstochowskich ulicach Ikarusy nie wchodzą jednak w rachubę, bo te podlegają złomowaniu w zamian za... hybrydy, a one nadal stoją uziemione w zajezdni w związku z postępowaniem organów wymiaru sprawiedliwości zapoczątkowanym pożarem jednej z nich. Dopóki więc problem hybryd nie zostanie rozwiązany, dopóty Ikarusy będą stanowiły ich „ekologiczną kaucję”.
Co w zamian pójdzie na złom? Pozostałe starsze od pierwszych mercedesów (rocznik 2006) autobusy z floty MPK, a więc kilka MAN-ów, ale to za mało, więc ratując przy okazji braki taborowe zakupiono we wrześniu okazyjnie 9 Jelczy z krakowskiego MPK – te paradoksalnie są nieco młodsze (rocznik 2007), a w dodatku bazują na komponentach mercedesów – one znikną razem z MAN-ami.
Termin składania ofert mija 20 marca 2018 r. Autobusy powinny wyjechać na trasy w październiku.
Film dokumentujący przekazanie poprzednich 40 solarisów:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.