Częstochowa kupuje trzy nowe tramwaje jednokierunkowe o długości od 28 do 32 metrów. Miasto celuje w tramwaje z udziałem niskiej podłogi na poziomie minimum 70%, które zabiorą na pokład minimum 200 pasażerów. Co jeszcze znajdzie się w nowych wozach MPK Częstochowa?
Częstochowa właśnie rozpisała przetarg na dostawę 3 fabrycznie nowych tramwajów, wieloczłonowych (o długości od 3 do 5 członów) niskopodłogowych oraz jednokierunkowych wraz z specjalistycznym wyposażeniem obsługowym. Konstrukcja i technologia budowy tramwaju muszą być opracowane, obliczone i zrealizowane w oparciu o założenie trwałości struktury nośnej tramwaju w okresie przynajmniej 30-letniego okresu eksploatacji, przy średnim rocznym przebiegu nie przekraczającym 100000 km.
Co najmniej 70% niskiej podłogi
Tramwaje muszą być niskopodłogowe w minimum 70% (procent niskiej podłogi jest jednym z elementów składających się na ocenę ofert - tramwaje w pełni niskopodłogowe otrzymają maksymalną liczbę punktów w tym kryterium), a wysokość podłogi w strefie drzwiowej określono na 35 cm od poziomu główki szyny. Podłoga ma mieć wysokość 50 cm od główki szyny w strefie nad wózkami oraz 38 cm od główki szyny w pozostałych strefach. Połączenie między tymi strefami musi być realizowane bezstopniowo. Wszystkie powyższe zapisy tyczą się strefy “niskopodłogowej”.
Ewentualna część z wysoką podłogą nie może znajdować się wyżej niż 70 cm powyżej poziomu główki szyny, a połączenie z częścią niskopodłogową należy realizować poprzez stopnie poprzeczne o wysokości nie przekraczającej 15 cm, krawędź stopnia musi być podświetlana.
Maksymalnie 32 metry i 200 pasażerów
Wagony muszą mieścić co najmniej 200 pasażerów przy normie 5 osób ma m2, przy czym liczba pełnowymiarowych, stałych miejsc siedzących nie może być mniejsza niż 54. Zamawiający dopuszcza także montaż maksymalnie 3 rozkładanych siedzeń umiejscowionych bokiem do kierunku jazdy.
Długość tramwajów (bez sprzęgów) ma mieścić się w przedziale 28-32 metry, natomiast szerokość wagonów określono w przedziale 2,35-2,4 metra. Maksymalny nacisk na oś, przy maksymalnym napełnieniu pojazdów nie może przekraczać 90 kN. Maksymalna wysokość (bez odbieraka prądu) to 3,6 metra. Zabudowa wnętrza przestrzeni pasażerskiej powinna uwzględniać maksymalną szerokość przejścia, przy czym szerokość przejścia wewnątrz tramwaju na całej jego długości nie może być mniejsza niż 550 mm. Dopuszcza się zwężenia do 420 mm nad wózkami tramwajowymi w dolnej części podłogi do wysokości 100 mm.
Nadwozie tramwaju powinno mieć nowoczesną sylwetkę, posiadającą aerodynamiczne kształty i estetycznie dobrane proporcje, z uwzględnieniem wkomponowania w sylwetkę okien i drzwi.
Sześcioro drzwi odskokowo-przesuwnych
Motorniczowie mają mieć całkowicie oddzieloną kabinę od przedziału pasażerskiego. Drzwi do kabiny motorniczego muszą funkcjonować w taki sposób, aby stanowiły odrębne wejście do kabiny motorniczego lub poprzez przestrzeń pasażerską. W przypadku zastosowania wejścia do kabiny poprzez przestrzeń pasażerską, prowadzący musi posiadać możliwość odrębnego otwarcia drzwi pasażerskich przeznaczonych dla niego. Drzwi do kabiny kierującego tramwajem muszą funkcjonować jako drzwi lewe (patrząc od strony przedziału pasażerskiego) i otwierać się na zewnątrz kabiny. Drzwi do kabiny motorniczego powinny mieć możliwość zatrzaśnięcia wyłącznie od wewnątrz. W czasie przebywania prowadzącego na zewnątrz tramwaju nie mogą zamknąć się samoczynnie. W przypadku zastosowania odrębnego wejścia do kabiny motorniczego, musi istnieć możliwość otwarcia i zamknięcia tych drzwi z zewnątrz.
Wozy będą klimatyzowane, ogrzewane oraz monitorowane. Pojawią się także porty USB do ładowania urządzeń mobilnych przez pasażerów oraz biletomaty i system informacji pasażerskiej. Do tego producent ma zamontować system zliczania pasażerów oraz bezprzewodowy internet. Tramwaje mają mieć co najmniej szóstkę drzwi, a dwie z nich, na początku i na końcu składu będą jednostrumieniowe, o szerokości 65 cm. Drzwi w formie odskokowo-przesuwnej.
Częstochowa liczy na środki z KPO
Samorząd chciałby pozyskać środki na ich zakup z konkursu w ramach środków z KPO, którego rozstrzygnięcie
ma nastąpić w najbliższym czasie. Z racji tego dostawa tramwajów miałyby zostać zrealizowana do 31 maja 2026 roku.
W postępowaniu mogą wziąć udział wykonawcy, którzy wykażą, że w okresie ostatnich pięciu lat przed upływem terminu składania ofert zrealizowali co najmniej jedną dostawę łącznie 2 fabrycznie nowych tramwajów dla przedsiębiorstw regularnej komunikacji o wartości brutto co najmniej 22.000.000,00 zł wraz z potwierdzeniem jej należytego wykonania.
Sporo kryteriów oceny
O wyborze najlepszej oferty zdecyduje cena - 75% oraz kryteria techniczne - 25%. Na kryteria techniczne składają się: rodzaj zastosowanych wózków - wszystkie wózki skrętne uzyskają maksymalną możliwą ocenę, udział niskiej podłogi powyżej 70% - maksymalną punktację uzyska pojazd w pełni niskopodłogowy, materiał konstrukcji nośnej - punkty zostaną przyznane tylko za wykonanie tramwaju ze stali. Ostatnim elementem składającym się na to kryterium jest rodzaj osi. Maksymalna liczba punktów zostanie przyznana za klasyczne osie we wszystkich wózkach, połowa możliwych punktów zostanie przyznana za osie klasyczne tylko w wózkach napędowych, a wózki toczne z osiami łamanymi lub bezosiowymi, natomiast inne rozwiązania nie uzyskają żadnych punktów.