Partnerzy serwisu:
Mobilność

Dlaczego Płock stawia na wodór?

Dalej Wstecz
Data publikacji:
06-03-2025
Ostatnia modyfikacja:
06-03-2025
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Transport Publiczny

Podziel się ze znajomymi:

MOBILNOŚĆ
Dlaczego Płock stawia na wodór?
fot. UM Płock
W ostatnich latach w Polsce kolejne samorządy decydują się na inwestycje w wodorową komunikację miejską. Jednym z nich jest Płock, który prowadzi aktualnie postępowanie przetargowe na zakup 18 autobusów o napędzie wodorowym. Co skłania miasto do takiej strategii?

Obecna flota autobusowa w Płocku składa się ze 109 pojazdów: 21 sztuk 18-metrowych autobusów, 76 12-metrowych i 12 mniejszych niż dziewięć metrów. Na tę liczbę składa się 15 autobusów w normie Euro 3, 10 w normie Euro 4, 27 zgodnych z normą Euro 5 i 57 z normą Euro 6. Jeśli natomiast chodzi o zastosowaną technologię, 77 egzemplarzy stanowią autobusy spalinowe, a 32 hybrydowe.

Płock pod koniec 2024 roku ogłosił przetarg na dostawę 18 autobusów wodorowych. Do miasta wpłynęła jedna oferta mieszcząca się w planowanych na ten cel funduszach. W budżecie miasta na 2025 rok zapisano również środki na zakup autobusów spalinowych, jednak wynika to jedynie z konieczności odnowy istniejącego taboru.

Jakie przesłanki idą za inwestowaniem w autobusy zeroemisyjne w mieście?

Dlaczego autobusy wodorowe?

Ewa Janiszewska z płockiego ratusza wskazuje, że miasto kieruje się kilkoma przesłankami w kontekście inwestycji w autobusy wodorowe. Pierwszą z nich jest kwestia ustawy o elektromobilności, która narzuca na miasta powyżej 100 tysięcy mieszkańców obowiązek nabywania autobusów zeroemisyjnych.

– Kolejna to zeroemisyjność. Autobusy wodorowe emitują jedynie parę wodną, co wpisuje się w cele redukcji emisji gazów cieplarnianych i poprawy jakości powietrza – wyjaśnia.

Dla miasta ważny jest również długi zasięg i tankowanie. Ratusz tłumaczy, że w porównaniu do autobusów elektrycznych, autobusy wodorowe mają większy zasięg i krótszy czas tankowania, co może być kluczowe dla efektywnej obsługi tras miejskich.

Na koniec dla władz miasta ważna jest również kwestia finansowa.

– Unia Europejska i rząd Polski oferują dotacje i fundusze na rozwój technologii wodorowych, co zmniejsza koszty inwestycji dla miasta – tłumaczy przedstawicielka UM Płock.

Autobusowa strategia Płocka

Płocki urząd miasta zdaje sobie sprawę, że pojazdy z napędem zeroemisyjnym stanowią dla samorządów wyzwanie finansowe, organizacyjne i logistyczne.

– Spółka miejska - Komunikacja Miejska Płock posiada już doświadczenia w eksploatacji autobusów elektrycznych w postaci autobusów hybrydowych z silnikiem diesla. Ich eksploatacja, wiedza pozyskana z rynku oraz doświadczenia innych miast były przesłanką do podjęcia decyzji o dywersyfikacji i zbieraniu doświadczeń z różnymi rodzajami napędów używanych w zeroemisyjnych autobusach komunikacji miejskiej, w szczególności pod względem organizacyjno-logistycznym – tłumaczy ratusz.

To sprawiło, że pierwszymi planowanymi do wprowadzenia do eksploatacji autobusami zero emisyjnymi są autobusy elektryczne o zasilaniu w energię elektryczną uzyskiwaną z wodoru w ogniwie paliwowym.

Obecne postępowanie przetargowe będzie w stu procentach dofinansowane z Unii Europejskiej, a ostateczne koszty eksploatacyjne autobusów wodorowych będą znane po rozstrzygnięciu postępowania przetargowego na dostawę wodoru, które jest prowadzone przez KM-Płock Sp. z o.o.

Miasto nie wyklucza jednak, że następnymi kupowanymi autobusami zero emisyjnymi będą autobusy elektryczne bateryjne.

– Zakładamy, że z upływem czasu rynek wodoru będzie się rozwijał. Będą dostępne nowe źródła jego pozyskania, koszt jego zakupu się zmniejszy, co w konsekwencji spowoduje, że eksploatacja autobusów wodorowych będzie na poziomie autobusów z napędem konwencjonalnym i elektrycznym – dodaje Ewa Janiszewska.

Miasto gotowe na ustawę o elektromobilności?

Ustawa o elektromobilności, która narzuca miastom powyżej 100 tysięcy mieszkańców kupno wyłącznie autobusów zero emisyjnych na potrzeby komunikacji miejskiej wejdzie w życie od 2026 roku. Władze Płocka cały czas przygotowują się, by być w pełni gotowe na szykujące się zmiany.

– Analizujemy te kwestie na poziomie naszego samorządu i we współpracy z innymi miastami, w których już funkcjonuje transport wodorowy lub które przymierzają się do wprowadzenia takiego rozwiązania. Toczy się również dyskusja między samorządami a odpowiednimi ministerstwami w rządzie – zdradza przedstawicielka ratusza.

Zaznacza również, że miasto ma przewagę nad innymi samorządami, posiadając na miejscu strategicznego partnera.

– W przeciwieństwie do innych miast mamy na miejscu partnera – ORLEN – z którym podpisaliśmy kilka lat temu list intencyjny dotyczący współpracy w tym zakresie i m.in. zobowiązał się do wybudowania stacji tankowania wodoru – dodaje.

Do wspomnianego podpisania listu doszło w październiku 2021 roku m.in. przez przedstawicieli władz samorządowych w Płocku, producentów samochodów wodorowych i ORLENU. Jego celem było utworzenie „Mazowieckiej Doliny Wodorowej” mającej zwiększyć wykorzystywanie pierwiastka w transporcie publicznym. Jak jednak objaśnia Janiszewska, projekt ten nie będzie zajmował się dostawą samego wodoru dla miasta. Skoncentruje się natomiast na budowie łańcucha wartości wodoru w obszarze Mazowsza, realizacji projektów badawczo-rozwojowych, stworzeniu systemowych rozwiązań dla kształcenia wyspecjalizowanych kadr i prowadzeniu działalności na rzecz wsparcia procesów regulacyjnych.

– Monitorujemy i analizujemy cały czas wszystkie te aspekty, jak również sytuację geopolityczną, wahania cen gazu, energii i innych paliw – podsumowuje.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Zobacz również:

Wiemy, kto dostarczy 20 wodorowców do Rzeszowa

Komunikacja

Wiemy, kto dostarczy 20 wodorowców do Rzeszowa

Paulina Piziorska 28 kwietnia 2025

Konin na kolejnych wodorowych zakupach

Komunikacja

Konin na kolejnych wodorowych zakupach

Przemysław Farsewicz 17 kwietnia 2025

Pozostałe z wątku:

Zobacz również:

Wiemy, kto dostarczy 20 wodorowców do Rzeszowa

Komunikacja

Wiemy, kto dostarczy 20 wodorowców do Rzeszowa

Paulina Piziorska 28 kwietnia 2025

Konin na kolejnych wodorowych zakupach

Komunikacja

Konin na kolejnych wodorowych zakupach

Przemysław Farsewicz 17 kwietnia 2025

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5
x